DR. TORGYÁN JÓZSEF

Full text search

DR. TORGYÁN JÓZSEF
DR. TORGYÁN JÓZSEF (FKGP): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy a Független Kisgazdapárt által szükségesnek tartott észrevételeket annak hangoztatásával kezdjem, hogy a kormány tagjai, az államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szóló beterjesztés esetében nem egyszerű törvényjavaslatról van szó, hanem ez az egész magyar parlamentarizmus intézményrendszerének központi kérdéseit érinti.
Az, hogy miképpen szabályozzuk a miniszterelnök, a kormány tagjai és az államtitkárok jogállását és felelősségét, meghatározza, hogy miképp tesszük lehetővé a mindenkori új kormánypártok politikusainak a minisztériumaik ellenőrzését és irányítását; másrészt hogy elkerüljük, vagy éppen fokozzuk a mindenkori kormánypártváltás után az új országgyűlési ciklus első hónapjaiban a minisztériumi felső apparátus cseréjét.
Itt már Bihari képviselőtársunk utalt arra, hogy a Független Kisgazdapárt a jelenlegi politikai és közigazgatási államtitkári rendszertől eltérő megoldást javasolt a tárgyalások során, amely valóban megfelel a valóságnak; hiszen a Független Kisgazdapárt álláspontja mindig is az volt az 1989-ben megkezdett háromoldalú tárgyalások során kialakított kormány- és államhatalmi ágak egymáshoz való viszonyulásának a konstrukciójáról, hogy az nem tökéletesen sikerült, különösképpen az államtitkári helyzetet illetően. Hiszen a miniszter és a politikai államtitkár a politikai szférába tartoztak, míg a közigazgatási államtitkár pedig irányította a minisztériumi apparátust. Ez - különösen a volt kommunista nómenklatúra tagjait illetően - egy olyan helyzetet teremtett, hogy a miniszter és a politikai államtitkár hermetikusan elzáródott a szakmától, és ennek következtében egy igazán kívánatos működési konstruktíva nem állhatott fenn.
Különösképpen rá kell mutatnom arra, hogy ha adott esetben egy miniszterelnök ezzel a helyzettel akként kíván élni, hogy olyan koalíciós kormányzást hoz létre, ahol egy gyenge miniszterhez a másik oldalról egy erős politikai államtitkárt tesz és fordítva, tulajdonképpen az egész rendszer működését ellehetetleníti. Ezért a Független Kisgazdapárt - már csak a rendszerváltoztatás végrehajtására vonatkozó társadalmi igényre is tekintettel - a francia rendszerből átvett, de a magyar követelményekhez igazított minisztériumi, olyan kabinetrendszert kíván felépíteni, amely lényegesen olcsóbb, mint a jelenlegi államtitkári rendszer, ugyanakkor a politikát és a szakmát összeköti.
Miután rendkívül kevés a 15 perc rendelkezésre álló idő, itt most annyit jegyeznék meg, hogy a kisgazda elképzelés szerint a cserét mi csak a minisztériumi főosztályvezetők szintjéig hajtanánk végre, nem úgy, mint a '94-es választások után történt, ahol a jogszabályi előírásokkal ellentétben - amelyek a miniszter és a politikai államtitkár cseréjét teszik lehetővé - itt a minisztériumok sorát tulajdonképpen lefejezték. Mi azt mondjuk, ez egy kis államnak borzasztó drága, sőt, egy nagy államnak is drága; egy kis államnak ez megfizethetetlenül nagy pénzbe kerül. Mindenképpen szükséges tehát a szakma megvédése, de ugyanakkor a politikai akarat érvényesítése is. Ez pedig az általunk javasolt kabinetrendszeren belül jobban megoldhatónak tűnik.
Most már rátérve arra a konkrét javaslatsorra, amelyet a beterjesztő kormány szeretne keresztülvinni, itt mindjárt a 2. §-sal kapcsolatban észrevételezem: helytelenítem, hogy nincs kimondva, hogy a miniszterelnököt az országgyűlési képviselők közül kell választani.
(13.20)
Ugyanis az igen tisztelt Ház figyelmét felhívnám arra, hogy a miniszterelnöknek az országgyűlési képviselők közül való megválasztása a parlamentarizmus alapszabályai közé tartozik. Ha ennek a parlamenti rendszernek megfelelő konstrukciót alkalmazunk, akkor a miniszterelnököt az országgyűlési képviselők közül kell választani, és a mi jogi megítélésünk szerint nem igényelne alkotmánymódosítást annak kimondása a jelen törvénytervezetben, hogy nálunk is ezt a közjogi helyzetet kell választani. Így felvetem, hogy a 2. § első mondata így módosuljon: "A miniszterelnök az Országgyűlés képviselői közül választható."
A másik paragrafus, amellyel mindenképpen foglalkoznunk kell, a 10. §, e szakasz rendelkezik ugyanis arról, hogy a miniszterelnöki megbízás megszűnése esetén a köztársasági elnöknek mennyi időn belül kell megtennie javaslatát az új miniszterelnök-jelölt személyére. E paragrafus szerint ezt 30 napon belül köteles megtenni a köztársasági elnök, és ez elfogadható néhány megszűnési mód esetén, például ha az a miniszterelnök összeférhetetlenségének megállapításával vagy halálával történik meg, akkor ez a 30 nap valóban megfelelő határidőnek tűnik. Ám nem fogadható el ez a hosszú határidő, ha erre az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával kerül sor. Ugyanis az alakuló ülés eleve a választások után egy hónappal van, és akkor már elvárható, hogy az alakuló ülés után a köztársasági elnök rövidebb határidő alatt nevezze meg a miniszterelnöknek javasolt személyt. Úgy gondolom, hogy a törvényszerkesztők nem figyeltek fel arra, hogy az általam kiemelt esetben már eleve egy hónap időtartam áll a köztársasági elnök részére javaslata kialakításánál, míg a többi megszűnési eset után valóban csak ez az egy hónap állna rendelkezésére.
E megfontolások alapján a 10. § új megfogalmazását vetem fel a tisztelt Országgyűlés előtt, javaslatom, hogy e szakasz végére egy új mondatot fűzzünk, és ebben mondjuk ki, hogy a miniszterelnöki megbízás ilyenfajta megszűnése esetén a köztársasági elnök legkésőbb az alakuló ülés kezdetét követő 8. napon terjessze elő javaslatát az új miniszterelnök személyére. Csak emlékeztetőként jelzem, hogy ez a megoldás alkotmányos szokásjogként amúgy is élőnek tekinthető, hiszen mind 1990-ben, mind '94-ben az alakuló ülésre már megtörtént a miniszterelnök személyének kijelölése a köztársasági elnök részéről.
Szövegszerű javaslatom tehát a 10. § egy mondattal való bővítésére vonatkozik, a következőképpen: "Ha a megbízás az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával szűnt meg, a köztársasági elnök legkésőbb az ettől számított 8. napon tesz javaslatot az új miniszterelnök személyére."
A 16. § az Országgyűlés irányában ma hiányzó miniszteri felelősség kérdését érinti, és nagyon enyhe fokban valamiféle felelősségre vonási eljárást állapít meg. Ennek lényege: ha egy miniszter tisztsége gyakorlása során szándékosan jogszabálysértést követ el, és ennek tényét a bíróság megállapította, az országgyűlési képviselők egyötöde írásban indítványozhatja a miniszterelnöknél minisztere felmentését.
Eltekintve attól, hogy a mai bírósági eljárásban ez még talán a következő ciklusra sem lenne biztosítható, de most tekintsünk el ettől, és induljunk ki abból, hogy a bírósági döntés hamar megtörténik, de akkor is a miniszterelnök még nem lesz köteles felmenteni a miniszterét, bár tény az, hogy az országgyűlési képviselők egyötöde írásban indítványozhatja a miniszterelnöknél a felmentést. A miniszterelnök ezután sem lesz köteles erre, hanem csak olyan kötelezettség terheli, hogy az Országgyűlés előtt indokolnia kell, miért nem menti fel mégsem a miniszterét. Ne vegyék tehát rossz néven, de azt kell hogy mondjam, ha a miniszterelnök azt mondja, azért, mert szőke a miniszterem haja, akkor már tulajdonképpen eleget tett indokolási kötelezettségének. Nem hinném, hogy ez a harmadik évezrednek a közelségéhez igazodó szabályozás.
Igazi miniszteri felelősséget ez a szabályozás nem vezet be, ezért a Független Kisgazdapárt álláspontja szerint egészen más felelősségi rendszert kellene a most javasolt helyett bevezetni, mégpedig olyan súlyút, hogy a miniszterelnök akár a kedvenc miniszterét is köteles legyen felmenteni.
Csak emlékeztetem önöket az Antall-kormány privatizációs miniszterének esetére, akit tucatszor is leszavazott interpellációs válasza után a tisztelt Ház, de ennek semmiféle következménye sem lett. Nem szeretnénk, ha ez a gyakorlat továbbra is fennmaradna.
A 28. §-t illetően a közigazgatási államtitkár kinevezése körében mi ellenezzük a határozatlan időre történő elrendelést; ennek módosítását javasolom a Független Kisgazdapárt nevében. Ugyanis teljesen nyilvánvaló, hogy egy-egy kormánypártváltás után csak kivételesen marad helyén az előző kormány közigazgatási államtitkára. Azért, hogy a közvéleményt senki se csapja be, én felkérem az igen tisztelt államtitkár urat, hogy szíveskedjék felsorolni azokat a közigazgatási államtitkárokat a szociál-liberális kormány alatt, akik a '94 előtti években is ezt a posztot töltötték be, és ők átvették őket. Attól tartok, hogy ilyen közigazgatási államtitkárokat önök nem tudnak felsorolni, ebből következik tehát, hogy az egész rendelkezés szemforgató, és a választópolgárok félrevezetését célozza. Ténylegesen szögezzük le, hogy bizony a valóságban elküldik a legtöbb közigazgatási államtitkárt az új országgyűlési ciklusok kezdetén, és nem egyszer ennek tudatában vállalják el a megbízatást, és ez sok milliós végkielégítéssel vagy más juttatással terheli meg a költségvetést. Most nem kívánok arról szólni, hogy a mostani változtatás milyen módon növeli tovább ezt a visszaélési lehetőséget. Ezért javasolom, hogy határozott időre kerüljenek megbízatásra a közigazgatási államtitkárok is, és ennek megfelelően kerüljön módosításra a 28. §.
A 31. § az államtitkár valószínű felmentéséből indul ki a kormánypártváltás után, és az indokolás nélküli felmentési lehetőséget mondja ki, ám azzal, hogy valamilyen központi állami szervnél vezető beosztást kell felajánlani neki. Számomra ez a megoldás az emlékezetes pártállami kádertemetőnek becézett állami intézményeket idézi fel, ami talán némi nosztalgiát is ébreszt a Horn-Kuncze-kormány háttércsapatában, de a Független Kisgazdapárt számára ez elfogadhatatlan. Ha tényleg nincs szükség egy volt közigazgatási államtitkárra - mert esetleg csak pártszimpátiái miatt került ebbe a pozícióba -, akkor azt el kell küldeni egy rendes felmondással. A kádertemetők fenntartása sokkal több pénzébe kerül a költségvetésnek és az adózó állampolgároknak, mint ha nyíltan elküldenék ezeket. Nem tudom belátni, hogy ha a kisembereket elküldik a költségvetési intézményekből, ha fölöslegessé válnak, miért kellene kivételezni a magasabb rangúakkal.
És engedjék meg, hogy ugyanígy elégedetlenségünket fejezzük ki az összeférhetetlenség szabályozását illetően; teljes bizonytalanságot teremt ez a javaslat. Konkrétan fel kellene sorolni - a Független Kisgazdapárt álláspontja szerint - külön a tiltásokat és külön a megengedéseket.
(13.30)
De el kellene gondolkodni azon, hogy bármit is megengedjen a törvény, mert gondoljanak arra, hogy például milyen agyonterhelteknek látszanak ezek az állami vezetők, amikor az azonnali kérdések órájára kerül sor a Házban: soha nem lehettünk abban biztosak, hogy a 10 százaléka megjelenik-e az állami vezetőknek a Ház előtt az azonnali kérdések órájában. Mindig halaszthatatlan közfeladatok ellátására hivatkoznak (Az elnök jelzi a felszólalási idő leteltét.) - befejezem, alelnök asszony, rövidesen -, de szerintünk az ország érdekei előbbre valók, mint a miniszter többletkeresetének biztosítása.
Végül egyetlenegy mondatot engedjenek meg még nekem abban a körben, hogy mi elfogadhatatlannak tartjuk a korlátozott mentelmi jog és felelősség intézményét is. Nem szabad tovább kiterjeszteni a mentelmi jog intézményét, mert az elveszti alapfunkcióját. Ezért a Független Kisgazdapárt úgy gondolja, hogy a módosító javaslatokra mindenképpen szükség van - mi már egyes módosító javaslatokat be is terjesztettünk -, és miután még számos kérdésben kell észrevételeket tennünk, engedjék meg, hogy majd másodszori felszólalásra is jelentkezzem.
Köszönöm a türelmüket. (Taps az ellenzék padsoraiban.)

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi