Trinitas

Full text search

Trinitas (lat.) a. m. háromság, Szentháromság, a kereszténységnek fő és alaptana, a keresztény hit központja, hogy az Isten háromszemélyü, vagyis az osztatlan és oszthatatlan isteni lényben három személy van: Atya, Fiu és Szentlélek. A három isteni személy, mint ilyen, egymástól különböző, de lényegében egy, egymáshoz tökéletesen hasonló s mivel mind a három személy ugyanaz az oszthatatlan egy isteni lény, a három személy csak egy isten. A benső viszony, amelyben a három isteni személy egymáshoz áll, ez: az Atya öröktől fogva önmagától való, a Fiu öröktől fogva az Atyától születik, a Szentlélek öröktől fogva az Atyától és Fiutól származik. A három isteni személy kifelé elválaszthatatlan közösségben működik. Mindamellett az egyes isteni személyeknek kiválóan némely isteni művek tulajdoníttatnak és pedig az Atyának a teremtés, a Fiunak a megváltás, a Szentléleknek a megszentelés. A T. felfoghatatlan titok, melyet csakis azon az alapon fogadunk el, mert Jénzus Krisztus, Isten fia jelentette ki. A T.-ról szóló tan az egyházban kezdettől fogva fennállott. Bizonyítják ezt az apostoli időktől állandóan szokásos keresztvetés, a keresztségnek a három személy nevében való kiszolgáltatása, az istendicsőítő imazáradék, doxologia (l. o.), a szent atyák egyhangu bizonyságtétele, különösen azoké, kik az első és második században éltek, végül az antitrinitáriusok tévtanának ünnepélyes kárhoztatása és a különféle hitvallások (apostoli nicceai, nicea-konstantinápolyi, legvilágosabban az Athanasius-féle hitvallás és a IV. lateráni zsinat).
Az ős egyházban volt már szentlélek-ostromló felekezet, az u. n. macedonianusoké. A név Macedonius konstantinápolyi püspöktől származik, ki előbb Arius (l. o.) tanához csatlakozott, majd Arius elvét a Szentlélekről szóló tanra is átvivén, azt vitatta, hogy a Szentlélek alacsonyabb méltóságu, mint az Atya és Fiu, szolgájok nekik, hasonló az angyalokhoz, és teremtmény. E tanhoz csakhamar hozzászegődtek jobbára mindazon félariánus püspökök, kiket az ellentábor püspökségüktől megfosztott. Minthogy a tévtan vezérei között nem egy találkozott, ki erkölcsi tekintetben kifogástalanul élt: a felekezet Konstantinápolyban, Trákiában, Bitiniában és a közel vidékeken jelentékeny kiterjedésre tett szert. Macedonius tévelyei ellen 381. tartatott az első konstantinápolyi közzsinat, mely azt kárhoztatta s a niceai hitvallást megerősítette. Macedonius követőit Theodosius császár száműzetéssel s más fenyítéssel büntette.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi