PETTKÓ ANDRÁS

Full text search

PETTKÓ ANDRÁS
PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mint ahogy már az első vitaszakaszban is jeleztem, a Magyar Demokrata Fórum számára ez a törvénytervezet egy történelmi pillanatot fog demonstrálni, rendszerváltó törvényről van szó, ezért nagyon lényeges, hogy a vitás pontokon - én 3-4 ilyen pontot érzek - olyan megoldásokat találjunk, ami mind a négy parlamenti párt számára elfogadható.
Itt térnék rá a második vitaszakaszban a 19-es módosító javaslatra, amit négy szocialista képviselőtársam terjesztett be. Teljes mértékben egyetértettem a módosító javaslattal abban a tekintetben, hogy a társadalmi szervezetek bizottsága által jelölt, kiválasztott személyek kérdésébe a miniszterelnök úr ne tudjon majd beleszólni. Viszont azzal már nem tudok egyetérteni, ahogy jelen pillanatban a törvény áll, hogy az Országgyűlés társadalmi szervezetek bizottsága csak két főt tud majd a nemzeti civil alapprogram tanácsába delegálni. Kérdezem, hogyan lesz ez a kettő: kettő kormánypárti, kettő ellenzéki, a két legnagyobb párt, a két legkisebb párt, vagy milyen variációban lesz ez a két személy megválasztva?
Javasolom képviselőtársaimnak, hogy gondolkozzunk ezen, én 4-5-féle variációban benyújtottam a lehetséges megoldási módokat, hogy melyik megoldás lenne mind a négy parlamenti párt számára elfogadható.
A 39. módosító javaslathoz szeretnék néhány érvet mondani - Lezsák Sándor képviselőtársammal együtt nyújtottuk be -, ez a kollégiumok szabályához nyúl hozzá. Úgy látom, hogy a törvénytervezetben ez a pont nincsen kellőképpen szabályozva, fontos volna, hogy módosító javaslatokkal, kapcsolódó módosító javaslatokkal ezt a kollégiumi részt is tökéletesebbé és praktikusabbá tudjuk tenni. Itt számomra nagyon szimpatikus, hogy a miniszterelnök úr, tehát a minisztérium csak egy fővel fogja magát képviseltetni a kollégiumok tekintetében. Esetleg meggondolásra javasolnám, az előző problémát meg tudnánk oldani, ha a miniszterelnök úr csak egy főt, míg a társadalmi szervezetek bizottsága négy főt tudna delegálni, és akkor nem kellene felemelni a 17-ről mondjuk 19-re a nemzeti civil alapprogram tanácsának a létszámát.
A következő módosító javaslat a 41-es, amit Csampa Zsolt képviselőtársammal közösen jegyzünk. Tulajdonképpen ez a módosító javaslat hasonlít Béki Gabriella képviselőtársamnak a 29. javaslatára. Ebben a módosító javaslatban Csampa Zsolt képviselőtársammal arra próbáltunk törekedni, hogy a nemzeti civil alapprogram működését demokratikusabbá tudjuk tenni, és egyértelmű legyen az, hogy mi a feles, mi a kétharmados szabály, egyértelmű legyen az, hogy melyik döntéshez hány kuratóriumi tagnak az igen szavazata vagy egyáltalán a szavazata szükséges. Ebben a kérdésben Béki Gabriella javaslatát el tudom fogadni, tehát azt a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja támogatni fogja.
A következő módosító javaslat a 47. módosító javaslat, amit már a bizottságban mind a négy parlamenti párt támogatásáról biztosított. Ez a módosító javaslat arról szól, azt vélelmezzük, hogy ameddig egy új struktúra nem áll föl, addig kockázatos valakit három évre kinevezni, ezért javasoltuk mi itt a kétéves kinevezési időpontot, és nagy öröm számunkra, hogy ezt mind a két kormánypárt és a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség is mint a Magyar Demokrata Fórum szövetségese is támogatta.
A következő módosító javaslatunk, amit úgyszintén Csampa Zsolt képviselőtársammal jegyzek, az 51. módosító javaslat, amelyben 7. § (2) bekezdésének módosítását javasoltuk. Szeretném meggyőzni a képviselőtársaimat, és kicsikét érvelni a mellett, hogy miért kívántuk mi a kört szűkíteni, hiszen ebben a javaslatban az van benne, hogy ha egy nemzeti civil alapprogram tisztségviselőjének az egyesületéről van szó, tehát ha valaki tisztségviselő abban az egyesületben, akkor nem vehet részt a döntésben. Úgy gondoljuk, hogy ezt tágítani kellene, tehát nemcsak akkor, ha tisztségviselő, hanem akkor se vegyen részt a döntésben, ha tag, hiszen minden tag abban érdekelt, hogy a saját maga szervezete minél több pénzt kapjon. Ezért azt gondoljuk, hogy helyes volna itt ezt a tágítást elvégezni, tehát azt javasoljuk, hogy ha a saját szervezetéről van szó, akkor ne vehessen részt a döntésben.
Az 59. javaslatról, a sajtószabadság kérdésről már beszéltem az első részben.
És akkor most érkeztünk el ahhoz a módosító javaslathoz, ami szerintem megint egy sarkalatos módosító javaslat: ez a 63. módosító javaslat, amit úgyszintén Csampa Zsolt képviselőtársammal együtt jegyzünk. Itt ezt a módosító javaslatot több mint 150 civil szervezet támogatja. Országos civil szervezetekről van szó, az interneten rajta van ennek a módosító javaslatnak egy mínusz egyedik változata, hiszen a 150 civil szervezet azt szeretné, hogy ahogy az Országgyűlés társadalmi szervezetek bizottságában idáig évek óta szokás volt, ötféle struktúra jöjjön létre, tehát gondolok itt az egészségügyi, a gyermek és ifjúsági, a természet-, állat- és környezetvédelmi, az ismeretterjesztő, kulturális, művelődési kategóriára, és itt mi behoztunk még másik két kategóriát, a sport és szabadidős, hobbitevékenységet végző szervezeteket, és a hetedik kategóriába behoztuk az etnikai kisebbségek, határon túli magyarok vagy azokat támogató szervezetek kategóriáját, és természetesen az egyéb kategóriát meghagytuk.
Úgy gondolom, a négyszáz millió forintos pénz elosztásánál is egyértelművé vált a 15 tagú kuratórium számára, hogy sokkal jobban el lehetett volna osztani a pénzt, a 400 millió forintot, ami a Miniszterelnöki Hivatal fejezetében volt ebben az évben, ha nemcsak az országos szervezetek, hanem a civil szervezetek, a szakmai civil szervezetek is tudtak volna beküldeni kuratóriumi tagot. Ezért tartjuk sorsdöntőnek és nagyon fontosnak, hogy még egyszer átnézzük ezt a módosító javaslatot, és lehet, hogy nem ötöt vagy hatot, lehet, hogy hetet kell beterjeszteni, mindenesetre remélem, hogy ezen a nagyon fontos ponton - amit még egyszer mondom, több mint 150 országos civil szervezet ebben a pillanatban támogat - sikerül valami olyan megoldást találnunk, ami mind a négy parlamenti párt számára elfogadható.
A következő módosító javaslat Szabó Imre képviselőtársam nevéhez fűződik - sajnos nincs a teremben. A 69. és a 70. módosító javaslatról van szó, a 60-ast Csampa Zsolt képviselőtársammal együtt adtuk be. Itt is ugyanazt érzékeltük mi is, mint Szabó Imre képviselőtársam, hogy valahogy szabályozni kell, valahogy el kell dönteni, hogy mikortól országos szervezet, mikortól megyei hatáskörű és mikortól helyi szervezet egy szervezet, és mind a három kategóriában biztosítani kell azt, hogy a nemzeti civil alapprogramhoz majd a későbbiekben tudjanak pályázatot beadni, tudjanak pénzt nyerni.
És akkor elérkeztünk a már az első vitaszakaszban felmerült 72. ponthoz. Még egyszer szeretném elmondani, a Magyar Demokrata Fórum képviselőcsoportja számára elfogadhatatlan, hogy ez a 72-es pont, amit négy MSZP-s képviselőtársam jegyez, így ahogy van, elfogadásra kerüljön. Egyébként a mi számunkra nem az volt a meglepő, hogy ez benyújtásra került, hanem az volt meglepő, hogy nem a gazdasági vagy a pénzügyi bizottság MSZP-s képviselői nyújtották be, hanem a társadalmi szervezetek bizottságában ülő szocialista párti képviselők nyújtották be. Természetesen megértem az államtitkár úrnak azt az észrevételét, hogy sajnos a költségvetésben nincsen pénz, de akkor a tartalékok terhére vagy bármire - annyi mindenre találtunk már, akár közösen a négy párt, vagy akár a kormány lehetőséget. Még egyszer szeretném javasolni, hogy nézzük át, keressük meg azt a lehetőséget, hogy 2003-ban is valamilyen mennyiségű pénzhez tudjon jutni a nemzeti civil alapprogram, és ne csak arra, hogy a saját maga működését tudja finanszírozni, hanem arra is, hogy valamilyen mennyiségű pénzzel rendelkezzen ahhoz, hogy a munkáját meg tudja kezdeni.
(14.40)
Ehhez egy kapcsolódó módosítást nyújtottam be Lezsák Sándor képviselőtársammal és Csampa Zsolt képviselőtársammal.
Összegzésképpen, a Magyar Demokrata Fórum képviselőjeként azt tudom mondani, hogy nagyon fontos, rendszerváltó törvényt fogad el az Országgyűlés két hét múlva, remélem, hogy négypárti konszenzussal fogjuk ezt elfogadni. A Magyar Demokrata Fórum keresi azokat a megoldásokat, amelyek következtében mind a négy parlamenti párt a végszavazásnál majd el fogja tudni fogadni a nemzeti civil alapprogramot.
Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket.

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť