Lírája

Full text search

Lírája
Mint lírikus Kazinczyhoz és Kölcseyhez, továbbá Mathisson, Hölty, Salis, Uhland költészetéhez igazodott. Az édesbús merengés, érzelgős fájdalom húrjait szólaltatta meg, költői képei a völgyi magány, az erdőmélye, a sírdomb körül zokogó patak, a bús esti szél, a borongó őszi alkony, a sejtelmes hold világát idézik fel, pesszimista életérzést sugallnak. A nagy gonddal alakított versekben szinte nincs is olyan elem, ami helyhez, időhöz, konkrét élményhez kötné az elömlő hangulatot. Sem a kor, sem az egyén valósága nem üt át a nyelvileg erősen stilizált sorokon.
De nemcsak ez az epedő-panaszos-érzelmes hangütés jellemző Bajza költészetére. Lírája követte és kifejezte a reformkori kibontakozást, s nagy költőtársa, Vörösmarty példájára egyre közelebb került a retorikus-patetikus lírai romantikához. Bajza költészetében az 1825–27. évi országgyűlés hozott 525először modorbeli s mindenekelőtt tematikai változást. Ekkor keletkezett a vidám és hazafias motívumokat egybeszövő, népszerű Borének (a Fóti dal elődje), a Száműzött honszerelmének vallomása, a Mohács emlékét idéző Andalgás, a Kazinczynak hódoló epigramma (Széphalom). Mindezek a nemzeti érzés ihletét mutatják. Az országgyűlés kudarca után, egészen 1832-ig (Vörösmarty fejlődésének is ez a válságos szakasza) kevés verset írt. Lírájában alig-alig mutatkozik annak a népiességnek hatása, amely Kisfaludy Károly, Vörösmarty költészetét ez időben termékenyítette meg, bár a húszas évek végén maga is fontos gondolatokat rögzített a megélénkülő népdal-irodalomról egy Toldyhoz írt levelében (1828. július 31.). Kisfaludy Károly népdalai adták az alkalmat erre a fejtegetésre: "Azt kívánnám a népdalköltő művésztől, hogy ne ő ereszkedjék le a néphez, hanem egy magasabb pontot találjon s oda emelje magához a népet. Vagy, hogy világosan szóljak, ne a költő vetkezze le a maga művészségét, hogy a néphez hasonló legyen, hanem a nép szájában támadt dalt öltöztesse művészi alakba, nemesítse meg művészi gonddal." Bajza eszmefuttatása a művészi népdalról Kölcsey fejtegetéseihez kapcsolódik, s egyik előzménye annak az elméleti irodalomnak, amelynek a negyvenes évek elején legjelentősebb képviselője Erdélyi János lesz. Egyébként Bajzának a népdal iránti érdeklődését tanúsítja az a tény is, hogy Herder népköltési gyűjteményéből lefordított egy skót népballadát, továbbá magyarra ültetett át – németből – egy lengyel népdalt és nyolc szerb népkölteményt.
A dalszerű megformálás Bajza verseiben csak ritkán és távolról emlékeztet a népdalra. Érzelmi finomságával, költői nyelvének ízléses választékosságával, dalszerű szerkezeti formájával tűnik ki a Halászlegény dala, melynek egy-egy strófája költői telitalálat. Például: "Szerelem szép csillaga | Fénylik nyugoton, | Ő vezérli csónakunk | a hullámokon." A halk érzelmesség lírája jellemzi a Lenke dalát, amely Az apácával s több más verssel együtt a helyzetdal mintáit nyújtotta a reformkor költőinek, nem utolsósorban Petőfinek. Más költeményeiben energikusabb lírai hang kap meg, a dalszerűség helyét a vallomás-tónus foglalja el (Hódolás, Hozzá stb.). Bajza lírájának történeti érdeme, hogy meghonosítja az intim lírai közlés, a bensőséges költői érzelemkifejezés, a kedves, meghitt poézis tónusát. Van ezekben a versekben valami emlékkönyv-szerű hangulat, s azt is érezzük, hogy a sorok mögött nem feszül rendkívüli költő-tehetség, de kétségtelen, hogy e Kazinczy s főleg Kölcsey által művelt daltípust Bajza tette népszerűvé. S nemcsak a bánatosan érzelmes dalokat, hanem az efféle üdébb hangokat is:
Más dicsérje a setét,
Sárga, zöld szín kellemét;
A kék szín kedves nekem,
Mint viruló életem.
Kék az esti tünemény,
A szivárvány, a remény,
A kis emlény kelyhe kék,
Melyért a szív lángol, ég;
Kékek a csermelyhabok,
Kikben a szent menny ragyog;
526S kék, szemed, szép Emmike,
Te szív legkedvesbike.
 
A disztichonos formában írt Emma (1836) megelőzi Vörösmarty és Petőfi rokonképeket villantó verseit:
Volnék bár hegyeken lebegő szél, messze röpülnék,
Messze, hol érzelmim kínja nem érne utol.
Volnék bérci patak, lerohannék sziklatetőkről,
S eltünném a nagy tengerek árja közé.
 
Felfigyelhetünk Bajza költészetében a lírai belső formának egy-egy olyan változatára is, amely a kezdő Petőfi felé mutat. Például az Emlékezésben:
Gyötrelmem enyhet,
Irt nem talál,
Életfáim közt
Zug a halál,
 
De bár gyötrelmem
Irt nem talál,
S életfáim közt
Zug a halál
 
Szelid örömmel
Emlékezem,
Szép napjaidra,
Óh szerelem!
 
Bajza költészetét a harmincas évek politikai ihlete lendítette tovább mind eszmei, mind stilisztikai tekintetben. Az Apotheozis (1834) az egész magyar közvéleményt mélyen megrendítő tragikus lengyel szabadságharc magasztalása, a más népek szabadságküzdelmeivel együttérző reformkori hazafiság egyik legszebb lírai dokumentuma, amely megelőzi Vörösmarty lengyel tárgyú verseit. S bár művészi hatására nézve alattuk marad, a zsarnokgyűlöletet, a szabadságharcos optimizmust erőteljesebben fogalmazza meg. A vezér bucsuját is az ész hatalmában, a népjogot védelmezők igazságában való bizakodás hatja át; A rabköltő "a halvány Cassiust", "Brutus véres hadát" s a kor "félistenét", Washingtont szeretné énekelni; a Sóhajtás (1834) a reményért könyörgő, fájdalmas hazaszeretet dalszerű formában kifejezett vallomása, sikerült intonálása ("Multadban nincs öröm, jövődben nincs remény") szállóigévé lett. Az Athenaeum szerkesztésének gondjai közepette Bajza lírája elnémult, és csak 1845-ben szólalt meg újra. Ekkor keletkezett költészetének egyik legmaradandóbb alkotása, a Honfidal, némiképpen a Szózat hatása alatt, de annak retorikus jellegével szemben ez dalszerű, személyes vallomás. A harmincas években Bajza hazafias versei nagyrészt helyzetversek voltak (A száműzött, A vezér bucsuja, A rabköltő), most a Honfidal, az Ébresztő, a Deákhoz írt költemény a személyes lírai megnyilatkozás közvetlen formái.
527A szabadságharc után írt költeményei a maguk korában nem hathattak, de éppen ezek a versek tekintélyes helyet biztosítanak Bajzának a magyar költészetben. Költeményeiben az eltiport ország panasza mellett a zsarnok elleni lázadás és megvetés indulatai kapnak hangot rendkívüli erővel; szilaj gyűlölettel bélyegzik meg a Habsburg-ház vérkutyáját (Haynau-dal), s az eljövendő új forradalom reménységével buzdítanak (Jóslat, 1850), Szolnok, Sarló, Isaszeg dicsőségét idézik fel rajongva.
A haza sorsán érzett fájdalom pályája legérettebb, legköltőibb verseit formálta meg. Egyetlen zokogó felcsuklás Mióta érezek…kezdetű töredéke:
Mióta érezek,
Mióta gondolok,
Szerettelek hazám!
 
De most vészben forogsz
Imádott, szent haza,
Most elvesztésedre
Reszketve gondolok.
 
Mi a magyar hazája most?
Élettelen temető,
Rémes csendű, néma sir!…
 
A Fohászkodásban az istennel perlekedve kiáltja szét a költő a bukás okozta kínt: "Állanak templomidnak | Szent oltári még? | Vagy tán a pokol le | Döntögette rég?"
De Bajza nem temetkezett a teljes kétségbeesésbe. A keserűség, a gyötrődés, ha csak egy-egy villanás erejéig is, de helyet adott a bizakodóbb hangnak: "Kelnek újra forradalmak, | Megkezdendők a csatát" (Jóslat). S a mostoha körülmények között, reménye romjain is valami keserű, szomorú, véncigányos bizakodás csendül fel lírájában:
Lenni kell egy jobb világnak
Itt vagy más bolygó tekén:
Ébren alva ezt sugallja
Fájó szívnek a remény.
(Nyugtalanság, 1851)

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi