DR. TÓTH BERTALAN,

Full text search

DR. TÓTH BERTALAN,
DR. TÓTH BERTALAN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Elöljáróban szeretném leszögezni, hogy az MSZP minden olyan törvényjavaslatot és kezdeményezést támogat, amely a nemzeti vagyonnal történő gazdálkodás átláthatóságának növelése irányába mutat.
Az MSZP Lázár János országgyűlési képviselő bátortalan kezdeményezésének céljával, így a közügyek átláthatóságának elősegítésével is egyetért. A benyújtott törvényjavaslattal kapcsolatban azonban több dolgot nem értünk. Miért Lázár János országgyűlési képviselő nyújtotta be mint egyéni indítványt, és miért nem a kormány? Miért kellett 2014 júliusában szűkíteni a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-től igényelhető közérdekű adatok körét, ha most változtatni akarnak ezen? Miért lett ennyire bátortalan a javaslat, miért nem akarja az előterjesztő a közügyeket ténylegesen átláthatóvá tenni?
Az első dologgal kapcsolatban szeretném elmondani, hogy nem érthető, hogy miért nem a kormány a törvényjavaslat benyújtója, miért országgyűlési képviselőként nyújtotta be ezt a javaslatot Lázár János, hiszen ő a Miniszterelnökséget vezető miniszterként a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. felett gyakorolja a tulajdonosi jogokat, így a kormányon keresztül is benyújthatta volna a javaslatot.
Abból a szempontból persze logikus lehet, hogy a kormány helyett országgyűlési képviselő az előterjesztő, ha a kormány nem elkötelezett a közügyek átláthatóságának megteremtésében, márpedig az Orbán-kormány eddigi működését sok mindennel lehet vádolni, de azzal nem, hogy nagy hangsúlyt fektetnének az átlátható működésre. Emlékeztetőül szeretnék néhány példát is említeni. Az E.ON-ügyre gondolok, titkolózás, pereskedés utáni adatszerzés; a Magyar Villamos Művek offshore-gázvásárlására, itt is titkolózás, pereskedés folyamatban; az infótörvény módosítása, adatigénylés megnehezítése; a takarékszövetkezeti szektor elrablása, ebben is a titkolózás; a trafikmutyira gondolok, ahol szintén Lázár volt az előterjesztő, de a törvényjavaslat szerzője, mint ismert, az egyik dohányipari cég vezetője volt.
A második kérdéskör, amit említettem, ezzel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy miért kellett 2014 júliusában szűkíteni a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-től igényelhető közérdekű adatok körét, ha most változtatni akarnak rajta. A kormányzati szerkezetátalakítással összefüggő salátatörvényben vezette be a Fidesz az MFB banktitokkal kapcsolatos rendelkezéseit. Ezzel az MSZP akkor sem értett egyet, mivel alapvetően gyengítette a közügyek átláthatóságát, tekintettel arra, hogy jelentősen szűkítette a közérdekű adatok megismerhetőségi körét. Ha most változtatnának ezeken a szabályokon, akkor Lázár János ezzel a javaslattal bírálja a kormány korábbi javaslatát. Ha igen, akkor mi ezzel egyetértünk, sőt további javaslataink vannak.
És ezzel a javaslattal függ össze a harmadik dolog: miért lett ennyire bátortalan maga a javaslat, miért nem akarja az előterjesztő a közügyeket ténylegesen átláthatóvá tenni? Amennyiben ugyanis az előterjesztő, Lázár János országgyűlési képviselő valóban a közügyek átláthatóságát kívánja elősegíteni, a Miniszterelnökséget vezető miniszterként a tulajdonosi jog gyakorlása alá tartozó MFB Zrt.-nél, akkor ahhoz nemcsak a pártingatlanok vásárlásával kapcsolatos dokumentumokat, hanem az MFB egyéb szerződéseit is elérhetővé kellene tenni. Ennek hiányában ugyanis érdemi előrelépés nem történhet a közügyek átláthatóságának megteremtése irányába.
Ahogy hallottuk a kormány képviselőjének a szavait, megnövekedett az érdeklődés a pártingatlanok vásárlására fordított bankhitelek kapcsán. Én szeretném akkor az érdeklődést megerősíteni, hogy megnövekedett az érdeklődés például a Közgép részére biztosított 34 milliárdos hitelszerződéssel kapcsolatban. Azt gondolom, hogy ez nagyságrendjében is és furcsaságában is közérdeklődésre tart számot. Tehát kérdezzük azt, hogy ezt a banktitokfeloldást miért nem terjeszti ki ezekre a hitelszerződésekre. A Közgép 34 milliárdos hitelszerződésére gondolok. A takarékszövetkezeti szektor átalakításával kapcsolatos dokumentumokra gondolok - miért nem terjeszti ki az átláthatósági javaslatát Lázár János ezekre a dokumentumokra is? Illetve azokra a tanácsadói szerződésekre, amelyeket a mai napig nem ismerhettünk meg. Sőt, ha Lázár János valóban a közügyeket akarja átláthatóvá tenni, és úgyis sokat foglalkozik a civil szervezetekkel, akkor foglalkozhatna például a CÖF működésének átláthatóvá tételével is.
Tisztelt Képviselőtársaim! Az MSZP a közügyek átláthatóságának elősegítése érdekében a nemzeti vagyonnal történő gazdálkodás teljes átláthatóságának megteremtését támogatja, ezért az MFB Zrt. mint a nemzeti vagyonba tartozó gazdasági társaság tekintetében is a teljesen átlátható működést kívánja elősegíteni. Éppen ezért az MSZP módosító javaslatot fog benyújtani - illetve ezt ma már be is nyújtottam - a törvényjavaslathoz, amelynek célja mindezek alapján az, hogy a Lázár János országgyűlési képviselő által a közügyek átlátható működésének elérése érdekében benyújtott törvényjavaslat tartalmát kiszélesítve bátrabb lépések megtételére ösztönözze a nyilvánosságot és az átlátható működést eddig kerülő kormánypárti képviselőket.
Kérem, támogassák a módosító javaslatot, ebben az esetben a Magyar Szocialista Párt frakciója is jó szívvel fogja ezt a javaslatot támogatni. Köszönöm szépen, elnök úr, a szót. (Taps az MSZP soraiból.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť