A Kalauz

Teljes szövegű keresés

133A Kalauz
A katolikus hitvédelem nagyszabású rendszerezése az Isteni igazságra vezérlő kalauz (Pozsony 1613), mely Pázmány életében további két kiadásban (1623, 1637) is megjelent. Mintái a kortársi jezsuita hitvédelem nagy monumentumai, főleg Bellarmino Disputationes de controversiis christianae fidei adversus huius temporis haereticos (Viták a keresztény hit kétségbevont kérdéseiről a kor eretnekeivel) (1581–1593) című kötetei voltak, közvetlen forrásként azonban ritkán használta őket. A Kalauz – főleg az egyházatyák alapján – egybeállítja, s katolikus szemszögből eldönteni kívánja mindazokat a kérdéseket, amelyeken közel egy század óta vitáznak a szemben álló felekezetek. Rendszeres teológiának nem nevezhető, ez a tény azonban előnyére válik, mert így korszerű tud lenni.
Ez a jezsuita tudományosság ugyanis nagymértékben felhasználja a humanizmus eredményeit, s elszánt energiával igyekszik őket a katolikus világnézet szolgálatába állítani. Az újskolasztika e szellemi erőfeszítése, mely a Kalauz minden fejezetéből árad, nagyszabású és lenyűgöző gondolatrendszert eredményezett.
Pázmány pompás szerkesztő készségének legjobb bizonysága, hogy a nagy mű nem vitairatként indul, a tizennégy (a második kiadástól tizenöt) könyv közül az első kettő isten létét, a keresztény hit igazságát felekezeti jelleg nélkül bizonyítja, s csak a harmadik könyv tér rá a polémiára. Maga Pázmány jelöli meg műve szerkezetének tartógerendáit a "Rendi és sommája ez könyvben foglaltatott dolgoknak" című bevezetésben, mégpedig három fő tételben: isten léte, a katolikus hit igazsága, az újítók érveinek cáfolata. Az egyes könyvek részekre, ezek szakaszokra tagolódnak; a hatodik és a tizenegyedik könyv egy-egy appendixszel zárul "Mahomet vallásá"-ról, illetőleg "Az görögök szakadásárul". Ez a bonyolult, de logikus és szilárd szerkezet monumentális arányaival, alá- és fölérendeléseivel határozottan a barokk székesegyházak felépítésére emlékeztet. Harcias hév, lendület, az ügy iránt érzett odaadás, a vitatott tételek igazságának szenvedélyes vállalása bensőleg hitelesítik a barokk formai jegyeket. A Kalauz is vitázik, ugyanolyan prókátori érveléssel, mint fentebb láttuk, érveiben ismétli is a szerző régebbi vitairatait, a szenvedélyes azonosulás azonban még magasabb fokú, mint korábbi vitairataiban volt. Pázmány nemegyszer szinte könyörög a protestánsoknak, lássák be az üdvözítő hit igazságait, és gyakorta emlegeti szánalommal a rossz, sőt hivatlan pásztoroktól vezetett eretnek nyájat.
Ez a logikai fegyelemmel párosult érzelmi telítettség Pázmány fölényes írói képességével számos stílus-remeklést hoz létre a Kalauzban is: nagyszabású leírások, szatirikus részletek, zenei hatást keltő körmondatok, szemléletes hasonlatok, metaforák lépten-nyomon találhatók benne, s ha ezek még nem mutatják is a nagy barokk stílus vizionárius képszerűségét, mégis a "színes mentség", "kívánságunk szomjúsága", "Aristotelesz bizonyságinak töredelmes pozdorjája", "e világnak felháborodott habjai" (valamennyi a Kalauz első hét lapjáról!) és a hozzájuk hasonló kifejezések már a barokk stilisztika méltó képviselői. A Kalauz írói jellegét erősíti az a sok fordulatos elbeszélő részlet, anekdota, kortársi utalás, amelyet Pázmány érvelése rendjén előhoz:
134a prédikátorok erkölcseit itt is Bornemisza-idézetekkel festi, a mohácsi csatáról, a magyar reformáció kezdeteiről, Bocskay háborújáról, Dávid Ferenc haláláról, kora ördöghitéről, a természet különböző csodáiról érdekes részleteket olvasunk.
Álljon itt egyetlen szakasz szemléltetőül: "A világ részeinek szép, ékes renddel való alkotásából így okoskodik Eusebius: Ha egy vadon-erdőnek kősziklás puszták barlangi között módosan építtetett palotát látnánk, mely csinyoson ékessíttetett és drága kárpitokkal bévonatott volna: minden szegeleti arany és ezüst házi-eszközökkel tündöklenék, kedves gyönyörűségre és szükséges táplálásra tartozó alkalmatosságokkal bévelkednék, e felett őbenne szép vetett asztalokat, fényesen égő szövétnekeket; körülle renddel ültetett gyümölcsös fákat, kedvesen illatozó virágokat, csatornákon és cséveken folyó hűvös forrásokat látnánk; és a mulató helynek ékességén csudálkozván tudakoznánk, ki alkotmánya ez a királyi fáradtságok künnyebségére rendeltetett épület? Valjon ha ki azt felelné, hogy emberi kéz nélkül a közel való hegyeknek történetes szakadásiból, és az ő részinek széltül egybehordásából kerekedett a szép palota: nem azt ítílnéd-e, hogy megelőz minden goromba esztelenséget oktalan feleleti?" A skolasztikának isten létét bizonyító hagyományos érvelése így öltözik a korszerű barokk ízlés művészi pompájába, miközben szinte a magyar reneszánsz ízei is ott bujkálnak a vadon erdő kősziklás pusztái között felbukkanó csodapalota (Árgirus!) leírásában.
A Kalauz legfőbb jelentősége abban áll, hogy irodalmunk első monumentális arányú, minden ízében átgondolt, szervesen megalkotott gondolatépítménye, szerkezete és személyes érdekeltsége révén eredeti alkotás, egyben a magyar teológiai-filozófiai műnyelv fejlődésének is fontos állomása. Nagy műve magyarságára Pázmány büszke is volt, s mikor Fridericus Balduinus wittenbergi professzornak a Kalauzt cáfoló könyvére válaszolt, ezt ismét anyanyelvén tette. A setét hajnalcsillag után budosó luteristák vezetője (Bécs 1627) című vitairata előszavában öntudatosan ki is jelenti, hogy nemzetének ír "lelki orvosságért", tehát magyarul "a deák könyvre".

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem