26. ELVEK ÉS UTAK (PÁNDI PÁL)

Full text search

26. ELVEK ÉS UTAK
(PÁNDI PÁL)
Ennek az írócsoportnak a közös jellemvonását nem egy irodalmi-ízlésbeli irányzat együttes követése adja, hanem a Martinovics által szervezett köztársasági mozgalomban való részvétel. Különböző módon és mértékben volt az első magyar köztársasági mozgalom részese Kazinczy Ferenc, Batsányi János, Verseghy Ferenc, Szentjóbi Szabó László s a színműfordító Aszalay János, aki Holberg Politikus csizmadiáját magyarította, s Lessing meséit ültette át nyelvünkre. A mozgalom vezetői s majdani mártírjai között jelentős munkásságú ideológusokat és fordítókat látunk: Martinovics Ignácot, akinek kimagasló alkotása Filozófiai emlékirata, Hajnóczy Józsefet, a magyar jogtudomány kiváló művelőjét, Szentmarjay Ferencet, aki magyarra fordította a Társadalmi szerződést és Saint-Just vádbeszédét a Gironde ellen, Laczkovics Jánost, forradalmi szellemű egyház- és vallásellenes röpiratok szerzőjét és Őz Pált, aki bátran szembeszállt a Szent István-ereklyék kultuszával.
A magyar jakobinusok a polgári átalakulást, a feudalizmus és az abszolutizmus megsemmisítését, független demokratikus polgári köztársaság megteremtését tűzték ki célul. A Martinovics által szervezett két társaságban az egykori jozefinista értelmiség találkozott össze a nemesi-nemzeti ellenállás legradikálisabb képviselőivel, a társadalmi haladás képviselői a nemzeti függetlenség harcosaival. A szervezkedés tömegerejét és politikai ütőképességét a megyei nemesség adta, irányítója és motorja a radikális értelmiség volt. A nemesség legjobbjai rádöbbentek, hogy Lipót becsapta őket reformígéreteivel, s hogy az új uralkodó legfeljebb az arisztokráciával és a klérussal osztja meg a hatalmat. Az értelmiség jozefinista rétege viszont Lipót uralkodásának a nyomása alatt ismerte föl, hogy a társadalmi célkitűzéseket nem lehet függetleníteni a nemzeti törekvésektől. 1794-ben már az egész országot átfogó, Horvátországra és Erdélyre kiterjedő hálózata van a mozgalomnak, s a megjelenő röpiratok egyre radikálisabb hangon sürgetik: "Döntsük meg a királyi trónt! Fegyverre, barátaim, tegyetek mindenkit egyenlővé!" A vád alá helyezett több mint ötven hazafi között egyaránt voltak nemesek, polgárok és értelmiségiek – legnagyobb számban az utóbbiak. A különböző klubok és társaságokhoz többszáz ember tartozott. Az erdélyiek közül Barcsay Ábrahámot és id. Wesselényi Miklóst is Habsburg-ellenes szervezkedéssel gyanúsították.
147Lássuk közelebbről az írókat. Verseghy egyházon belüli lázadóból lett a köztársasági gondolat híve. Kazinczy ifjúságának jozefinista élményeitől érkezett a mozgalomhoz. Batsányi pályája a nemzeti-nemesi ellenállás eszméinek jegyében alakult a 80-as, 90-es években. Az irodalmi hatások és ízlés tekintetében sem egységes a kép. Verseghy Faludi dalainak és klasszicizáló pásztor-idilljeinek hatása alatt indult, Batsányi költői eszközeinek első megválasztására a szokványos alkalmi versek, a hagyományőrzők formakultúrája gyakorolnak erős hatást. Kazinczy más irányból érkezik: fiatal éveinek németes-klasszicizáló szentimentalizmusa nem érthető meg az általa fordított Gessner, Wieland, Klopstock s az anakreoni dalok és Osszián hatása nélkül. Természetesen a mozgalom jegyében sem következhetett be irodalmi egyneműsödés, már csak az idő rövidsége s a kapcsolatok konspiratív jellege miatt sem. De a költői ízlések és formák változatosságán belül is érvényesül a konvergáló erő: a polgárosodás tendenciája, amely a köztársasági mozgalomban biztosítja – ha mégoly rövid időre is – a társadalmi haladás és nemzeti törekvés összefonódását. A jakobinus mozgalom íróiban tehát – ebben az értelemben – a polgárosuló magyar irodalom szintetizáló csoportját tisztelhetjük.
Nem a véletlenen múlt, hogy kik kerültek bele ebbe a csoportba. Sokkal inkább a véletlen műve, hogy kik maradtak kívül a szervezkedésen. Elsősorban Csokonaira vonatkozik ez, s talán Kármánra is, akinek kapcsolatát a mozgalommal mindmáig homály borítja. Életútja és művei szerint Csokonai is eljuthatott volna a jakobinus szervezkedésig; nem egy költeménye és megnyilatkozása eszmei tartalmát tekintve sem marad el a csoporthoz tartozók írásai mögött. Egy irodalmi korszak anyagának elrendezése az áttekinthetőség érdekében: mindig magában rejti a következetlenség és a csorbítás veszélyeit. Ilyen elrendezési kényszer az is, hogy Csokonai életművét – az irodalmi polgárosodás összképében – egy másik fejezetben tárgyaljuk, s hogy Kazinczyt sem itt ismertetjük, a jakobinus mozgalom írói között, hanem az 1795 utáni szakaszban, életművének súlypontja szerint.
Legtermészetesebb helyén, a jakobinus mozgalom íróinak ismertetésével együtt tárgyaljuk viszont a korszak politikai irodalmát: mind a felvilágosodás ellen támadó, mind pedig a felvilágosodás jegyében születő röpirat- és elméleti irodalmat. A forradalmas szellemű elméleti tevékenység kimagasló képviselői Martinovics és Hajnóczy József. Politikai, filozófiai, jogi stb. fejtegetéseik a felvilágosodás európai áramlatának jelentős magyar képviselői. Abban a korszakos gondolati munkában való részvételünket reprezentálják ezek az alkotások, amelynek Voltaire, Rousseau, Montesquieu, Helvétius, d'Holbach, Lamettrie, Diderot a vezéralakjai.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi