1

Full text search

1
Cigányos, betyáros, délvidékies, úriasan hanyag magatartású gavallér volt Péter báró, ahogyan ez idő tájt a huszárfőhadnagyokat Magyarországon álmainkban és gyakran a valóságban is láttuk. „Ördöngösen szép gyerek volt” – mondják most emlékezetére azok a megmaradott hölgyek, akiknek tiszteletére valaha a siófoki parkban virágos-ágyakat ugratott híres paripáján; „azóta se nyitottak ki annyi pezsgőspalackot Nagyváradon, mint mikor Péter báró az egész hetivásárt megvendégelte jókedvében” – emlegetik manapság ezt az elmúlt uraságot öreg cigányok és még öregebb pincérek, akik tudvalevőleg sohasem vesznek ki a világból, még a háborúban sem felejtették régi uraikat. „Soha ilyen kedves cimboránk nem lesz életünkben!” – merengenek el a múlt időkön azok a régebbi gavallérok, akik mostani emlékezetük szerint egyebet sem tettek a régi Magyarországon, mint egyik mulatságból a másikba jártak, háromszáz kilométernyire nem tartottak jóravaló bált, amelyre el ne szálltak volna, az ország túlsó végébe se lehetett dáridót elképzelni az ő megjelenésük nélkül… (Pedig bizonyosan csináltak egyebet is a folytonos mulatozásnál, csak éppen vigalomra legjobb emlékezni a múlt időből; a bajok, a szomorúságok csak hervadjanak.)
Ha Baich Péter báró élne: ő igazat adhatna a régi mulatságokra emlékező gavalléroknak – Baich Péter valóban átmulatta életét, néha csendesebben, néha duhajabban, olykor megszámlálhatatlan pajtás társaságában, máskor csak egy cigányprímással – de a cigánybanda legtöbbször a szomszéd szobában muzsikált még akkor is, amikor a hetedik huszárezredbeli főhadnagy valamely kevéskét szundikált kemény katonaágyán, hogy véglegesen ne maradjon adósa az álomnak. Aki alszik, nem él: gondolta magában Péter báró, mintha csak előre érezte volna korai halálát.380
Lehet, hogy még terem Magyarországon „mulatós-gyerek”, isten ments’, hogy kiveszne ez a kedves fajta, aki nélkül bizony nem sokat ér az élet, de Baich Péterek, Esterházy Pálok, a Braganzák kora jódarab ideig nem tér vissza, akármint sopánkodunk is. Volt valami fátumszerű abban a körülményben, hogy éppen a világháború előtt volt „a legszebb a magyar huszár”. Jóformán minden leányábránd a magyar huszár körül lepkéskedett; huszártiszt nélkül nem volt teljes úri mulatság; a nótákat azért írták, hogy huszársarkantyút pengessenek hozzá; de még a régi magyar úriember élete sem látszott volna teljesen kiélvezettnek, ha darab ideig nem bújnak bele az angyalbőrbe. Ezeknek a háború előtti: félig-meddig már regévé, mesemondássá, legendává vallott huszártiszteknek volt a mintája Baich Péter főhadnagy, akiről nem lehetett tudni, hogy melyik erszénye kövérebb, a bankós bugyellárisa, vagy az a mesebeli zsákja, amelyben minden ember a jókedvét hordja. Én úgy láttam, hogy mind a két erszényből a legvastagabbakat örökölte az őseitől, akik között szerb királyok, (az Obrenovicsok) is voltak, de Péter báró maga vérbeli magyar ember volt. Igaz, hogy a mulatozásainak volt mindig valamelyes „bácskai” íze, mint ahogy a régi Magyarországon még a jókedveket is mindig valamely híres vidék zamatához hasonlították. Sokat lehetne erről írni: miben különbözött a felvidéki bál például egy nyírségi András-naptól, de most csak kövessük hősünk életét, aki a nagyképű, hencegő, századvégi kultúrájában szinte elbizakodott Nagyváradon vad, minden „modern” társadalmi felfogással ellenkező, duhaj mulatozásokat rendezett a piac közepén anélkül, hogy bármely kultúrájában fontoskodó nagyváradinak eszébe jutott volna megbotránkozni a báró pazarlásán. A bárónak ugyanis rengeteg pénze volt, és a bankok, uzsorások, főpincérek és hasonló, pénzzel foglalatoskodó emberek szívesen elősegítették a báró könnyelműségét akkor is, ha készpénzét például a nagyváradi piacon szétdobálta, amikor is ezer darab ludat vásárolt meg a kofáktól, és a ludakat szabadjára engedte, hogy a szegényebb lakosságnak is jusson a zsíros pecsenyéből. Ezüsttálcán hozták volna a bankót a bárónak, ha kedve kerekednék újabb ezer libát vásárolni…
(Igaz, hogy ennek a lúdvásárnak volt egy kis farsangi íze is. A báró és társasága ugyanis egy hirtelenében vásárolt szamaras fogaton kergette az elszabadult libákat a váradi utcákon. Egy madárcsapat beszabadult a nagyváradi színház nézőterére is. Igaz, hogy ott csak délelőtti381 próba volt. Nagyobb baj nem történt. Minden szereplő vitt a hóna alatt hazafelé egy eleven ludat.)
Csak húzzátok, cigányok, régen volt ilyen pártfogója a magyar zenének, mint ez a bizonyos fiatal földesuraság, akinek szinte felmérhetetlen jövedelme volt a dési részeken elterülő birtokaiból… Csak húzzátok, cigányok, aranyat ér minden hegedűhangotok, amely a báró szívének a közelébe férkőzik. Nem volt olyan drága a húr Magyarországon, mint akkor, midőn Péter báró húzatta a maga nótáit a nagyváradi „Royal” kávéházban, vagy pedig a „Rimanóczy”-ban, amely, tudomásom szerint, az első kávéház volt Magyarországon, ahová lépcsőn kellett felmenni, lévén a kávéház az első emeleten. (A kávés olyan furcsa ember volt itt; szemüveget hordott, mint valami tanár. Zengerájt szeretett volna esténként tartani, de Péter báró nem egyezett bele. Valami furcsa, magyaros, úri szemérmetesség többnyire visszariasztotta a főhadnagyot a kacsingató hölgyektől, pedig hát eleget kacsingattak az országos hírű gavallérra.)
Zengeráj helyett cigányhangversenyeket rendezett Péter báró az emeleti kávéházban, ahol ő volt a házigazda, ahol kötelességének tartotta a megjelenést minden valamirevaló úriember; még a megye távoli részéből is eljött a híres Nadányi földesúr; az emlékezetem szerint tizenkét kabátot, bundát, felöltőt viselt, mert állandóan fázott. A Baich-féle mulatságok tizenkettedik napján azonban már ingujjban járta a kállai kettőst Nadányi uram. Nem is vett magára addig kabátot, amíg a nagyasszony-felesége érte nem jött, és gyöngéden felöltöztette. (Abból is számon lehetett tartani a váradi mulatozások napjait: hány kabátot vetett le magáról az egyébként nagy természetű, de jó hitvese mellett eltokosodott Nadányi uram.)
Mert persze nem egyetlen cigánybanda vonta a „megejtő” dalokat a Baich Péter rendezte mulatságokon; messzi környékről odacsődített „telegrafice” vagy automobilon a báró különböző cigánybandákat, hogy egymással versenyre keljenek. (Régi szép szokás volt ez; a virtus néha jobban ösztökéli a muzsikus cigányságot a legropogósabb bankónál is.) Márpedig hol volt a széles Magyarországon az a cigány, aki a báró hívására nyomban el ne indult volna Várad felé, amikor megértették vele, hogy cigányverseny lesz a „Rimanóczy”-ban vagy a „Royal”-ban. A nyíregyházi Benczi Gyula, aki gyémántgombos ingében, daliás figurájában nem hasonlított cigányhoz, hanem valami félbenmaradt mágnáshoz: letette nagy büszkeségét, amellyel megfogadta382 egykor, hogy senki kedvéért nem hagyja el Szabolcs vármegye határait (mert csak itt jó Párizs, London, meg a pesti Nemzeti Casino után), aki a hegedűjére kíváncsi: jöjjön Nyíregyházára – mondom, még a nagy büszke muzsikusvezér is beadta a derekát, amikor országhírűek lettek a Baich-féle váradi mulatozások. Útra kelt a bandájával a báró meghívására, habár előre tudta, hogy véle amúgy sem versenyezhet senki.
De megmozdult a virtus Magyariékban is Debrecenben, pedig nekik elég jó patrónusok volt itt pápai Esterházy Pál gróf személyében. Ámde a gróf is elutazott Debrecenből, a cívis koponyájú és polgári nyugodalmasságú (akinél kisebb kortyokban még nem itta borát cigányprímás Magyarországon), nagyhírű öreg Magyari ugyancsak Váradra igyekezett a cigányversenyre.
Elindult ám Kolozsvár felől az öreg Pongrácz, akiről minden gyerek tudja, hogy a görgényi medve vadászatokon az ő tempósan kezelt hegedűjével csillapítgatta az egykori trónörökös szívfájásait. Szerette is Rudolf az öreg prímás orvosságát; mindig megfiatalodott a magyar zenétől, kár, hogy nem hallgatta tovább… Ám ugyancsak az erdélyi határ felől hozza a hír (amely vásárosok, utazók, lakodalomra járó urak között gyorsabban terjed a telegráfnál) egy új prímás hírét, aki maholnap minden prímások elseje lesz. Arca olyan, mint a ragyabunkó. De nincsen annyi himlőhely ezen az arcon, amelyet felhevült urak, kényes dámák elragadtatásukban a szájukkal meg ne csókoltak volna. Kóczé Antinak hívják a prímást, és az úri modort a kolozsvári uraktól tanulta. Nevezetessége még a hegedűjén kívül, hogy még a legnagyobb urak kedvéért sem borotválkozott meg hetes szakállától. (No, majd talán az én kedvemért!” – remélte Baich Péter.)
Hová tette ezt a rengeteg cigányt Baich Péter?
Nem kellett soká a fejét törni. A cigánynak mindenütt van atyafisága a világon, mintha az egész cigányság egy apától származott volna. Atyafiak voltak a váradi cigányok, Hamzáék is. De meg aztán volt kocsma, csárda, kisebb vendégfogadó Váradon is, ahol a cigányok szeretnek egymás között meghúzódni, amikor az aranyos termekben kimuzsikálták magukat. Ámde különben is Baich báró kihirdette a városban, tán doboltatta is túl a Pecén, hogy minden cigány az ő vendége, nyugodtan hitelezhetnek a legrongyosabb bőgőhordozónak is a kocsmárosok. Azonkívül végigjárta a külvárosi csárdákat, söröket, borokat, ennivalókat rendelt a verseny napjára összefogdosott383 muzsikusoknak. A verbung egyébként annyi időre szólott, amíg a legkisebbik Hamza leány lakodalma tart, mert éppen akkor tartotta lagziját ez a csillagszemű, cinkapannás cigánykisasszony. A muzsikusság ebből megértette, hogy nem egy napig tart a mulatozás, mert ki hallott valaha olyan cigánylakodalomról, amely egy nap alatt befejeződne. Még ha rámegy a háztető is… Egyébként is ott volt Péter báró, aki egy koffer bankót hozatott Pestről a bankjából, hogy ki ne fogyjon az aprópénzből. Ő volt a cigánylakodalom násznagya. Nem adtak el annyi selymet, virágot Váradon soha, mint a Hamza leány esküvőjén.
Ezenközben megérkeztek a váradi fogadóba azok a tiszteletre méltó úriemberek is, akiket az ország különböző vidékeiről kért fel Baich Péter, hogy bíráskodni szíveskedjenek a cigányok felett. A zsűri elnöke, emlékezetem szerint: a balassagyarmati árvaszék elnöke volt. Cigányismerő, nagy tekintélyű öregúr. A zsűriben volt a nyíregyházi Juhász Etele, az ottani rendőrkapitány és országos hírű mulatós ember.

 

 

Ziarele Arcanum
Ziarele Arcanum

Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi

Arcanum logo

Arcanum se ocupă cu digitalizarea în masă, cu arhivarea și cu publicarea materialelor tipărite.

Despre noi Contact Apariții în presă

Languages







Ziarele Arcanum

Ziarele Arcanum
Vezi ce au spus ziarele din ultimii 250 de ani despre acest subiect!

Arată-mi