Taurus Gumiipari Vállalat

Teljes szövegű keresés

Taurus Gumiipari Vállalat
Címe: 1965 Budapest, Kerepesi út 17. Gyárak (telepek): Abroncsgyár, 1965 Bp., Kerepesi út 17.; Nyíregyházi Gumigyár, 4401 Nyíregyháza, Derkovits u. 107.; Műszaki Gumigyár, 1475 Bp., Új-hegyi út 25–31.; Szegedi Gumigyár, 6701 Szeged, Budapesti út 4.; Váci Gumigyár, 2601 Vác, Derecske dűlő; Taurus Gépgyár, 1965 Bp., Kerepesi út 13. Márkanév: Taurus, Pálma, Emergé, Cordatic. Leányvállalatok, alapítások, érdekeltségek: Taurus International Incorporated, Wayne, New Yersey, USA; Pangus Gumitermék Rt.; Fémtechnikai Szerelvénygyár Rt.; ATB Iparigumitermék Gyártó Rt.; Ipari Fejlesztési Bank Rt.; Magyar Hitel Bank Rt.; Hidraulika-tömlő-csatlakozó Gyártó GT; Bétaroll Műszaki Gumitermékgyártó GT; Hulladék-feldolgozó GT; Flexi GT; Palmafarik Gumiszőrgyártó GT; Taurus Gumiipari Vállalat Fórum Leányvállalata; Taurus Gumiipari Vállalat Koromkezelő és Csomagoló Leányvállalata (Carbonpack); Sportinvest Kft. Fontosabb termelési ágak, termékek: teherabroncsok, mezőgazdasági abroncsok, abroncstömlők, újrafutózott abroncsok, abroncstartozékok; hevederek, tömlők, ékszíjak, hajtószíjak; járműipari termékek; autószőnyegek, gumilemezek, fóliák; kempingtermékek; kesztyűk; préscikkek; fém-gumi rendszerek; ragasztók, vulkanizáló szerszámok; gépalkatrészek, speciális szerszámok.
Vezetői: dr. Tatai Ilona (vezérigazgató); dr. Edelényi András, Jagiellowicz Györgyné, László Géza, Palotás László, Penziós Tibor, Sivó Imre, Tóth Gyula (vezérigazgató-helyettesek); Bérány György, dr. Harsányi István (igazgatók). Vezetési struktúra: A nagyvállalat felügyeletét 37 tagú vállalati tanács látja el és döntést hoz a stratégiát befolyásoló előterjesztésekről. Tagjai: a vezérigazgató, az igazgatóságok, a gyárak vezetői, 17, a vezérigazgató által delegált és 19, a dolgozók által választott küldött.
Fontosabb gazdasági mutatók (1988): vagyon 6358,3 M Ft; értékesítés nettó árbevétele 18 898,9 M Ft; konvertibilis export árbevétele 4764,0 M Ft; rubelexport árbevétele 2079,3 M Ft; tiszta eredmény 318,1 M Ft; teljes munkaidőben foglalkoztatottak átlagos létszáma 9161 fő; évi átlagos összes kereset 158 744 Ft/fő; évi átlagos összes kereset az ágazat átlagához képest 116,8%.
A vállalat rövid története: Az 1882-ben Schottola Ernő által alapított cég a Kerepesi úti gyártelepen 5–6 kisebb barakkban és elhanyagolt téglaépületben kezdte meg – Magyarországon elsőként – a gumiáruk gyártását. 1891-ben osztrák tőke kezdeményezésére a Schottola-féle üzem jogutódjaként alakult meg a Magyar Ruggyantaárugyár Rt. Kezdetben szinte kizárólag a MÁV részére termelt különféle műszaki gumiárukat. 1893-tól megkezdődött a kerékpárgumi, 1895-ben a gumijáték és a játéklabda gyártása. 1909-ben lett közkedvelt a Palma gumisarok, és 1922-ben kezdődött meg az autógumi-gyártás, amivel a gyár később világhírűvé lett. A 30-as években jelentősen bővült termékei köre. Csak néhány a legfontosabbak közül: Cordatic abroncs, Emergé abroncs, tömítőgyűrűk, lemezek, gumifonalak, textilbevonatú gumifonal (lastex), szíjak, hevederek, gumirugók, szivacsgumi, gumipadló, Okma-talp stb. Az rt. kiterjedt nemzetközi kapcsolatai révén világszerte ismertté vált. A II. világháború idején – egészen a gyár 1944. dec.-i leállásáig – túlnyomórészt abroncsgyártás folyt. A háború utáni helyreállítási munkák 1946. jan.-ban tették lehetővé az addig részlegesen üzemelő gyár teljes beindítását. Az rt.-t 1951-ben Ruggyantaárugyár néven államosították. Az 50-es évek elején kezdődött teljes gyárrekonstrukció mintegy 10 évet vett igénybe. Az előállított gumitermékek mennyisége gyors ütemben nőtt. 1957-ben kezdődött a mopedköpenyek, a felfújható gumimatracok, 1958-ban az abroncsok (személygépkocsi-, traktor-), mélyfúrótömlők és ékszíj gyártása. 1963-ban a Ruggyantaárugyár, a Műszaki Gumigyár, a Palma Gumigyár, a Gumiipari Kutatóintézet, valamint a Gumiabroncs és Műszaki Gumiáru-értékesítő Vállalat összevonásával létrehozták az Országos Gumiipari Vállalatot. 1965-ben megalapították a Váci, 1966-ban átadták a Szegedi, majd 1968–69-ben a Nyíregyházi Gumigyárat. 1969-ben megalakult a Szerszámszerelvény- és Gépgyár, amely később a Taurus Gépgyár nevet kapta. 1973-ban a vállalat nevét Taurus Gumiipari Vállalatra változtatták. A 70-es évek a szelektív termékfejlesztés jegyében teltek el. 1975-ben és 1979-ben fejeződött be két ütemben a Semperit-gyártási eljárást meghonosító acélradiál teherabroncs-beruházás. Az abroncsgyártás rekonstrukciójának keretében 1979-ben Nyíregyházán Európa második legnagyobb mezőgazdasági abroncsüzemét avatták fel BF Goodrich gyártási eljárás átvételével. 1988-ban az acélradiál teherabroncs-gyártás lehetőségei bővültek a Firestone know-how honosításával. A nagyvállalatnál az elmúlt 15 évben igen gyakoriak voltak a szervezeti átalakítások: 1973-ban kibernetikai szervezetet hoztak létre, 1976-ban termékigazgatói irányítási rendszert vezettek be, ezt 1982-ben 2 gyárnál az önálló elszámoló egységek váltották fel. A 80-as évek első felében a stratégia középpontjába a Taurus nemzetközi pozícióinak megalapozása került. Erőteljesen fejlesztette külkereskedelmi szervezetét, exportorientációja fokozódott. Nemzetközi versenyképessége javítása érdekében a vállalat 1987-ben jelentős szerkezet-átalakító programba kezdett; 1988-tól divizionális vállalatirányítást alakított ki.
Új jogosítványok: önálló export-import jog gumiipari alapanyagokra, segédanyagokra és termékekre (1981), gépexportjog (1987).

 

 

A témában további forrásokat talál az Arcanum Digitális Tudománytárban

ÉRDEKEL A TÖBBI TALÁLAT