Emigrációban

Full text search

Emigrációban
Regényeken kívül írt Jósika elbeszéléseket, sőt színműveket is (például Gaal Józseffel együtt az Ecsedi tündért). A szabadságharc bukása kettétörte pályáját. Bár száműzetése alatt is számos regény került ki gyorsan dolgozó kezéből, s egy ideig versenyezni tudott az egyre népszerűbb Jókaival, alkotó szelleme megsínylette a hazai környezet és aktualitások serkentő hatásának hiányát, s könnyed íráskészsége felületes, rutinos megoldásokra csábította. Külföldi tartózkodása első éveiben megpróbálkozott a német nyelvű regényírással és németül adta ki a magyar szabadságharccal foglalkozó memoár-jellegű munkáját is (Zur Geschichte des ungarischen Freiheitskampfes, 1861). A szabadságharc témáját egy terjedelmes regényben is megírta (Egy magyar család a forradalom alatt, 1852). Műveit 1860-ig a névtelenül megjelent Eszther című regénye (1853) után "Eszther szerzője" álnévvel jelentette meg. E hanyatló korszakának érdekesebb munkái A nagyszebeni királybíró (1853), a Pygmaleon című lélektani regény (1856), A magyar kényurak (1864) Csák Máté koráról, és az Apafi korában Erdélyben játszódó Sziklarózsa (1864). Mindezeknél jelentősebb Második Rákóczi Ferenc című történelmi regénye, melyet még a szabadságharc előtt kezdett el, de csak 1861-ben fejezhette be. Kidolgozásán, művének megfogalmazásán érezni az 1848-as szabadságharc és forradalom élményeinek hatását; a mű az elnyomás elleni tiltakozás szellemét sugározza, és a nemesi liberalizmus, a reformhazafiság gondolatvilágának egyik legvonzóbb terméke. Korábbi regényeitől eltérően, a történelmi hőst a mű középpontjába állítja, anélkül, hogy a cselekmény fonalát az egyéni élet, a személyes sors romantikusan túlzó és idealizáló kalandossága felé sodorná. Persze, a regény fordulatai, cselekményszövése itt is az Abafi és A csehek Magyarországban megfelelő jeleneteire emlékeztetnek, de nagyobb szerep jut mind a történelmi hősnek, mind a valóságos történelmi problematikának. A regény felépítésére az a jellemző, hogy az események menete állandóan gyorsul, s ennek az ütemnek megfelelően szorulnak ki a fiktív elemek, hogy helyüket a krónikaszerűen megfogalmazott történelmi jeleneteknek adják át. Rákóczi szabadságharcának történelmi rugóit, a mérkőző erőket Jósika nem tudja egybefogni; a regény epizódokra szakadozik. Az első rész egységesebb, íróilag gondosabban megformált. Az emigrációban radikálissá vált Jósika II. Rákóczi Ferenc koráról szólva a maga korszakának nemzeti függetlenségéért emelte fel szavát, s nyilván 1848 tanulságainak megértéséből fakad, hogy Jósika ebben a regényben a nemzetiségek közös szabadságharcára utal.
Írói pályája kialakulását, küzdelmeit akarta megörökíteni Emlékiratában (1865), de csak töredék lett belőle, mely a harmincas évekig mondja el élete eseményeit. Irodalmi nézeteiről a Regény és regényítészet című vitairatában (1858) szólt, gazdag regényírói tapasztalattal, de a sértődöttség hangján 509(Gyulai Pál kritikája miatt). Irodalomtörténeti helyét Gyulai jelölte ki: "Ha inkább külsőségekben rajzolta is a múltat, mint belső lényegében, vele kezdődik regényirodalmunkban a történeti felfogás s valódibb korrajz… Jósika mintegy kiegészítette azt a hatást, melyet Vörösmarty előidézett."

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi