DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS

Full text search

DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS
DR. BERNÁTH VARGA BALÁZS az FKGP képviselőcsoport részéről: Elnök asszony, köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Miután hosszabb idő óta az adótémában folyik a vita, így a fogyasztási és az általános forgalmi adó vonatkozásában néhány gondolatot szeretnék kifejteni.
Mint minden törvénynek a célja, a benyújtott törvényjavaslat maga is eléri ennek az eredményét, mégpedig azt, hogy egyrészt az ellentmondásokat, a kifogásokat megszüntesse, amelyek korábban halmozódtak fel e törvény vonatkozásaiban, másrészt pedig változásokat hozzon létre az adózás rendjében. E tekintetben a törvény maga is többlet-adóbevételre törekedhet vagy az adók kedvezőbb bevételét segíti elő. A jelen előterjesztés inkább adóemelkedést irányoz elő bizonyos mértékig az áfa tekintetében, s ez különösen a gyógyszerek esetében kifogásolható.
Összességében ez a törvényjavaslat szigorítás az adórendszer keretein belül, az adócsomagot tekintve. Így megemlíthető e törvény pozitív és negatív vonásai mellett, hogy kevés kivétellel az áfa-visszatérítést lényegében megszünteti. Álláspontom szerint az áfa-visszatérítés megszüntetése általában azokat a személyeket érinti, akik családi ház vagy lakás önerős építésébe fogtak bele, tehát ez lényegében így az adózókat is sújtja. Ennek ellensúlyozására, kompenzálására viszont a törvény kedvezmény formájában lakásépítési szociálpolitikai támogatást jelenít meg; ez támogatandó és helyes rendelkezés az előterjesztésben. Mértéke kielégítő.
Vajon a gyakorlatban ez a támogatás pozitív vagy negatív következményeket hozhat létre egyes családok születési viszonylatát tekintve? A felemelt támogatási összeg felvétele - tehát az alanyi kör - azonban szűkül; szűkítő feltételt épít be a jelen törvényjavaslat, amely a támogatás felvételétől esetleg személyeket fosztana meg. A szociálpolitikai indítékú lakáscélú önkormányzati hozzájárulás összegének emelése 1995-ben jelentős támogatásként értékelhető, ez az előterjesztésben egy nagy pozitívum.
Ugyanígy értékelhető a pénzügyminiszter úr által már ismertetett könnyítések sora, amiket az expozéban hallhattunk.
A törvényjavaslat törekszik a versenysemlegesség megteremtésére. Aggály talán csak a sörgyártók részéről hangzott el képviselői fogadóórámon, amelyre a későbbiek során még vissza fogok térni.
Ennek a törvénynek is vannak bizonyos hiányosságai. Például a feketegazdaság megadóztatása vajon miként van lefedve az előterjesztett törvényjavaslatokban? Úgy ítéljük meg, hogy az adót mindig a többletjövedelemmel rendelkezők viseljék, legalábbis ezeknek legyen nagyobb az adóterhük.
Tapasztalataink szerint a szűkítések körében különösen az állampolgárok részéről fogalmazódtak meg aggályok az APEH-ellenőrzésekkel vagy a sajtóban is megjelent különböző adótrükkökkel kapcsolatban. Ezeket az adótrükköket próbálja a törvényjavaslat széles körben megakadályozni, tehát gyakorlati útra tér. Ilyenek voltak elsősorban az áfával kapcsolatos számlakibocsátások, amikor a számlát lényegében kibocsátották, de mögötte adó nem jelentkezett.
Ugyanakkor az áfa-visszatérítés volt a másik lényeges elem, amelyet az állampolgár a költségvetésből igényelt vissza. A feltárás gyakorlati lehetőségeit - miután széles körben vitatottak -, úgy érzem, ez a törvénytervezet, ha nem is teljes mértékben, de meg fogja oldani. Bár ezekkel az adótrükkökkel kapcsolatban a gyakorlatban azért voltak gondok, mert a bizonyítás nehézségei változatlanul nemcsak fennálltak, hanem a jövőben is fennállnak, ugyanis az adóhatóságnak nincs olyan létszáma, hogy a mintegy 4-500 ezer (sic!) adófizetőt kellő mértékben ellenőrizze. Jóformán csak a magasabb adót fizetők körét tudták ellenőrizni. Az ügyészségi és a bírósági hozzáállások eljárásjogi része is nyilvánvalóan meghatározza, hogy milyen mértékben sikeredik a feketegazdaság egyenes vonalba való terelése.
A törvénymódosítás az alanyi adómentesség választhatóságára jogosító értékhatárt megszabja, emeli. Ezzel a vállalkozások nagy részénél az értékhatár megkétszereződik, ami lényegében egy európai színvonalú adó-zásra utal. Ugyanakkor a törvénytervezet a külföldről származó pénzbeli és természetbeni támogatásokat vagy segélyeket kivételes módon engedélyezi, hogy az adóhatóság egyedi visszatérítést engedélyezzen a külföldi segélyekből, azzal a feltétellel, ha az állampolgárok széles körét érintő közösségi feladatok ellátását szolgálja ez a segélyezés. Álláspontunk szerint az adózás jelenlegi törvényi szabályozása még nem szüntethető meg; legalábbis azokat a bűncselekményeket, amelyek ismertté válnak vagy látensek maradnak, adóval kimondottan nem lehet megszüntetni.
Álláspontunk szerint ez más eszközökkel szüntethető meg; az adó előterjesztője, tehát maga a kormány sem számolt ezzel a megoldással.
(12.40)
Szeretném a pénzügyminiszter úr szíves figyelmébe ajánlani a Magyar Sörgyártók Szövetségének - amely engem már többször megkeresett - alábbi kérését:
1990-től kezdve a magyar italpiac változásait általában ellentétes tendenciák jellemezték. '90 és '93 között az összes üdítőital-fogyasztás 19 százalékkal, az ásványvízfogyasztás 77 százalékkal, a borfogyasztás pedig 23 százalékkal nőtt, miközben a hazai sörgyártók értékesítése 20 százalékkal esett vissza.
Ha ennek a csökkenésnek az okait vizsgálják, akkor nem az életszínvonal csökkenését kell megállapítani okként, hanem az adózás körül keresendő ennek az oka. Tudniillik ezzel szemben a sör fogyasztási adója 24 százalékkal nő, míg az ásványvízé és a boré stabilan 11 százalékban határozódott meg évek óta. Ez diszkriminatív adóztatás, ráadásul a célját sem éri el, és '92-ről '93-ra az átlagos sörfogyasztási adót 21,2 százalékkal emelték. Az áremelkedés miatt a fogyasztás 16,2 százalékkal csökkent, így a beszedett adótömeg mindössze 3 százalékkal növekedett. Ez inflációval korrigált reálértékben 15 százalékos csökkenésnek felel meg.
Felhívják a tisztelt pénzügyminiszter úr figyelmét, hogy Csehországban is hasonló tendencia volt az adózás vonatkozásában az italok tekintetében. Ott a pénzügyminiszter végül is az adópolitika e körben való revízióját vette alapul, és eredményes adózást is ért el a fogyasztás tekintetében.
Az itt előterjesztett törvényjavaslattal kapcsolatosan a Független Kisgazdapárt álláspontja az, hogy maga a törvényjavaslat széles körben törekszik mindazon ellentmondások kiküszöbölésére, amelyek az elmúlt évek során fölhalmozódtak, s lényegében a támogatások mértékét is szélesebbre engedte. Az esetleges adóemeléssel ez talán mégis arányban van, így ezt az adót majd elfogadni javasoljuk. Köszönöm szépen. (Taps.)

 

 

Noviny Arcanum
Noviny Arcanum

Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť

Arcanum logo

Arcanum Adatbázis Kiadó, popredný poskytovateľ obsahu v Maďarsku, začal svoju činnosť 1. januára 1989. Spoločnosť sa zaoberá hromadnou digitalizáciou kultúrneho obsahu, jeho triedením do databáz a publikovaním.

O nás Kontakt Tlačové správy

Languages







Noviny Arcanum

Noviny Arcanum
Zaujíma Vás, čo o tejto téme písali noviny za posledných 250 rokov?

Zobraziť