Aki a mozgóképet feltalálta

Full text search

Aki a mozgóképet feltalálta
A vonat elindul. Búcsúszavak, zsebkendőlengetés.
Augustin Le Prince azonban sohasem érkezett meg Párizsba. Nyomtalanul eltűnt. Semmiféle nyomozás nem vezetett eredményre. Meggyilkolták? Kirabolták? Kiesett a vonatból? Leszállt valahol, és így érte valami baleset? Nem tudni. Rejtély. Még nagyobb rejtély, hogy hová tűnt a poggyásza. Talán éppen azt akarták gyilkosai megszerezni? Tudták volna, mit ér ez a találmány? Vagy elhajították, elrejtették, szakadékba dobták elásták, mint veszélyes bizonyítékot?
Fél évtizeddel vagyunk a mozgófénykép máig ünnepelt "hivatalos" dátuma – a Lumiére-vetítés – előtt.
A filmtörténet úgy kezdődik tehát, mint egy krimi. Talány, rejtély, bűnügy, nyomozás... De ezt a rejtélyt egyetlen detektív sem tudta megfejteni. Viszont éppen ezért érdemli meg Louis Aimée Augustin Le Prince tiszteletünket. A mozgóképnek ő az igazi feltalálója. Bizonyság erre – a szabadalmi bejelentéseken és egykorú híradásokon kívül – néhány Leedsben, 1888-ban készült mozgóképfelvétele, melyeket Angliában őriznek. Azért kétségtelen, hogy Le Prince ránk maradt mozgóképfelvételei 1888-as keletűek, mert a Le Prince-ék leedsi házának kertjében készült felvételen látható hölgy, Le Prince anyósa, 1888. október 24-én meghalt – a felvétel tehát e dátum előtt kellett, hogy készüljön! Felvevő- és vetítőgépeiből is maradt néhány. Leedsi műhelyének falán – Woodhouse Lane 160 – ma felirat hirdeti:
"E házban volt Louis Aimée Augustin Le Prince műhelye, melyben megalkotta egylencsés felvevőgépét, s azzal megelevenített képeket készített. Ezek némelyikét 1888-ban a leedsi hídon vette föl. Vetítőszerkezetet is készített, ezért tehát ő a mozgókép művészetének kezdeményezője. Segítőtársai voltak: fia, Joseph Whiteley, James William Longley és Frederic Mason – valamennyien leedsi lakosok. Ezt az emléktáblát közadakozásból emelték."
Le Prince a franciaországi Metzben született 1842. augusztus 28-án. Katonatiszt apja Daguerre barátja volt. Fia tehát mondhatni beleszületett a fényképezésbe. Leipzigben tanult vegytant; festegetett is. 1869-ben feleségül vette egy leedsi fémöntő lányát. Az após, Joseph Whiteley, aki az emléktáblán is szerepel, bőkezűen támogatta veje kísérleteit. Iparművészeti szakiskolát is nyitottak. Le Prince 1879-től kezdve különböző francia és angol szakfolyóiratokban rendszeresen közölt cikkeket a fényképezés tökéletesítéséről. Felfigyelt Edward Muybridge, angol születésű amerikai fényképész 1877-től folyó kísérleteire, melyekről 1878-tól kezdve az európai szaksajtó is rendszeresen beszámolt. Muybridge a kaliforniai Sacramento lóversenyterén 24 egymás mellé állított fényképezőgéppel vágtató lovakról fázisfelvételeket készített. Le Prince 1886-ban Amerikába utazott, hogy megismerkedhessék Muybridge-dzsel. Találkozásuk során megerősödött benne az elképzelés, hogy egyetlen olyan szerkezetet kellene készíteni, mely a fotográfiákat gyors egymásutánban egymaga fölveheti. Ily módon, ezeket lepergetve, a mozgás látszata keletkezhetne. Tervét megvalósította, és még amerikai tartózkodásakor, 1886-ban bejelentette szabadalmát, melyet később többször tökéletesített.
Ahhoz azonban, hogy az egyetlen kamerában a felvételek folyamatosan készülhessenek, az addig használt üveglemezek helyett hajlékony anyagot kellett fényérzékeny zselatinnal bekenni; ilyen volt a papír- és a celluloidszalag. Le Prince az angol Blair-cég kezdetleges papírszalagjait használta, bár 1889-től kezdve már az amerikai George Eastman rochesteri "Kodak" gyára tömegesen is előállított egy fényképezésre alkalmas rugalmas hártyát: a filmet. (Film=hártya.)
Le Prince találmánya azért döntő jelentőségű, mert a Muybridge és mások (Étienne-Jules Marey, Ottomar Anschütz stb.) által külön-külön készített és a rég ismert camera obscura-elv alapján kivetített fényképfelvételeket folyamatos mozgás élményét nyújtva tudta elkészíteni és levetíteni. Ne feledjük: az 1880-as évek végén vagyunk . . .
Le Prince-től függetlenül, ámde mégis utána: 1889-ben egy angol fürdőtelepi fényképész: William Friese-Greene is készített kezdetleges filmfelvételt a londoni Hyde Parkban sétáló emberekről. Szabadalma 1889-es keletű. Ez a filmszalag a londoni South-Kensington műszaki múzeumában látható. Friese-Greene azonban nem tökéletesítette készülékét – például: nem sikerült folyamatosan vetítenie, sőt talán egyáltalán nem is vetített! -, és érdeklődését is elveszítette az ügy iránt. Kísérleteinek John Boulting angol filmrendező szép és hatásos emléket állított a The Magic Box (A varázsdoboz) című filmben (1951), Ray Allister 1948-ban kiadott életrajzi regénye nyomán. A film tudományosan nem igazolt anekdotikus mozzanatokat is bemutat – például amikor a Lawrence Olivier alakította rendőr elképed a mozgóképek láttán...

Augustin Le Prince a mozgófényképezés feltalálója

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi