A barokk megjelenése a magyar költészetben

Full text search

A barokk megjelenése a magyar költészetben
Kései reneszánsz udvari környezetből, a Prágában működő magyar kancellária szellemi köréből indult Nyéki Vörös Mátyás (1575–1654) költői pályája. Előbb kancelláriai hivatalnok volt, majd győri kanonokká nevezték ki s püspöki helynök is lett. Mintegy ötven magyar verset írt, közülük a korábbiak még a manierizmus jegyeit is felvillantó zsoltárfordítások.
Költészetének második szakasza az értékesebb, ekkor születtek terjedelmes elmélkedő-oktató költeményei, a Dialogus (1623) és a Tintinnabulum (1636). Mindkét mű a „négy végső dolog”-ról szól. Az első a test és a lélek halál utáni vitáját jeleníti meg középkori minta nyomán. A gazdagság és pompa közepette élő bűnös ember ítéltetik el itt, de szakítás ez a reneszánsz életöröm elvével is, ennek helyét a komor túlvilágkultusz foglalja el. A második költemény alcíme szerint nem más, mint „a földi részeg szerencsének és dicsőségnek állhatatlan lakodalmában tombolók jóra intő csengettyűje”. A földi élet mulandóságát, az evilági örömök illékonyságát Nyéki egész hasonlatsorokkal illusztrálja:
Inkább higgy felzendült tenger
habjainak,
Hétszer tőrbeesett mezők rókáinak,
És a vadon erdők mérges kígyóinak,
Hogysem e világnak csalárd javainak
A mulandóság élménye igen változatos képek révén jelenik meg ezután. A földi világot Nyéki a természet tűnékeny jelenségeihez méri, így lesz gyakori metaforája a szellő, szivárvány, szalmaláng, pára, árnyék, vízi buborék, törékeny üveg. Az olasz és spanyol barokk poézis e jellegzetes képei a magyar költészetben itt tűnnek fel először, megnyitva az utat későbbi népszerűségük előtt. Az örökkévalóság élménye különösen sokat foglalkoztatta a költőt, több versének is ez a témája (Aeternitas, Siralom az halandóságról). Költeményeit sokszor kiadták (még protestáns nyomdák is), szövegei több változatban terjedtek a vallásos énekgyűjteményekben. Gondolati aktualitásán túl csiszolt verstechnikája is vonzóvá tehette műveit, a különböző sor- és strófatípusokat (felező tizenkettes, Balassi-strófa) egyaránt könnyedén kezelte.
Nyéki Vörös mind tematikai, mind formai téren a barokk jellegzetes költője. Eredményei bekerültek a későbbi évtizedek magyar katolikus énekköltészetébe, s annak reprezentatív gyűjteményei (Cantus catholici, 1651; Cantionale catholicum, 1676) őrizték meg poézisének értékes elemeit.

Sárvár, a vár díszterme

Canisius katekizmusát Vásárhelyi Gergely fordította magyarra (Bécs, 1617)

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi