35. A NEMESI ÉS PROTESTÁNS PUBLICISZTIKA (BÁN IMRE)
A protestáns színezetű nemesi nacionalizmus legpregnánsabb termékei a 17. század második felének publicisztikai alkotásai. A történeti körülményeknek s az egyes írásművek időszerű céljának megfelelően hol a lírai hangú panasz, hol a hazafias-vallásos buzdítás, hol pedig a bizonyító-közjogi érvelés jut bennük túlsúlyra, de gyakran mindhárom elem keveredik bennük. A Habsburg-ellenes protestáns-rendi publicisztika előzményeit a 17. század elején kereshetjük: Magyari István könyvében, a Szenci Molnár által buzgón terjesztett latin Bocskay-apológiában s Alvinci Péter Querela Hungariae jában. Míg a függetlenségi törekvések ideológiájának e korai megfogalmazói szinte kizárólag prédikátorok voltak, a század második felében a legfontosabb röpiratok szerzői már a nemesség soraiból kerülnek ki. Ez a körülmény magával hozta emezek erősebben közjogi jellegét, a latin szavakkal gyakran élő kifejezésmódot, valamint a barokkos retorika nagyfokú érvényesülését. A prédikátorok publicisztikai tevékenysége ebben az időben elsősorban a hazafias fohászok írására, valamint a protestánsok szenvedéseinek a nagyvilág előtt való feltárására szorítkozott.
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.