hajóvontató banda: a →banda egyik típusa, folyami hajó emberi erővel történő húzására szegődött bérmunkások együttműködő csoportja. A →hajóvontatók vagy hajóhúzók a hajó nagyságától, a terheléstől, a vontatóúttól és az időjárási viszonyoktól függően bandát alakítottak, mert e munkát nem lehetett egyénileg végezni. A Szigetközben üres hajót 4–5, terheset 6–8 fő vontatott, Szolnokon a nagyobb hajókat 12, sőt szükség esetén 24 fő is. A munkahajszára jellemző, hogy a drávaiak 3–4, a szolnoki hajóhúzók pedig mindössze 2 ember erejével helyettesítettek 1 lovat! A munkások vezetője (régi nevén →kaparás, utóbb kráncmajszter) a hajósgazdával vagy az →alvállalkozóként tevékenykedő kormányossal alkudott meg oda-visszavontatásra vagy csak félútra, ritkábban be- és kirakodásra is, de erre nem mindig futotta erejükből, úgyhogy ezt szakosodott helybeli →rakodómunkások végezték. Ugyancsak külön ún. hetesek (hétszámos, hetibéres) látták el a hajón adódó tennivalókat, míg az ún. mecsárok (naposok) és az inasok a pihenő munkások közül kerültek ki. A hajóvontató munkások az ún. vezérrudas után párosával haladtak a kötél két oldalán, a végén pedig a kurtulás (a vezérrudas kötélvégi párja) tartotta ki a kötelet. A szállás a hajón volt; általában saját koszton éltek és felváltva főztek, de ők is ismerték a →szakácspartit kompánia-kaszroj néven. Napszámban vagy átaljában vállalták a húzást; a bandagazda vette át a pénzt, melyen egyenlően osztoztak. Az időközben felvett különböző összegű előlegeket természetesen éppúgy egyénenként vonták le, mint a hiányzásokat. – A győri és a Dráva menti hajóvontatók otthon céhszerű szervezetekbe tömörültek. A hajóvontató bandák a közös keresetből juttattak köz- és jótékonysági célokra. (→ még: előmunkás)
Katona Imre
Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.