PETŐFI REGÉNYE

Full text search

PETŐFI REGÉNYE
Petőfi Sándor nem írt különb prózát, mint ama korszaknak legjobb írói, a Nagy Ignácok, Kuthy Lajosok: – míg a költészet nyelve olyan, mint az örökös hó a Lomnici-csúcson, a prózaírás és stílusa változékony, mint valamely ledér nő szerelme. A Petőfi prózája éppen olyan régimódi krinolinban jár, mint a Magyar Titkok egykorú illusztrációin a dámák a pesti utcákon. A prózaíró Petőfi nem tudja elhagyogatni kortársait, bármennyire megveti e kávéforrásoknál lézengő szélhámosokat és fodrászokat; Eugene Sue és Xavier Montépin, valamint Ponson du Terrail, népszerű írók a messzi Franciaországban; a Rocambole című regényt nem tudja befejezni írója a közkedveltség miatt, halála után is feltámad a párizsi fortifikációk vakmerő csavargója (mint nemrégen napjainkban a Zigomárok és Nick Carterek), igen megérthető45 tehát, hogy az eredetiség felé nem nagyon szárnyaló író urak a régi kávéházakban kinyújtották kezüket a készen levő sablonok és patronok felé. Az a szakállas, kürtőkalapos, nankingnadrágos dalia, aki a Magyar Titkok elandalító illusztrációin, a legváltozatosabb hősi és szerelmi kalandok közepette a szerző: Nagy Ignác képmását vonja emlékezetünkbe (holott a regényíró maga tintaszagú, dohos kabátú, sánta emberke volt, aki tíz órát ült naponta íróasztalánál, és kalandja oly kevéssé volt, mint egy belvárosi kesztyűsnek), ez az önideál, ez a minden emberi külsőség alatt lappangó komédiás, a Sárkányölő vagy Casanova e korszak valamennyi regényének a hőse. Tehát a jó Petőfi Sándor, aki titokban éppen olyan rossz színész volt, mint sokan az elmerült Magyarországon, regénye hőséül szintén önmagát választotta. Ah, nem volt félisten, ember volt, képzelődő író, bár a legkülönb a régi Pest valamennyi gavallérja között. Hóbortjait, külső félszegségeit két generáció is majmolta, míg manapság már alig látni Petőfi maszkjában szaladgáló költőt vagy szobafestőt.
A regény címe: A hóhér kötele és Petőfi kevésbé ismert művei közé tartozik.
A regény hőse Andornaki Máté. A harmadik lapon már ráismerünk: ilyennek látta magát rejtektükörében Petőfi Sándor.
Régi igazság, hogy önmagát nem tudja megírni híven és igazságosan senki sem. Sokszor mondták, hogy az volna a legérdekfeszítőbb olvasmány, amelyben valaki hazugság nélkül elmondaná tetteit és gondolatait egy hosszú életen át. A naplók és emlékiratok többnyire kócból, festékből és csizmasarokból összeállított önarcképeket mutatnak. Még a Raszkolnyikov szerzője se írt meg mindent pontosan. Az Andornaki Máté-féle regényhősök pláne olyan színészfigurák, akiket tetszelegve néznek fényes köntöseikben sétálgatva az írók hónapos szobájuk ablakából, amíg maguk mezítláb töltik napjaikat, csizma hiányában. Ott járnak e ropogós elképzelések karcsú derékkal, gondtalan himbálózással, delfik módjára a régi Pesten, a hölgyvilág szívére szorítja a kezét, és a kis, állszalagos kalapka alól meglepett ah! repül, a kaland oly bőven terem, mint a subagallér, a fehér mellényzsebben csupa aranypénz rejtőzik, a szívben az oroszlán bátorsága, a karban Herkules ereje – míg a regényíró, aki önmagát emígy felöltöztetve, hódítani küldte az Aranykéz utcába, azért fekszik napszámban az ágyban, mert nincsen dolmánya, amelyet magára vehetne.
Andornaki Máté körülbelül olyan módon forgolódik a nők körül,46 mint Petőfi Sándorról regélték a pókhálós szemű kartársak a József utcai kuglizós kiskocsmában, ahol a város legöregebb írói spriccert ittak ez idő tájt, midőn én Pestre utaztam, és falusi gavallér módjára bemutatkoztam Szvoboda öreg hírlapírónak. A Józsefvárosban valamiképpen azok az emberek húzódtak meg, akik születésüknél és jellemüknél fogva tipikus belvárosi emberek lehetnének – de már nagyon modern lett nekik a város a Szarka utca és Buda városának címezett csárda vidékén, elvándoroltak, új hazát keresni. Ők tudtak mindenféle lehetetlenséget Petőfiről, úgy beszéltek róla a kerti asztalnál, mintha tegnap fitymálta volna tehetségüket a rossz modorú paraszt. Az emlékezések tanyáján (itt mindenki már csak a múltban élt, és Nagyot, a Vasárnapi Újság szerkesztőjét tartották a legtekintélyesebb embernek a városban), e sokáig itt felejtett várromban, amely Üchtritz báró tulajdona volt, megmutatták azt az udvari lakást, ahova Petőfi Sándor behatolt, és egy ismeretlen leány kezét térdeplő helyzetben megkérte. Ki tudná ellenőrizni a legendákat? Valószínű, hogy versei nemigen engedték józan lelkiállapotba kerülni a költőt, hisz még manapság is, kietlen jelenünkben kótyagosak a lírikusok, én mindig féltem őket, hogy elgázolja némelyiket a kocsi.
Mikor e regényét írta Petőfi: Júliának híre nem jutott hozzá Szatmár vármegyéből. De Móric barátja sem ismerheti még Rózáját, mert A hóhér kötele című regény hősnője bizonyára nem nyer vala Róza nevet a keresztségben. „Barnapiros, mint az esthajnal. Ragyogó, mint a téli csillag.” Ez ő, a Petőfi ideálja, a kisleány, aki után Andornaki nagy filkó módjára a csizmát koptatja, naponta többször is eljárt ablaka alá. Akit megkért bemutatkozás nélkül, aki az első látogatáskor sírva borul karjaiba. Ez a Petőfi típusa. (Mennyi bolondot csinálhattak a nők a szeles poétával.)
De hiszen A hóhér kötele című regénynek nem is fontos a meséje. Amint a negyvenes évekbeli pesti lírikus mécse mellett a regényt és a nőket elképzeli: kortörténelmi szempontból is oly becses emlék, mint akár Prielle Kornélia vallomása, akit Debrecenben attakírozott a poéta, ha ugyan igazat mondott a színészhölgy.
Elandalító ebben a regényben az a sok aláhúzott mondat, amelyeket később gyöngyök alakjában megtalálunk a költő lírai verseiben. Ha majd lesz egy jó Petőfi-lexikonunk: abban nagy bokrétát lehet elhelyezni A hóhér kötele című regény kiválasztott soraiból.
Itt húzódnak meg (még a próza szürke koldusköntösében) azok a47 szavak és mondatok, amelyek később a költő dalaivá váltak, hogy messzire elhangozzanak. Itt úszik a haldokló hattyú már, amelyből évek múlva a világirodalom legszebb verse lett. Ez a haldokló hattyú talán egy valóságos álma lehetett a költőnek, annyiszor visszatér hozzá a regényben is. Egy fantasztikus és csodákban hívő vátesz álma az éneklő hattyú, amelyet végig az életen át nem tud s nem akar elfelejteni. A szürke sorok nem tudják elfelejtetni a szavak aranyait és ékköveit. Ha Petőfi később meg nem írja vala költeményeknek e regényben eldobált drágaköveit, tíz költő is megélhetett volna a versek írásából, amelyek A hóhér kötele című regény lapozgatásával születnek. Így ír regényt a lírikus. Kifosztani látszik magát kincseiből, mert nem tud másképpen, csak arannyal fizetni az olvasónak. A hóhér kötele című regényben úgy fel-felrepül az égbe a prózai szürkeségbe kényszerített gondolat, mint a nyílvessző, szinte követni is alig tudjuk szállását. Tündérek táncolnak később egy odavetett mondatban, mint a balettben a királynő úszik elő, máshol a holdvilág, a költő barátja. (Vajon miért nem írják át táncra Petőfi némely költeményét? Mohácsi Jenő, a nagymestere a modern balett-költeményeknek, egyszer megpróbálkozhatna Petőfi verseit is eltáncoltatni.) És mily meghatóan tologatja előtérbe az öreg Gvadányit, akit szinte ő hozott megint divatba, miután elfelejtették már a költőt.
Ez a makrancos fiú, akinek regényírói szándékát íme elbeszéltük, a legnemesebb és legjobb emberek közül való volt.
(1917)

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi