aranyborjú: I. Jerobeám Bétel és Dán szentélyében egy-egy ~t állított fel, a jeruzsálemi Templom ellenében, vetélkedésből s azért, hogy alattvalóit az ottani kultusztól elvonja (pl. 1Kir 12,25–33), de nem világos, hogy mit is kell e 2 ~n érteni. Minthogy az ~t korábban Jahve képmásának tartották, amit a király által idézett bemutató formula is tanúsít: „Nézd, Izrael, itt az istened, aki kivezetett Egyiptom földjéről” (1Kir 12,28; vö. Kiv 32,4.8; Neh 9,18), azért napjainkban W. Caspari, A. Alt és H. Th. Obbink nyomán elég általános az a vélemény, hogy az ~k a láthatatlanul rajtuk álló Jahve talapzatul szolgáló állatai (vö. az istenségek hettita, mezopotámiai és Szíria É-i részén elterjedt ábrázolásaival), tehát mintegy a Jahve trónjának tekintett láda mását kell bennük látni. Ugyanakkor O. Eissfeldt kultikus jelvénynek tartja az ~t. Végül: M. Weippert újra visszatért ahhoz a föltevéshez, hogy „Jahve képmása”-ként kell értelmeznünk, azzal a megszorítással, hogy az ~ nem Jahvét ábrázolta, hanem az időjárás istenségének jelképes állatában az istenséget állította Izr. fiai elé (® bika). Az így értelmezett ~ (Szamariában is?) ellen emel szót: Kiv 32; Oz 8,4–6 és talán Ám 4,4; 5,5 kk. Az ~ kultusza az ország É-i részének pusztulásával megszűnt, csak emlékezete maradt fenn (vö. Zsolt 106,19–21).
Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!
Caută în cea mai mare arhivă digitală de ziare din Europa de Est, ce conține reviste, publicații științifice, săptămânale și cotidiene.