Utak, vízi utak
Utak, vízi utak
Utakat ősidők óta építenek, jó utakat azonban csak úgy másfélszáz éve. A hazai kereskedelmi utak néhány nagyvárost kötöttek össze Béccsel, meg a tengerparti kikötőkkel, de a valóban szervezett útépítési munkálatok csak 1867 után kezdődtek meg. Áruszállítás azonban nem csak az utakon folyt, hanem nagyobb folyóinkon is.
Hazánk területén már a római korban épültek jó minőségű utak, de ezek egy részét az itt letelepedő magyarság nem használta, kivételt képez a Duna jobb partján húzódó Eszék-Szekszárd-Buda-Győr-Bécs útvonal. A magyarok által létesített első utak hadiutak voltak, ilyen például a Székesfehérvárról kiinduló, s a Balaton mellett Segesdig, majd a Dráván át Verőcére, illetve Varasdra menő út, vagy ilyen volt a Buda-Szolnok-Debrecen hadiút. A Tisza völgyét a Buda-Szolnok-Nagyvárad út szelte át, volt egy másik, amely Miskolctól Szatmárnémetiig vezetett, s forgalmas útszakasznak számított a Szegedet Gyulafehérvárral összekötő út is.
Utak, poros utak
Szállítás vízi úton
Az első gőzhajók
Hajók az Al-Dunán
Tiszai és balatoni hajózás
Utak és kiutak