Vígjátékok

Full text search

675Vígjátékok
A másik hagyományos műfaj, a vígjáték, főként a könnyű szórakoztatást szolgálta a helyzetkomikumra épített darabok egész sorával. Tematikájuk humoros novellairodalmunkéval rokon; életszerűségük csak annyi, hogy szerzőik (Degré Alajos, Gaal József, Kovács Pál, Obernyik Károly) a magyar biedermeier világát vitték színpadra, s a meglehetősen naiv bonyodalmat időnként aktuális célzásokkal igyekeztek élénkíteni. Általában közelebb állnak a bohózathoz, mint a vígjáték magasabb rendű változataihoz; Vörösmarty költői vígjátéka, A fátyol titkai nem talált követőkre, s az úgynevezett társalgási vígjáték irányában is csak Csató Pál tett – Scribe modorában – kísérletet (Fiatal házasok, 1837). A magyar dráma nyelve ekkor még nem volt eléggé fejlett könnyen pergő párbeszédek, szellemesen sziporkázó szópárbajok kifejezésére, s társas életünk sem állt még az urbanitásnak olyan fokán, hogy a komikum választékosabb formáit táplálhatta volna.
Csató említett darabjának egyik jelenetében a megyei igazságszolgáltatásban uralkodó tűrhetetlen állapotokra céloz, s ez minden alkalommal viharos tetszést váltott ki a nézőkből, jelezve, hogy megérett az idő a korszerű publicisztikai témák drámai feldolgozására. S valóban egy újságíró, a reformkor fürge tollú, éles szemű riportere, Nagy Ignác eredeti ötletéből megszületett a politikai vígjáték.
Nagy Ignác első ilyen kísérlete az Egyesüljünk! volt (1839). A darab ellenképlete az előző korszak magyarosított vígjátékainak: Angliában játszódik, angol szereplőkkel, de az idegen köntös hazai viszonyokat takar. Mondanivalója kettős: egyrészt Széchenyi gazdasági programját népszerűsíti (Clinton nevű főhősének félreismerhetetlenül nagy reformerünk volt a modellje), másrészt a nemesség restségét és szalmaláng-lelkesedését gúnyolja ki. Az Egyesüljünk! stílusa még sok helyütt elvont, didaktikus; a szereplők úgy vitáznak, mintha vezércikket mondanának tollba, s ez a vígjáték tempójának megy a rovására. Annál elevenebb, frissebb a Tisztújítás (1843). Bonyodalma a szokványos vígjátéki alaphelyzetből fejlik: Arankáért, a szép özvegyért, hárman versengenek: Farkasfalvi, a maradi gondolkodású, dölyfös alispán, Heves, az áldemokrata, önző ügyvéd s Tornyai, a tisztakezű, becsületes szolgabíró, a liberális eszmék igazi képviselője. Hogy ez utóbbi győz, már önmagában is a haladás erőinek fölényét jelképezi; de Aranka annak ígéri kezét, akit a tisztújításon megválasztanak alispánnak, s ezzel az ügyes fordulattal Nagy Ignác a cselvígjátékot minden erőltetettség nélkül pompás szatírává tudta fejleszteni. A megyei élet jellegzetes típusait felvonultató mulatságos jelenetekben mutatja be, hogyan zajlott le a feudális Magyarországon megvesztegetéssel, erőszakoskodással, etetéssel-itatással egy választás, s a szatíra ostora nemcsak a hatalom birtokosainak hátán csattan, a szerző a megyeszékhelyre becsődülő kurtanemesek politikai tájékozatlanságát, cinizmusba hajló anyagiasságát, részegeskedését is kipellengérezi. A Tisztújítás az irányzatosság nagy diadala volt; akadémiai díjat kapott, a kritika is (Bajza, Toldy), a közönség is elragadtatással üdvözölte; egyike azon kevés régi drámánknak, amely színházaink mai játékrendjén is szerepel. S Nagy Ignác iskolát csinált. Követői között első helyen Eötvös Józsefet kell említenünk 676 (Éljen az egyenlőség!), utána – rangsorban – Vahot Imrét (Még egy tisztújítás, 1843; Éljen a honi! 1846), Gaal Józsefet (Vén sas, 1843), Beöthy Zsigmondot (Követválasztás, 1844) végezetül Kovács Pált, aki a Nemesek hadnagyában (1844) a korteskedés rehabilitációjára törekedett – nem nagy sikerrel. A Tisztújítás hatásának hullámai egészen A falu jegyzőjéig , Az elveszett alkotmányig gyűrűztek.
Vígjátékirodalmunk harmadik ága, a történeti vígjáték, Kisfaludy Károly kezdeményezésének folytatásaképpen, elsősorban Mátyás király alakjához kapcsolódik. Ezek a darabok – mint a társadalmi helyzetvígjátékok is – a közönség szórakozási igényéhez idomultak, egyszersmind azonban a nagy nemzeti király kultuszát is szolgálták. Mátyás kettős alakban jelenik meg bennük: mint a nép érdekét néző, igazságtevő uralkodó és mint a könnyűvérű, kalandkereső férfi. A konzervatívabb ízlésű Kovács Pál (A féltés gyötrelmei, 1834) és az ízléssel mindig hadilábon álló Vahot Imre (Költő és király, 1846) a két végletet képviselik; amaz az első, ez a második vonást hangsúlyozta. Pajkos komikum és tiszteletreméltó történetiség összhangját Gaal József (A király Ludason, 1837) és Szigligeti Ede (Kinizsi, 1842) találták el, akik emberközelségbe tudták hozni a királyt, anélkül, hogy vaskos túlzásokba estek volna.
Toldy Ferenc a Figyelmező 1839 évfolyamában Gaalnak A király Ludason című darabjáról írt bírálatában körvonalazta a történeti vígjáték esztétikai elveit. Kiemelte, hogy a történelmi hősök, ha kisszerű életviszonyok között jelennek is meg, nem nélkülözhetik azt a felsőbbséget, erőt, amely alakjuk emlékéhez tapad, s a párbeszédben is éreztetni kell a "finomabb levegőt", amely nélkül Beatrixet és Mátyást "nem tudjuk, nem szabad elképzelni". Alighanem ezek a szempontok vezették Szigligetit Rózsa című történeti vígjátékának megírására (1840), amelyben a három kérő motívumát a Toldi-mondával olvasztotta egybe. Toldinak a címszereplő jellemére utaló szavai: "Rózsa vagy, kedvesen mosolygó virág; s csak a hivatlan és tisztátlan kezüt vérzik töviseid" – a dráma egész mondanivalóját foglalják össze. A három főszereplő három típust képvisel: a "mosolygó-szúró" Kórógi Rózsa a játékos kedvű, kissé kacér, de érzelmeit komolyan vevő, szellemesen fölényes társasági hölgyet; a "tisztátlan kezű" Bábel a hazug, gyáva, kapzsi, hazátlan kalandort; a "hivatlan" Toldi pedig a rezignált szerelmest, aki álruhás párviadala után magának követeli az özvegy kezét, de végül kénytelen lemondani róla. Rózsa körül a "finomabb levegőjű" költői vígjáték hangulata alakul ki, Bábel a szatírába áthajló bohózatosságot képviseli, Toldi pedig darabos becsületességével, rettentő ereje, marcona külseje mögött rejlő gyermeki naivságával mosolyra fakasztó és részvétre indító tragikomikus hős. Az alakok megformálása a legjobb példaképek követéséről tanúskodik; Rózsa: Vörösmarty Vilmájának édestestvére; Bábel: Csokonai Sertepertijének és Kisfaludy Károly Szélházyjának utóda; megszégyenülésének külső körülményei pedig azonosak Shakespeare Falstaffjáéval; Toldi meg Vörösmarty költeményéből került a drámába. Ezek a hatások Szigligeti művében hibátlan egységgé ötvöződnek, éppúgy, mint a tréfa, a helyzetkomikum és a jellemkomikum hármas stílusrétege. A Rózsa a reformkor gondolatvilágának egyik legjellemzőbb terméke: a népi-magyar Toldi és a kalandor Bábel ellentétére a korszerűség nyomta rá bélyegét, a hős győzelmének ellentmondásossága pedig népi 677erő és nemzeti haladás problémáját egészen úgy veti fel és oldja meg, mint később Arany János a Toldi estéjében

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi