Halálfélelem – haláltudat

Full text search

Halálfélelem – haláltudat
A végleges magatartás kikristályosodása előtt azonban a léleknek még el kell érkeznie a mélypontra. Ezt a mélypontot az egy év múlva (1936) kiadott kötet, a Járkálj csak, halálraítélt! tükrözi. Az "Újhold ajánlása" címen 1935-ben írt, életében meg nem jelent versében még azt vallja, hogy szelíd, bánatos verseit élesebbek, harcosabbak fogják felváltani: "kezemen immár | új madár üldögél, fiatal. Nézdel és | az is szállni kész. Csőre tőr. Hangja kés". De egyelőre nem ez történik. A Járkálj csak, halálraítélt! című kötetet a halálsejtelem borítja el minden eddiginél és ezután következőknél nagyobb mértékben, teljesen beszűkítve amúgy sem széles skálájú tematikáját. Ez a halálsejtelem önmagában nem jelentene szemléleti mélypontot, mivel indokolt és politikus világérzés a versek születésének idején. Még akkor is, ha olykor kicsit öncélú, kicsit irodalmias borzongás formájában jelentkezik (Április). A mélypontot a probléma individualista megközelítése, a magányos szembenállásnak nem egyszerű tudomásulvétele, hanem hangsúlyozása jelzi. A kötetben ismét csupán három téma variánsai ismétlődnek: a költő reflexiói a halált lehelő világra; a táj, amely túlnyomórészt a belső lelki tájak felderüléseinek és elborulásainak kivetülése, és maga az objektív természet, mely személytelen színjátékaival olykor 533elvonja a költő figyelmét a készülő, baljós jövőről, és végül a világ, amely undorító: "Csak kígyó undoríthat tiszta fatörzset így | ha bőrét hagyja rajta, mint engem undorít | e forduló világ és az ordas emberek" (Írás közben). A szerelem itt lényegileg nem külön téma, mert vagy a táj idilljébe olvad, vagy a költő kis-világának, önmaga megkötözött sorsának része. A kötet tanúsága szerint a költő magános léleknek tekinti magát az egyre idegenebb világban, sőt őrzőjéül hívja is a magányt. A magány-líra részben a kapitalizmus körülményei között izolálódó én megnyilvánulása, de mindannak kifejezése is, amit a fasizmus győzelmének apokaliptikus ténye jelent. És itt nem elég csupán a haladó mozgalmak és emberek üldözésére és elpusztítására, a különböző címeken halálraítélt embercsoportok sorsára, mi több, a fasiszta uralommal együttjáró háborús tömegmészárlásokra gondolni. Az érzékeny költőlelket kimondva vagy kimondatlanul leginkább az a csalódás rázta meg, ami oly sok embert elfogott, mikor tapasztalnia kellett, hogy a történelem legembertelenebb ideológiája és gyakorlata hívekre talál, hogy félrevezetéssel és megfélemlítéssel hajlékony szolgák és elbódult követők légióját képes mozgósítani még azok soraiból is, akiket valódi érdekeik a haladás ügyéhez kötnének. Ez a lelki megrázkódtatás okozza a csömört, az undort, ez a kiábrándulás igényli a magányt. Az individualista magányérzés azonban akkor is torzítja a szemléletet, ha létrejötte szükségszerű. Ezt bizonyítják a halálsejtelemmel ekkor szembeforduló idillek, amelyek törékeny, elégikus, röppenő hangulatképek csupán. Ha emberiesül a táj, csak a költő idegfeszültségének hallucinációival népesül be, ha pedig megmarad annak, ami: a közönyös kozmosz darabjának, akkor nem válaszol semmire. A magárahagyottságnak, az individuális látásnak ez a pillanatnyi eluralkodása okozza a háborútól való rettegésnek lefegyverzett, pacifista kicsengését is (Elégia).
A hangulati mélypont paradox módon mégis nagy művészi-formai fejlődéssel jár együtt. A tartalom és forma egysége egyre szembeszökőbb. Az az intellektualizálódási folyamat megy végbe Radnótinál, amely ekkortájt a Nyugat lírájára, például az öregedő Babits költészetére is jellemző. A lélek apró rezdüléseinek egyre érzékletesebb költői képét tudja adni az átlelkesített tájban. A szerkezet is egyre világosabb; a nyelv egyszerre emelkedett és közvetlen. A kifejezés puritán, pontos, a jelzők száma csökken és súlyuk nő. A hasonlatok asszociatívek. A rímek érettek. A paradoxon csak látszólagos. Radnóti világnézeti válságát ugyanis olyan emberi tulajdonságok egyensúlyozzák ekkor is, amelyek a mélyben munkálva, fejlődését állandóan biztosítják. A legfontosabb ezek közül a jellemvonások közül az őszinteség. Radnóti nemcsak a világgal néz szembe, hanem önmagával is. Gyengeségeinek, félelmeinek, elcsüggedésének nem teremt igazoló ideológiát. Legreménytelenebb percében is tudja, hogy mi a gyengeség, és mi az erő. Tudja, hogy a költőnek nemcsak tisztának és ártatlannak kell lennie, hanem harcosnak is: "Ó költő tisztán élj te most, | mint a széljárta havasok |… S oly keményen is, mint a sok | sebtől vérző, nagy farkasok" (Járkálj csak, halálraítélt!). Erről a meggyőződésről tanúskodik a kötet egyik legszebb, legmaradandóbb darabja, a Törvény, és a viaskodását még közvetlenebbül kifejező Szilveszter és újév között című vers. A szigorú értelem mellé társul az idillek szülője, a lázas és gyengéd, elemi és simogató életszeretet. Ez az életszeretet pedig nem elégedhet meg sokáig a puszta természettel, de még a szerelemmel sem. Az életszeretet magja 534az aktív humanizmus, és ha ezt egy ideig el is fojtja a csalódás az emberekben, akkor is ott bujkál a minden élőlényt becéző, leheletfinom leírásokban. Nemsokára újra megjelenik majd az eddiginél magasabb szinten a kiérlelt forma teljes fegyverzetében. Megjelenésének legnagyobb bizonyítéka az a két 1937-ből származó vers, amelyek nem jelentek ugyan meg a költő 1938-ban publikált kötetében, a Meredek útban, de szellemük elömlik a többi versen is. E két vers előzménye Radnóti párizsi útja 1937 nyarán. A Hispánia, Hispánia című nagy verséből árad a francia munkástömegek, a francia kisemberek szervezett erejének, a spanyol szabadságharc melletti harcos kiállásának biztató, lelkesítő ihletése. A másik, a Garcia Lorca pusztulását elsirató kis remekmű (Federico Garcia Lorca) is kitör a halál bűvköréből: dac, küzdőképesség, a szabadabb francia légkör távlatokat nyitó élménye hatja át a tömör, dallamos sorokat.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi