PUCH LÁSZLÓ

Full text search

PUCH LÁSZLÓ
PUCH LÁSZLÓ (MSZP): Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Hölgyeim és Uraim! Azt gondolom, mint ahogy képviselőtársaim felszólalásából is kiderült, nagyon fontos törvényhez ért a gazdasági jogalkotás. A gazdasági reklámról szóló törvényjavaslat a társadalom minden rétegét érinti: mint árutermelőt, mint forgalmazót vagy a reklámszakma résztvevőjét, vagy akár mint fogyasztót. Tehát az átalakuló társadalmunkban és az átalakuló gazdaságban, úgy érzem, ennek a törvénynek nagyon fontos szerepe kell hogy legyen.
Ez a szabályozás elhúzódott, már jóval előbb szükséges lett volna elkészíteni, hisz ha ez a szabályozás kész van, és a törvény szabályai betartandók és betarthatók lehettek volna, akkor a fogyasztókat nagyon sok kellemetlenségtől lehetett volna megkímélni az elmúlt 4-5 évben is. Úgy gondolom, hogy a gazdasági reklámtevékenység jelenlegi hatályos szabályozása nemcsak hogy nagyon szétszórt - és nagyon sok helyütt -, hanem nagyon sok esetben abszolút nem képes szabályozni ma már a piacgazdaságban működő szervezeteket, és ezért nagyon szükséges ez az átfogó reklámszabályozás. Ez meggyőződésem szerint jogilag lehetőséget ad arra, hogy ezen a piacon is komoly rendet tegyen ez a törvénytervezet, és ha ebből törvény lesz, akkor ez a törvényi szabályozás.
A törvény megalkotásának szükségességét még indokolják az európai megállapodásban rögzített meghatározások is, amelyek jogharmonizációs kötelezettségeket is előírnak a magyar társadalomnak. Úgy gondolom, hogy ebben a törvényben kell azokat az egyensúlyokat megteremteni, amiről már képviselőtársaim is szóltak, hogy a piac szereplői, a gazdaság szereplői, a fogyasztók érdekei és a fogyasztóvédelem is legalább ugyanolyan súllyal kerüljön ebben a törvényben szabályozásra, hisz a fogyasztóvédelemnek maga a reklámszabályozás nagyon fontos eszköze. Ebből következik, hogy a gazdasági feltételrendszer lényeges elemének tárgyalását kezdte meg ma az Országgyűlés, és remélem, hogy a lehető legrövidebb időn belül - még ha módosításokkal is - a törvény elfogadásra kerül és működőképes törvényünk lesz e területen.
A kereskedelmi kommunikáció nemcsak a reklámszektor és a média szabályozását jelenti. Én úgy gondolom, hogy a piacgazdaságnak egy olyan fontos eleme a reklám, amely elősegíti a cégek piaci részesedésének kialakulását, befolyásolja a termékek és szolgáltatások bevezetését, és úgy gondolom, hogy minden termékben egy piaci életgörbét is elősegít, és ezzel információt szolgáltat a fogyasztóknak. A reklám a fogyasztóvédelem nagyon komoly szegmense, nagyon komoly és lényeges eleme. Nemcsak a gyártók és a forgalmazók, hanem a fogyasztók számára is hatékony piaci információs rendszert jelent a reklám, amely legalább annyira fontos, mint az eladás segítése, hogy a fogyasztókat kellően tudja kiszolgálni gyakorlatilag a reklámszakma, hisz nemcsak igényeket kell támasztani, hanem a feltámasztott igények között a választás lehetőségét is a reklámon keresztül lehet a fogyasztók felé közvetíteni.
Tehát én ezt úgy fogalmaznám meg: a reklám egy hatékony piaci információs rendszer, főleg az átalakuló társadalmakban, de azt gondolom, a fejlett piacgazdaságokban is ez a szerepe hosszú távon megmarad. A gyártók és a forgalmazók versenye kihívást is jelent, egymásnak presztízskihívást jelent, a társadalomban is kihívást jelent, egy innováció és egy minőségi fejlesztés gyorsulása szempontjából. Továbbá nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a reklám közvetve és közvetlenül is egy jelentős munkahelyteremtő és jelentős munkahelymegtartó szerepet biztosít. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy nemcsak a reklámszakmában dolgozók, hanem - amit gyártunk, annak az értékesítésén keresztül - gyakorlatilag a gyártóknál foglalkoztatott létszám is valamilyen módon függ a fogyasztástól, és a fogyasztást ösztönző reklám e tekintetben sokat segíthet. De az egész média szempontjából is meghatározó a reklám, hiszen pontosan 1996-ban 71 milliárd forintot költöttek el a Magyar Köztársaság területén reklámozási célra a reklámszakma szereplői, döntően a gyártók és a forgalmazók. Úgy gondolom, hogy mindezek miatt nagyon fontos szerepe és szegmense a magyar gazdaságnak a reklámipar és a reklámmal foglalkozó tevékenység.
(11.40)
A reklámtilalmak meghatározásánál az előbbi szempontokat, úgy gondolom, nem lehet teljesen figyelmen kívül hagyni, persze a gazdaság érdekein túlmenően a fogyasztói érdekek védelmének is meg kell jelennie a reklámtörvényben. Úgy gondolom, hogy a jelenlegi reklámtörvény ebben kellő, megfelelő összhangot próbált teremteni.
Véleményem szerint szabályozott keretek közt minden olyan terméknek reklámozhatónak kell lennie, amelynek előállítása és forgalmazása nem ütközik az érvényes jogszabályokba.
A javaslat teljes körű reklámtilalmat határoz meg több területen. Ilyenek az egészségügy területén az emberi gyógyszerek; és a lőszerek, fegyverek és robbanóanyagok területén... Úgy gondolom, hogy teljes egyetértés van az eddig elmondottakban azzal, hogy érdemes végiggondolni, hogy a fegyveres testületek információellátásának lehetőségét hogyan tudja a törvény e területen biztosítani. Szabályozott keretek között történik a reklámozása - és meggyőződésem szerint ez szintén nagyon fontos - az úgynevezett érzékeny termékeknek, ilyenek a gyógyszer, a szesz és a dohányipari termékek.
Mint említettem, az emberi gyógyításra alkalmas gyógyszerek reklámozása erősen korlátozott szabályok között valósulhat meg, az állati gyógyszereknél van egy lehetőség a szabályozásban a reklámozásra. Úgy gondolom, hogy fel kell hívnunk a figyelmet arra, hogy amennyiben azonos néven vagy összetéveszthető módon kerül csomagolásra és reklámozásra az állati gyógyszer, akkor mindenképpen itt is figyelembe kell vennünk azt, hogy a törvény korlátozza a fogyasztó megtéveszthetőségét. Úgy gondolom, hogy ezen a területen lehet kompromisszumot teremteni.
A javaslat az embergyógyászatban használatos készítmények reklámozásának korlátozásával foglalkozik, viszont az állatgyógyászatban használt készítmények korlátozása nincs benne, pedig azt gondolom, hogy ez esetben is érdemes lenne a szabályozás finomítása és pontosítása.
A szesz- és dohányipari termékek reklámjának korlátozását a javaslat nagyrészt együtt említi, és az európai gyakorlatban is nagyon sok módon történnek ilyen csoportosítások. Ma is elhangzott több csoportosítás, több ország, ahol így vagy úgy, de szabályozzák ezt a területet. Úgy gondolom, hogy ma Magyarországon a javaslatban szereplő korlátozások nagy része elfogadható. Ami meggondolásra javasolható: az alacsony alkoholtartalmú italok reklámozási lehetősége, hisz már itt említésre került, hogy a magyar mezőgazdaság egyik nagyon fontos terméke maga a bor, és ez nemcsak belföldön, hanem külföldön és az idegenforgalom szempontjából is meghatározó termékkör.
A jelenlegi szabályozás teljes mértékben tiltja még egy borkóstoló meghirdetését is, és ennek az eszköznek bármilyen módon való igénybevételét az idegenforgalom területén. Úgy érzem, hogy ebben - egy megfelelő korlátok közti szabályozásban - lehetséges egy előrelépés, és egy módosítással ez a kérdés meggyőződésem szerint rendezhető.
A dohányipari termékek részleges reklámozási tilalmának és szabályozási kereteinek meghatározásánál célszerűnek tartom megvizsgálni az e területen rendelkezésre álló kutatásokat és a kialakult nemzetközi gyakorlatot is.
A Szonda Ipsos az utóbbi időben több alkalommal foglalkozott ezzel a témakörrel. Egyes kutatások megrendelői közt részt vett a szakma - tehát a dohánygyárak -, a reklámban érdekeltek, de azt gondolom, nagyon fontos, hogy ezzel szemben a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet is volt megrendelője kutatásoknak, sőt, az én ismereteim szerint együtt is készítettek felméréseket e területen.
Összességében: a megállapítások egyértelműen azt bizonyították, hogy a dohányosok nem a reklámok hatására szoktak a dohányzásra, a reklám nem növeli a fogyasztást, hanem több fogyasztóban a márkaválasztás lehetőségét indukálja. Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy korlátlanul szükséges a dohányipar reklámozása, hanem azt szeretném igazolni, hogy a jelenleg a törvényben levő korlátozások elégségesek ahhoz, hogy ez a tevékenység kellő keretek közt maradjon, hisz nagyon fontos egészségügyi érdek is a márkaválasztásban a korszerűbb, könnyebb és a kevésbé káros dohánytermékek forgalmazásának lehetősége.
Végezetül szeretnék kitérni a törvényjavaslat szankció- és definíciórendszerére, egyetértve az előttem szólókkal, hogy több esetben ebben a törvény részben túlszabályoz, részben nem kellően pontos megfogalmazásokat használ; de úgy érzem, hogy a jelenlegi javaslat módosítható olyan mértékben, hogy itt teljesen pontos meghatározások szerepeljenek, és a más törvényekben már meghatározott fogalmak megismétlésére ne legyen szükség. Úgy érzem, hogy ez megoldható és rendezhető a törvénytervezet vitája során, és mindezek mellett szeretném elmondani, hogy összességében nagyon fontos törvénynek tartom.
A törvény jelenlegi tervezete - kisebb módosításokkal az általam említett egy-két problémakör területén - meggyőződésem szerint hatékonyan és jól szolgálja mind a fogyasztók, mind a gazdaság szereplőinek érdekét. Ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a törvény vitájában alapvetően a jobbítás szándéka vezényeljen mindenkit, és ekkor egy jó törvény létrehozására van lehetőségünk. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť