Hermae,

Teljes szövegű keresés

Hermae, Ερμαι, alulról fölfelé szélesbülő négyszegletes pillérek, melyek fönt fejben végződtek, míg a pillér törzsén rendesen phallus volt kifaragva. Nevüket onnan nyerték, hogy a pelasgusok Hermest lábak és kezek nélkül ábrázolták; a phallus Hermesre, mint a megtermékenyítés istenére czéloz. Hdt. 2, 51. A hermákat kedvelték Arcadiában (Paus. 8, 48, 6); divatjuk (τραγωνος εργασια, Thuc. 6, 27) Atheaneben is ősrégi, ott gyárilag készítették, s onnan terjedt el általános használatuk. Paus. 1, 24, 3. 4, 33. 4. Minthogy Hermes a vándoroknak megmutatja a jó útat, a hermesfejű pilléreket útjelzőként állítoták föl útakon, utczákon; e vonatkozás nélkül tereken és magánházakban is alkalmazták. Atticában különösen a Pisistratidák hozták divatba a h.-kat, melyek sokszor föliratokkal voltak ellátva. Thuc. 6, 27. Keresztútakon kettős, hármas sőt négyesfejű h.-kat is alkalmaztak. Használatuk (útjelzőkként vagy határjelekként, termini, statuae viales) átszármazott Italiába is. Vázákon és reliefeken gyakoriak a h.-ábrázolások. A szakállas Dionysus fejét is látjuk sokszor ily pillérszerű talapzaton. A vetés védelmezésére (madárijesztőink módjára) fatörzsre alkalmazott Dionysus-fejet állítottak föl s azt teleaggatták ruhával. Sőt más istenfejekkel is képeztek h.-kat; ilyenek: Hermathena (Cic. Att. 1, 1, 4), Hermeros (Plin. n. h. 36, 33), Hermheracles (Cic. Att. 1, 10, 3), Hermopan, Hermanubis, Anth. Pal. 9, 360. A hermák képezhették a képfaragás kezdetét és a legrégibb időkben valószínűleg az összes isteneket csak h. alakjában ábrázolták. Egész szobrok mellett már régtől fogva faragtak arczképeket h.- alakjában. Az ábrázoltnak ugyanis csak fejét és nyakát dolgozták ki, a test helyét pótolta a négyszegletes pillérszerű talapzat. Így találkozunk a görög szobrászatban államférfiaknak, philogusoknak, íróknak és költőknek (sokszor kettesével egyesített) hermás arczképeivel (így pl. a 451. á. kettős herma Herodotusnak látható és Thucydidesnek az ellenkező oldalon levő arczképével). Ebből az ábrázolásból fejlődött ki a mellszobor. A 451. á. egy a Museo Capitolinoban levő kétfejű hermát mutat, a mely valószinűleg kerítésből való; erre látszik utalni a kétoldalt levő, gerenda beillesztésére szolgáló mélyedés. A hermáktól különböznek a ερμαια, ερμαχες vagy ερμαιοι λοϕοι nevű kőrakások (Strabo 8, 343), melyek idegen tájékban megmutatták a vándornak a helyes útat. A mellettük elhaladó azután hálából maga is dobott rájok követ. Irodalom: Gerhard, De religione Hermarum, Berlin. 1845. U. a. Über Hermenbilder auf griech. Vasen, Berl. Akad. Abh. 1856, 2, 126. L. S.

451. Herma (Museo Capitolino, Roma).

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages