HARASZTI MIKLÓS (SZDSZ)

Full text search

HARASZTI MIKLÓS (SZDSZ)
HARASZTI MIKLÓS (SZDSZ) Köszönöm a szót, Elnök úr! Tisztelt Ház! Érdeklődéssel hallgattam Bertha Zoltán képviselő úr termékeny túlzásait, amelyek egészen odáig ragadtatták őt, hogy szinte az alkotmánysértés gyanújába keveredve első számú közhatalomként jellemezve a sajtót – közismert, hogy Alkotmányunk nem ezen az állásponton van – mindenesetre azt mondta, hogy ez a hatalom, ez az első számú hatalom egyértelműen ellenzéki ma Magyarországon.
Bizonyára gondos statisztikán alapul ez az állítás. Például összeszámolta Bertha Zoltán, hogy mondjuk, Kádár Béla miniszter úr a békéscsabai választási kampányban csupán minisztertársaihoz képest – nem is az ellenzéki jelöltekhez képest – hányszor szerepelt, mennyivel többször szerepelt, és egyúttal Bertha Zoltán állításainak a végkövetkeztetéseire is fényt bocsát az a tény, hogy ez a hatalom hogyan működött Békéscsaba esetében.
Beszéljünk komoly dolgokról, egyetlenegy témát szeretnék szóba hozni, nevezetesen azt, hogy a kinevezési törvényt törvényjavaslatunk Kormány által hozzám megküldött változata változatlanul hagyná, úgy hagyná, mint amely a régi kinevezési törvény alapján működne, egyetlen egy mondat tartalmazza ezt. Nem kívánok belemenni abba, hogy jogászilag – hiszen erre vannak nálam hivatottabbak – hogyan fest az, hogy egy törvény, amelyet az Alkotmány kötelez a kinevezés rendjének a szabályozására, egy másik törvényre utal. Nem kívánok most belemenni abba, hogy kizárólag a közmédiánál alkalmazza ezt a megoldást a törvény. Az Alkotmány előírásainak megfelelően a helyi televízióknál, a helyi rádióknál rendelkezik a kinevezési rendről, és ott mindenütt kétharmadosságot vezet be, tehát ahol helyi hatalomnak bármiféle köze lehet a helyi televíziók, helyi rádiók vezetőinek kinevezéséhez, ott kétharmados döntéshozatalra kötelezi a törvény – véleményem szerint nagyon helyesen – ezeket a helyi hatalmakat.
(11.40)
Viszont ez annyit jelent, annyit jelentene, hogy tulajdonképpen a helyi hatalom vonatkozásában ez a törvény demokratikusabb, mint a budapesti rádió és a budapesti televízió vonatkozásában. Ennek a taglalásába se akarok most belemenni. Mindössze arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy az a szinte történelminek, történelmi pátoszúnak nevezhető harc, amely éppen ezen a héten érte el a tetőpontját ebben a Házban, és amelynek a lényege az, hogy Schiffer képviselőtársam által is jellemzett konszenzusos megoldást egyszerű kormánytöbbségi diktátummá mossák át, hogy a régi kinevezési törvényt, amely nyilvánvalóan a konszenzus célját szolgálta az Alkotmány előírásainak megfelelően, különböző módszerekkel a Kormány akaratát kifejező törvénnyé változtassák át, végül is kötelezően a kétharmados konszenzus körében ebben a törvénybe is beemeli a kinevezési törvényt. Nincs harmadik eset.
Vagy igaz a kormánypártoknak az az álláspontja, hogy a régi kinevezési törvényben, melyet egyetlen mondattal óhajtanak itt csak megemlíteni, valójában kormányakaratnak kell érvényesülnie, ebben az esetben elismerik – és kérem majd, hogy nyilatkozzanak erről, elismerik –, hogy ebben a törvényben nem konszenzusos megoldást akarnak látni és támogatni, vagy pedig elismerik azt, hogy az Alkotmánynak ez a helye konszenzusos megoldást ír elő, és ebben az esetben meg kell nyitnunk erről a vitát. Nincs harmadik megoldás.
Kérem tehát, hogy ne folytatódjék az az eljárás, hogy a vitát berekesztik, és helyette álkérdésekről vitatkozunk. Csak a törvény benyújtása óta három hét telt el, három drága bizottsági hét. Ebből a Hankiss Elemér feletti inkvizíció vitt el kettőt, a harmadik héten pedig bizottsági titkárunk egyszerűen lemondta azt az igen fontos hatpárti tárgyalási fórumot, amelyen ebben a kérdésben is előre juthattunk volna.
Véleményem szerint sokféle megoldás kínálkozik. Csak néhányat szeretnék fölvillantani és jelezni a kompromisszumkészségünket, a megállapodási készségünket. Lényegében a most fölsorolandók közül számunkra tulajdonképpen bármelyik megfelel.
A törvény logikájába, hogy úgy mondjam, jogászi épületébe a szakértők szerint az a megoldás illeszkedne bele a legjobban, ha tulajdonképpen teljesen levennék a politikusok válláról azt a gondot, hogy ki legyen a Magyar TV és a Magyar Rádió elnöke, és ezt az amúgy is politika által küldött paritásos kuratóriumra bíznák kétharmados többséggel. Ez felelne meg párhuzamosan a helyi televíziók, helyi rádiók esetében alkalmazott módszernek.
Ha bármilyen szempontból ez a módszer elfogadhatatlan, ugyanilyen jó az is, hogy a mostani kinevezési törvény szisztémáját, amely tulajdonképpen hatáskörmegosztást ír elő a miniszterelnök és a köztársasági elnök között, fönntartják ebben a törvényben is, de a kulturális bizottság oly sok vitára alkalmat adó meghallgatási kötelezettsége helyett a kuratóriumra bízzák ezt a meghallgatást, ezt a jóváhagyást, és ide beemelik a kétharmadosság elemét.
Ez a második, kiválóan elfogadható megoldás. Ez tökéletesen párhuzamos lenne azzal a megoldással, amelyet a Rádió és Televízió Hivatal esetében javasoltak a pártok konszenzussal a Kormánynak, amelyet a Kormány ugyan elvetett, de az azóta tartott egyetlen hatpárti bizottsági egyeztetőn ismét tulajdonképpen a kétharmadosság elemét igénybe vevő megoldás született. Várjuk erre a kormánypártok beleegyező álláspontját. Úgy tudom, az ellenzéki pártok a Rádió Televízió Hivatal esetében ebbe az új megoldásba ismét beleegyeztek.
Én azt gondolom, hogy bármelyik megoldást választjuk a fenti kettő közül, az ellenzéknek nincs oka és nincs módja rá tulajdonképpen, hogy a kétharmadosság eleméről, a konszenzus mérhetőségének az eleméről a kinevezési törvény esetében lemondjon. Éppen a kormánypártok buzgólkodása teszi ezt szükségessé, az a most már félreérthetetlen állításuk, hogy a régi kinevezési törvényt ők úgy értelmezik, hogy az nem kényszerít konszenzust. Kérem, nyilatkozzanak erről, és amennyiben ez az álláspontjuk, akkor maguk emelik be ennek a kétharmados törvénynek a vitájába ezt az elemet. Amennyiben természetesen el tudják fogadni, hogy a miniszterelnök úr és a köztársasági elnök úr közötti hatáskörmegosztás konszenzuskényszerítő, ebben az esetben meg lehet fontolni azt, hogy a törvényszöveg jelenlegi formája maradjon érvényben.
Köszönöm szépen a figyelmet és további jó munkát kívánok. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi