SZALAY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Mielőtt a három feltett kérdésére válaszolnék, engedje meg, hogy reagáljak az interpellációja szövegében elhangzott pár állításra.
Először is: szeretném leszögezni, stratégiai célunk az M0-s, az M3-as, az M5-ös és M7-es gyorsforgalmi utak építésének folytatása, mielőbbi befejezése, valamint az M4-es, M6-os és M8-as főutak gyorsforgalmi úttá történő építésének mielőbbi befejezése.
Ezen túlmenően gondot fordítunk a településeket összekötő alsóbbrendű utak építésére, valamint a zsáktelepülések második összekötését biztosító utak kiépítésére - erre külön programunk van.
Ön azt mondja, hogy a kormány előterjesztése 59 kilométeres útról ad számot, miközben itt elhangzottak teljesen más, nagyságrendileg különböző számok. Azt kell mondjam, hogy semmiféle előterjesztése nem volt a minisztériumnak, ami 59 kilométer gyorsforgalmi autópálya megépítéséről szól - ezek a médiába kiszivárgott, egyébként semmilyen alapot nem jelentő találgatások voltak. A hivatalos előterjesztés, amit a kormánynak pont két-három nappal ezelőtt adtunk át, és ami az országos közúthálózat fejlesztésének és fenntartásának 2002-2006 közötti feladatairól és finanszírozásáról címet viseli - itt van a kezemben -, nemhogy nem 59-ről, hanem minden eddigit meghaladó ambiciózus elképzelésekről ad számot.
Ön azt mondja, hogy az idén nem építünk tovább: ez tényszerűen nem igaz, hiszen folytatódik és az ütemezett program szerint befejeződik a Füzesabony-Polgár, az Emőd-Miskolc, a szekszárdi Duna-híd építése, és új gyorsforgalmi utak építése indul jövő tavasszal, merthogy mi közbeszerzéssel kívánjuk ezeket az utakat építeni, hogy ne csak a saját adófizetőink adóbefizetéseiből, hanem európai uniós pénzek felhasználásával is épülhessenek ezek az utak.
Most rátérve az ön tényleges kérdéseire, hogy pontosan hány kilométer út várható a következő 4, illetve 15 évben: erre természetesen tételes választ akkor tudok adni, amikor a kormány ezt az előbb bemutatott tervünket elfogadja. Azt azonban mondhatom, hogy a többször elhangzott 830 kilométer középtávon valóban kitűzött cél; a 830 kilométer úgy értendő, hogy mi középtávon ennyi gyorsforgalmi autópályát kívánunk megépíteni, illetve műszakilag-technikailag előkészíteni, illetve megkezdeni, illetve meglévő autópályák felújítását elvégezni - ez összesen 830 kilométer. Csak az összehasonlítás kedvéért említem, hogy Magyarországon eddig negyven év alatt összesen 470 kilométer hosszú autópálya és 92 kilométer hosszú autóút épült, ehhez kell mérni ezt a számot.
A kormány azért nem tudja magát teljes mértékben tartani a 2001-es (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret lejártát.) 15 éves gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési tervhez, mert az nem tartalmazott határidőket, és nem tartalmazott számos olyan gyorsforgalmi utat, amit mi szeretnénk megvalósítani. Például Békés megye... (Az elnök ismét csenget.)