ISÉPY TAMÁS, DR. igazságügyi minisztériumi államtitkár:

Full text search

ISÉPY TAMÁS, DR. igazságügyi minisztériumi államtitkár:
ISÉPY TAMÁS, DR. igazságügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A zárszó terjedelmét igyekszem majd hozzáigazítani a törvényjavaslat hosszúságához, tehát rövid leszek, és csak néhány mondatban kívánnék foglalkozni a törvényjavaslattal kapcsolatban előterjesztett módosító indítványokkal.
Öt módosító indítvány közül kettő a módosítás egyik legfontosabb kérdésével, a több ingatlant érintő kisajátítási kérelem egy eljárásban való elbírálásával foglalkozott. Az egyik — visszavont — indítvány szerint, ha az ingatlanok több köztársasági megbízott illetékességi területéhez tartoznak, akkor egy eljárást kívánt előírni; a fennmaradó módosító indítvány viszont ellenkező irányú javaslatot tett: az egy kérelemmel érintett több ingatlan esetén is a köztársasági megbízott mérlegelésére kívánja bízni az egy vagy több eljárás alkalmazását. Az egy eljárás kötelező alkalmazását az indokolja, hogy így a köztársasági megbízott és majdan a bíróság a kérelemmel érintett valamennyi ingatlan esetében egyszerre tudja értékelni a kisajátítás indokoltságát alátámasztó és az esetleg azt kizáró körülményeket. És így az egy eljárás előírása a jogbiztonság alapvető követelményét szolgálja.
A törvényjavaslat hosszú előkészítése során pedig a jogalkalmazó szervek részéről nem merült fel olyan kifogás, ami az egy eljárásban való döntés túlzott munkaterhét és az ellehetetlenülésének a veszélyét jelezte volna. A kisajátítási peres eljárásoknak a gyorsítására irányuló, de a perrendtartás elveivel összhangban álló javaslatról — dr. Vastagh Pál képviselő úr indítványaival ellentétben — azért nem kívánunk lemondani, mert ha van mód az eljárás akár kisebb mértékű gyorsítására is, úgy véljük, hogy azzal élnünk kell, hiszen a függő jogi helyzet lerövidítése mindkét félnek érdeke.
Kárpótlással összefüggő módosító indítványt nyújtott be dr. Lukács Tamás képviselő úr, amely a kisajátítandó ingatlan tulajdonosát megillető kártalanítást attól teszi függővé, hogy a tulajdonos a kisajátított és egyben a kárpótlási árverésre szolgáló földalapba tartozó földrészlet helyett az árverés céljára ugyanolyan értékű csereterületet biztosít.
(17.10)
Ezt a megoldást nem tartjuk helyesnek, mert a földkijelöléseket és tulajdonba adásokat követően a szövetkezetnek — hacsak a jogosultak a termőföld szerzéséről le nem mondtak — nincs a tulajdonában termőföld, amivel kiegészíthetné az árverési földalapot. Így a javasolt módosítás gyakorlatilag patthelyzetet hozna létre. Másrészt a kártalanítás összege a kisajátított földrészlet tulajdonosát mindenképpen megilleti az azonnali és feltétel nélküli kártalanítás alkotmányi szabálya szerint, és a kártalanítási összegre más személyek, akár a kárpótoltak sem tarthatnak igényt, tehát a kártalanítási összeg visszatartására nincs jogalap.
Az előadottak alapján az előterjesztő a módosító indítványokat nem tudja támogatni, és kéri, hogy a benyújtott törvényjavaslatot az eredeti szövegezésben az Országgyűlés fogadja el. Köszönöm a figyelmüket. (Taps.)
Határozathozatal

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi