22. A SZENTIMENTÁLIS LÍRA ÉS PRÓZA (WÉBER ANTAL)

Full text search

22. A SZENTIMENTÁLIS LÍRA ÉS PRÓZA
(WÉBER ANTAL)
A szentimentalizmus érzelmi lázadás a feudalizmus embertelen erkölcsei és az egyéniség érvényesülését gátló merev hierarchia ellen. Mint irodalmi irány először a polgári Angliában alakult ki. Szerepe itt még sok vonatkozásban különböző attól, amelyet majd a francia vagy a német irodalom fejlődésében betölt. A polgári forradalom utáni időszakban az angol szentimentalizmus a polgári erkölcsök érvényesülését hirdeti és követeli, de olyan történelmi helyzetben, amikor már inkább csak a feudális maradványok ellen kellett küzdeni. Innen magyarázható Richardson regényeinek kegyes moralizálása, a kialakult helyzetbe való belenyugvás hangulata. A szentimentalizmus első nagyhatású irodalmi képviselője Richardson Pamela című regénye (1740), amely a francia és a német, s közvetve az egész európai érzelmes elbeszélő irodalom egyik mintája volt.
Sokkal mélyebb, élesebb konfliktusok mutatkoznak a német és a francia szentimentalizmus alkotásaiban. A kis fejedelemségekre szabdalt, a polgári fejlődésében gátolt Németországban, különösen pedig a feudalizmussal végső leszámolásra készülő Franciaországban az érzelmi lázadás hevesebb formákat öltött, és főként Rousseau Nouvelle Héloïse című regényével (1759) ért el Európa-szerte nagy hatást. Nálunk épp e francia és német irányzat hatott erősebben. Ez az ösztönzés természetesen csak a magyar valóság ihletésével ötvöződve teremthetett jelentős művet. Kármán Fannijára gondolunk.
A szentimentalizmus érzelmi lázadása mindenekelőtt a szív jogainak állandó hangoztatásában nyilvánul meg. Ez az egyoldalú racionalizmus ellenhatásaként, gyakran az ész szerepének tagadásához vezet és misztikus természetrajongásba, az érzelgősség kultuszába torkollik. A szentimentalizmus második, epigon szakaszában már a negatív tulajdonságok válnak jellemzővé.
A szentimentalizmust azonban éppoly hiábavaló élesen szembeállítani a felvilágosodás racionalista irányával, mint például Goethe Wertherét a felvilágosult Goethével. "Jellemző persze a polgári irodalomtörténet szellemi színvonalára – írja Lukács György Goethe és kora című művében –, hogy a Richardson, Rousseau és Goethe közötti irodalmi összefüggés megállapítása megállhat benne közvetlenül annak a hangoztatása mellett, hogy a Werther és a felvilágosodás között diametrális ellentét van." Lukács György elítéli azt a felfogást, amely ráció-ellenes célzattal, szembeállítja a kor irodalmának értelmi és érzelmi törekvéseit. Többek között Richardson elismerőinek példájával érvel: "Az 130európai felvilágosodás ideológiai előharcosai, mint Diderot és Lessing, nagyságának leglelkesebb hírverői voltak." Lukács György rámutat arra is, hogy Diderot és Lessing egyaránt támadták az értelmi hidegséget és az észellenességet. "Lessingnek a tragédie classique hidegsége elleni harca és az értelem jogait proklamáló kiállása között, például a vallás kérdésében, a legkisebb belső ellentmondás sem áll fenn." Értelem és érzelem egyidejű, hol összefonódó hol szétváló, jelentkezése a "minden nagy társadalmi-történeti átfordulás" által létrehozott új ember többoldalú kifejeződése.
A szentimentalizmus ritkán válik kizárólagossá, hiszen Rousseau életművének is csak egy részére jellemző; Goethe pályafutásának pedig éppenséggel csak epizódja, bár olyan remekművet érlelt, mint a Werther (1774). Sokszor egy-egy életműben a felvilágosodás eszmevilágának jellegzetes vonásai fonódnak össze a szentimentális stílussal. A szentimentalizmus nem maradt független más irodalmi irányzatoktól sem, s különösen a lírában, néha klasszicista és rokokó elemekkel keveredett.
Az irányzat legfőbb újdonsága s érdeme, hogy természetkultuszával és az emberi érzelmek elmélyült ábrázolásával gazdagította az irodalmat. A többnyire mindennapi tematika s az egyszerű szereplők lelki életének rajza elvon a klasszicizmus merev szabályaitól, és a realista ábrázolás lehetőségeit tapogatja, másfelől az érzelmek és indulatok s a szép festői tájak rajzával a romantika bizonyos sajátosságait készíti elő. Általában hangsúlyozza az egyén és az egyéniség jogait, küzd a személyiség szabad kibontakozásáért, a kultúra síkján tükrözve a gazdasági eredetű polgári individualizmust. Természetrajongásában a városi fejlődés, a polgárosodás negatív jelenségei előli menekülés is kifejeződik, bizonyos antikapitalista vonások előlegeződnek nem egy ilyen műben. A szentimentalizmus romkultusza, az ősi és népi hagyományok felélesztésére irányuló törekvése kapcsolatban áll a nemzetébresztő múlt-idézéssel is. Amikor az irányzat már elveszti korábbi progresszív töltését, értelemellenes rajongássá szelídül, érzelmessége hosszadalmas és fárasztó siránkozásokká laposodik. Szerencsére a magyar irodalomban a szentimentalizmus e későbbi válfajának nincs érdemleges szerepe.
A szentimentalizmus nálunk sem volt egységes és tartós irányzat. Forrásai közt a rousseau-i természetrajongástól a gessneri idilleken át az angol Thomson és Young sírköltészetéig az érzelmesség számos fajtája megtalálható. Mindez a felvilágosodás korának művelődési és fordítási programja révén, a művészi kifejezés lehetőségeinek gyarapítására szánt kísérletek, átültetések, adaptációk eredményeként kerül egymás mellé. Mivel pedig az eredetiség igénye csak a kiválóbb alkotóknál érvényesült, természetes, hogy mind a témák, mind pedig a kifejezés stílusbeli sajátosságai az európai irodalmak főbb jelenségeit tükrözik, meglehetősen rendszertelenül, a bizonytalanul alakuló ízlés ingadozásait követve.
A szentimentalizmus, mint érzelmi lázadás a feudalizmus ellen, még a polgári eszméket valló, művelt magyar írók esetében is számos nemesi vonással szövődik össze. A magyar szentimentális líra élményalapja rendszerint egyénileg vagy társadalmilag ellentmondásos helyzet. Képviselői olyan, többnyire nemnemes származású, felvilágosult író-papok, akik a maguk sorsán tapasztalták meg, hogy az egyház minden szabad gondolatnak és őszinte érzelemnek esküdt ellensége (Ányos, Dayka, Verseghy). Más esetekben az egyéni sors 131embert próbáló fordulata váltja ki a lírai költészet érzelmesen, fájdalmasan szubjektív hangjait (Batsányi kufsteini fogsága).
A prózában főként a fordítási program honosítja meg a szentimentalizmust (az irányzat főművei külföldön többnyire prózai művek). A szentimentális témákhoz leginkább illő forma az epikus keretbe ágyazott vallomás. A szentimentális hős az életére nehezedő bánatot a maga teljességében akarja kifejezni okaival és érzelmi kísérőjelenségeivel együtt. Az erkölcsi rend megváltoztatásának óhaja a tragikus sorsoknak lírai átéltséggel megelevenített epikai ábrázolásából bontakozik elő. A mi irodalmunkban a szentimentalizmusnak ezt a formáját leginkább fordítások révén ismerték meg az olvasók, sajnos sokszor csak értéktelen német kolostor-románok, Siegwart-szerű művek tolmácsolásaiban. A szentimentális epika stílusbeli eredményeit eredeti műben Kármán aknázta ki először (Fanni hagyományai) egy jellegzetesen érzelmes, a magyar viszonyokra alkalmazott téma feldolgozásával. Kármán műve egyúttal az egyetlen kiemelkedő alkotás ebben a nemben, mert a későbbi művek, Vitkovics levélregénye, Bajza Ottiliája már az öncélú érzelgősségnek, modorosságnak tartalmi és stiláris jegyeit viselik magukon. A látszólag szentimentális jellegű A karthausi esetében pedig az irányzat bizonyos sajátosságait magába olvasztó romantikának, a világfájdalmas válsághangulatnak vallomásos kifejezésével találkozunk. A szentimentalizmus mint a művészi kifejezés alkotó eleme még számos írónál, költőnél felfedezhető (pl. Kölcsey fiatalkori verseiben). Ez azonban már az irányzat más hatásokkal ötvöződő utóéletének történetéhez tartozik. A szentimentalizmus ugyanis szinte észrevétlenül ömlik át a romantikába.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi