Herczeg Ferenc

Full text search

818Herczeg Ferenc
A két világháború között írt drámái a továbbélő feudális nacionalizmus eszméit hordozzák. Gyanakodva nézi a polgári fejlődést, a Tanácsköztársaság bukása után az arisztokrácia és a nagypolgárság kézfogásán munkálkodik. Történelmi drámáiban a múlt felidézésével a jelent, Horthy politikai törekvéseit kívánja igazolni. Jelentős közéleti szerepet vállal az irredenta mozgalomban s drámáit is a propaganda szolgálatába állítja.
Nacionalista uszítástól hemzseg a különös pályát befutott A fekete lovas (Nemzeti Színház, 1919). A darab cselekménye 1848–49-ben egy bánáti sváb városban játszódik. Herczeg a negyvennyolcas témát arra használja fel, hogy szerb- és csehellenes német–magyar összefogást hirdessen a Bánát visszaszerzése érdekében. Művét 1918 őszén, a szerb harctér összeomlásának idején írta, s a szerb nép alacsonyabbrendűségét hangoztatva további szent háborúra tüzel benne. "A Bánátot föladni, ez lehetetlen" – mondja az egyik sváb polgár, Gáy honvédhadnagy pedig így beszél: "Ha elmegyünk innen, egy pillanatig se higgyétek, hogy elszakadtok tőlünk! Áll a híd és mi vissza fogunk jönni! Vagy mi vagy a fiaink és jaj annak, aki láncot rakott a karotokra". Károlyi Mihály gátolta meg a bemutatót: éppen a szerbekkel tárgyalt s a reális megegyezés veszélyeztetését látta a darab soviniszta uszításában. Később, a Károlyi-kormány pozícióinak megrendülésekor a színház újra játszani akarja, de a proletárdiktatúra győzelme megakadályozza az előadást. Csak az ellenforradalom napjaiban kerülhet színre, 1919. december 5-én vele hirdeti meg a kurzus a nagy leszámolást, a revánsot.
Herczeg Horthy-Magyarország hivatalos írója lesz, "írófejedelem", a Nemzeti Színház háziszerzője. Egymás után újítják fel színműveit: a Gyurkovics lányokat, az Árva László királyt, a Bizáncot, az Ocskay brigadérost, a Déryné ifiasszonyt és a Kék rókát.
A korszak közfelfogását A híd című történelmi drámája (Nemzeti Színház, 1925) tükrözi legjobban, Herczeg történelemszemlélete, politikai nézetei ebben jutnak legvilágosabban kifejezésre. A Széchenyi-Kossuth ellentétet írja meg erős Kossuth-ellenes tendenciával. Széchenyi a magyar történelem legnagyobb alakjaként, kiváló reálpolitikusként, Kossuth pedig törpe hordószónokként, kicsinyes hírlapi vezérként áll előttünk. Herczeg Széchenyi alakját arra használja fel, hogy a maga nézeteit mondassa el vele, hogy Horthy uralmának igazolását adja általa. A darabból némi Habsburg-ellenesség mellett határozott forradalomellenes indulat árad. "A fekete-sárga nem az enyém, de a vörös sem" – mondja Széchenyi Wesselényi forradalmi ábrándjaival vitatkozva. Ez a mondat a darab eszmei lényege. A dualizmus liberalizmusának bírálatát forradalomellenességgel kapcsolja össze s egy új, határozott, nacionalista magyar politikát sürget. Így jelöli ki a Habsburg-uralom és a vörös forradalom között a nemzet egyedül lehetséges, járhatónak vélt útját. Mindennek megfelelően Kossuth alakját időszerűtlennek tartja; a Kossuth halálakor rendezett gyászünnepségekről is ezt mondja: "Egész Magyarország szíve vele volt, de egész Magyarország elméje már elfordult tőle – mert Kossuth tárogatója a mélységbe csalta az országot." A nemzet és a nemzetiségek közötti bizalmatlanságot is negyvennyolc számlájára írja, s egy Mohácshoz fogható katasztrófa elindítójának tekinti Kossuthot. A híd819szerzője megtagadja a magyar nemzeti múlt forradalmi szabadságharcos hagyományait, s egy kiegyensúlyozott ország illúzióját, délibábját festi a nemzet elé. Herczeg Széchenyije lényegesen különbözik a valóságos történelmi alaktól, a töprengő, lelkiismeretébresztő, Európára mint menekvésre mutató hőstől: nem vív igazi drámai küzdelmet, nem a nemzet érdekeit, jövőjét félti, hanem egy elvont nyugalom-eszményt.
Feudális-nacionalista felfogást tükröz az Aranyszárnyak is (Nemzeti Színház, 1942). Ebben Herczeg a "magyar nagyasszony" örök típusának megrajzolására vállalkozik, s határozott célja a történelmi osztály nemzetmentő szerepének bizonyítása. A modern élethez alkalmazkodni akaró, de az élet új jelenségeit meg nem értő író műve a Fecske és denevér (Vígszínház, 1943). A tekintélyüket őrző idősebbek családi konvencióival szemben egy modern fiatal szerelmespár mellett kíván állást foglalni, de végül is ugyanaz a szemethúnyó, a látszat megőrzésére apelláló "morál" kerül ki győztesen a darabból, mint a Kék rókában.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi