Kürti Pál: Kassák Lajos

Full text search

Kürti Pál: Kassák Lajos
Kassák Lajos két új könyve a legtisztább művészi akarások világába vezeti a kizsákmányolt magyar olvasót.
Ezerkilencszáztizenkettőben íródott Kassák első regénye „Azóta furcsa utakon jár”, ezt írja róla egyik bírálója. Ezeken a furcsa utakon jutott el új megismerések töretlen tájaira. „Egy szegény lélek megdicsőülése” már egy új, Kassák megtalálta tőről metszett gyümölcs.
A regény, „Misilló királysága”, egy éles szemekkel meglátott, gondos kezekkel megrajzolt, minden vonatkozásában átélt „coin de la nature”. Vonás vonás mellett. Ihletesen hű megfigyelések. Mindennapos jelenségek megragadása és tükrös újjáépítése. Naturalisztikus regény.
A novellák első darabja, „Egy szegény lélek megdicsőülése”, szögletes részleteken általszáguldó, kíméletlen kontúrokból megépített primitív fapalota.
Ott a külvilág nyers ingerei – itt csupa ingeren túlnövő, a külvilág hegyibe épített új halmaz.
Van-e a kettő között fejődési összefüggés? Mert csak akkor áll művész előttünk, ha van. Csak akkor nem ordító kuriózumok, hanem szükségszerűségek ezek az írások, csak akkor nem „furcsák”, hanem igazak a Kassák Lajos útjai.
Helyezzük a kezünket Kassák verseinek az üterére és kitapogattuk az új Kassák-próza lüktető lényegét.
Mi az ami ezekben a versekben az utánérezni tudó olvasót is megdöbbenti?
Először is: hiányzik belőlük valamely folyamatos egymásutániság, amely képzetről-képzetre vezérelné az olvasót. Hiányzik belőlük egy kézzelfogható középponti tárgy, amely a mi tapasztalható világunk légkörébe rögzítene.
Csak ha letettük már a verset, akkor kezdünk eszmélni, homályosan, aztán mind erősebben ráeszmélünk titokzatosan fölidézett képzetekre – vagy inkább csak egy képzetre. Lassan-lassan kontúrok bomlanak ki a homályos varázslatból, a kontúrok egymásba csapnak, egy hatalmas fekete vonássá sűrűsödnek, melyre reá kúszik a képzelő eszmélet és fölajzott énünket a végtelenbe érezzük torkollni… Egy hatalmas, végtelen érzés, vagy egy hatalmas fogalom szobrosodik előttünk.
Ilyenforma hatást vált ki az új Kassák-kötet első novellája is. Egy rokkant katona formálódik elénk, annak minden szenvedése, kínja, láza… Papíron mindez csak jelezve van. Alakokból, szólamokból, helyzetekből csak egy-egy szelet van kitépve, egy-egy lényeget jelző határvonás és ezekből a szimplára nyesett komponensekből rovódik össze az egész. – A rokkant katona, a belőle fölbuggyanó érzések, az őt emésztő fájdalmak – így, szinte földöntúlian leegyszerűsítve, személytelenné tágulnak. Általános, a maguk végtelenségében ki nem fejezhető érzések kavarognak bennünk: fájdalom… háború… szenvedés…, oly nagyok és oly általánosak, hogy csak utánérezni lehet, kifejezni nem…
Ennek a prózának volna valami köze egy ízig-vérig naturalisztikus regényhez?
Pedig állíthatjuk: a lehető legtermészetesebb, hogy Kassák a puritán természetnézésen keresztül jutott el idáig…
Ha egy művész túl akar vezérelni az empíria szűk világán, a hatalmába eső eszközök azért maradnak az egyedül lehetségesek: a tér megjelenési formái.
Csak a tér felfogása az elhatároló…
A művész egyedüli anyaga: a tér. Hogy a teren túlmagasztosíthasson, hogy az átérezhető, de ki nem mondható lényegbe fokozhasson, a jelenségek hűséges átélőjének kell lennie. Kívülről, a jelenségek világából kapja a lehetőségét, hogy kiválasztott énje a jelenségek sokszerűségéből kihámozza az egyszerűt: a tiszta formát, melyen keresztül az extázisba fölemelt, istenkereső tudat előtt meglebbentheti a végtelent… Az Én, mint egy megbabonázott fix pont, úgy érezze, hogy a kozmosz folyása ömlik át eszméletén…
Ezért indul Kassák, a szenzációk művészetének megkerülésével, az egyszerű nézésből: a látáshoz…
Kassák Lajos írásai ígéretek.
Forma és tartalom még küzdenek ezekben az írásokban. Még nem fedik egymást.
Azt, amit adni akar, a verseiben adta eddig a legerősebben. Ezekben már gyakran érezzük a forma és tartalom harmonikus egybeolvadásának csodáját. Amint hogy a Kassák Lajos művészete, amely a formával, a megcsinálással való tovalódításban a tartalmat is megadta, egyenesen a versre (a szabad versre) utal.
Prózai írások természetüknél fogva is szívósabban gyökeredznek a földben. Itt más szempontok is föltolakszanak: emberibb, tehát szűkebb szempontok.
De a Kassák-könyvek e tekintetben is ígéretek.
„Misilló királyságá”-ban a fetrengő ösztönök, az állatias szűkölések, a „bęte humaine” vigasztalan világába vezet az író. Az a táj, amely ezt a könyörtelen, szilárdan megkomponált történetet keretezi, illően komor és fullasztó, leírásaiban gyakran emlékeztet Verhaeren nehézlélegzésű, zsíros flamand tájképeire… Itt az író még nem szeret, még nem gyűlöl – csak összeharapott fogakkal néz…
De olvassuk el ez után a novellákat… Kettő közülük vakról, egyik védtelen madárkáról, az első rokkantról szól… Valami benső szeretet… szánalom… nem érezzük határozottan micsoda (ezért csak ígéretek!) zajlik belőlük.
Ezekből a nyomorultakból, ezekből a tehetetlenekből, akiknek a testi épsége hibázik, olyan csodaváró alakok válhatnak még mint maga a megírójuk…
Más hangok is felcsendülnek… A halál hideg misztériuma (a tót tutajosok útja – egyenesvonalú freskóvázlat szinte), a művész – asszony probléma („A harmadik ember”, amely az összes között leginkább ígéret csak), és sok más, ami rügyezik ezeken a hajtásokon…
Kassák Lajost tiszta, magasabb rendű művészi akarása különbözteti el. Nem egy versében már az óhajtott szféráig jutott. Igaz hittel várjuk, hogy szilárd, végleg megalapozott graduszát megépítse… Az ő robusztus egyéniségének ígéretei magukban többet jelentenek, mint sok félvérű, bár érett befejezettségben csillogó siker-könyv.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi