A Boldogságos Szűz oltalmában

Teljes szövegű keresés

A Boldogságos Szűz oltalmában
Tápióbicske (és az elpusztult Szentvid falu) templomáról korábban már részletesen szóltunk. A kontinuitás a XVII. században teljesen megszakadt a középkori és az újkori település között. A XVIII. század elején megtelepült római katolikus nép hamarosan megszervezte egyházát, ideiglenes rendbe hozva a török korban elpusztult épületet. A hívek az első években a tápiószecsői, majd a nagykátai plébániához tartoztak. Althann Mihály Frigyes váci püspök 1719-ben szervezte meg az önálló plébániát, ez a környező protestáns többségű vagy éppen kis lélekszámú helységek (1745-ig Alberti, Irsa, Káva, Pilis, 1825-ig Tápióság, 1870-ig Tápiószentmárton) katolikus híveinek a lelki gondozását is ellátta. A lakosság szinte teljes egészében a római katolikus vallást követte a későbbiekben is: 1790-ben 90, 1825-ben 82, 1890-ben 93, 1920-ban 91, 1941-ben 90 százalék. A XIX. század végéig a második legnagyobb felekezet az izraelita volt. (A XX. század elejétől a reformátusok és az evangélikusok tették ki a lakosság tíz százalékát, akiknek nem volt helyben templomuk, viszont a reformátusok rendelkeztek külön temetővel.)
Tápióbicske népessége vallása szerint 1790 és 1941 között (fő)
Év
Katolikus
Református
Evangélikus
Izraelita
Egyéb
Összesen
1790
1367
5
50
97
1519
1825
1767
15
40
328
1
2151
1890
2773
49
26
122
2970
1920
3799
199
117
57
12
4184
1941
3595
213
126
38
21
3993
 
1719-ben a faluban ideiglenes templomot emeltek, amelyre „a tápióbicskei nemesek és nem nemesek kérésére” Pest-Pilis-Solt vármegye közgyűlése 25 forint segélyt adott. Csaknem két évtized múlva, 1737-ben épült fel a falu közepén a mostani katolikus templom (sokáig tévesen az 1757-es évszám volt ismert), melyet december 8-án szenteltek fel a Boldogságos Szeplőtlen Fogantatásának tiszteletére. A csupán kis harangtoronnyal rendelkező templomra csak később került torony. Az új építkezés 1776-ban kezdődött, melyet az is indokolt, hogy időközben megrongálódott maga az épület. Pénzhiány miatt csak 1786-ban fejezték be, ekkor alakult ki a mai formájában ismert, szabadon álló, homlokzati tornyos, egyhajós barokk templom, melynek külső falait jellegzetes falsávok és tükrös kialakítások tagolják.
Az egyenes záródású szentélye keskenyebb a három boltszakaszra tagolódó és csehsüveg-boltozású hajónál. Az egyes falszakaszokat a falpárkányig nyúló kompozitfejezetes pillérek választják el egymástól. A kórus három boltszakaszon fekszik. A szentély egyenes záródású, a lapos, látszatarchitektúrás kupolán a Szentháromságot jelenítették meg. A XVIII. század második felében készült freskón az égben a Szentháromság látható a hódoló angyalok között. Az architektonikus rész szélső sarkaiba négy allegorikus nőalak került. A szentély bal oldalához csatlakozik a kétboltszakaszos sekrestye. A fő- és a két mellékoltárt a XVIII. században készítették barokk stílusban. A hagyomány szerint a templom padjai a budai egyetemről kerültek ide. A szentélyben lévő copf stílusú keresztelőkút tetején Krisztus megkeresztelését ábrázoló fa szoborcsoport látható.
Plébánosok Tápióbicskén 1719–2000 között
Czank Antal
1719–1726
Mallár József
1853–1872
Szabó István
1726–1732
Illés Elek
1872–1888
Geró Mihály
1732–1740
Szoráll József
1889–1897
Bene György
1740–1745
Rovnyan János
1897–1908
Szikoray Miklós
1745–1751
Hanusz Zoltán
1908–1913
Suhaj János
1751–1774
Dr. Perényi Imre
1913–1927
Kozma József
1774–1775
Takács Mihály
1928–1956
Bajáki János
1776–1785
Nagy Gyula
1956–1967
Bodonyi Miklós
1785–1794
Cser József
1967–1971
Szörényi Ferenc
1794–1813
Borsiczky Tibor
1971–1975
Kanyó István
1813–1819
Kenéz János
1975–1992
Janis János
1819–1831
Patyi István
1992–
Zahora Dániel
1831–1853
 
 
 
A plébánia 1719-es újraszervezésétől kezdve huszonöt plébános működött Bicskén. Hosszabb helybeni működéssel Suhaj János, Szörényi Ferenc, Janis János, Zahora Dániel, Mallár József, Illés Elek, Kenéz János, különösen pedig Takács Mihály „dicsekedhet”. A hajdani időben volt olyan lelkész, aki nem tudott meggyökerezni a faluban, mint Szabó István, aki 1732-ben – az anyakönyv bejegyzése szerint – Turára volt kénytelen távozni a sok (közelebbről nem ismert) „becstelenség” miatt. A lelki atyák közül talán a legképzettebbnek dr. Perényi Imrét (1913–1927) tekinthetjük, aki több jelentős egyházi mű szerzője volt. A lelkészek mint a falu szellemi és erkölcsi életének irányítói az ifjúság és a felnőttek körében végeztek lelkigyakorlatat, melyek a két világháború között élték fénykorukat, bár ennek árnyoldalához tartozik az is, hogy általában csak a szegény sorú gazdák közül kerültek ki a résztvevők.
A bicskei plébánia jövedelmének megvilágítására jellemző példaként megemlíthetjük a XVIII. század végéről fennmaradt kimutatást: 1783-ban (Bajáki János lelkipásztorsága idején) a tápióbicskei éves bevétel készpénzre átszámítva 306 forint 12 krajcár volt. Ebből a pap természetben kapott 180 pozsonyi mérő gabonát, a termésből a tizenhatod részt, nyolc szekér fát, nyolc szekér szénát, valamint sót, vajat, szalmát, kendert, mely összesen 170 forint 42 krajcárra rúgott. Készpénzbevétele 135 forint 30 krajcárt tett ki, ebben benne volt a keresztelési, temetési és házassági stólapénz, valamint a koldulás is. A környező fíliákról (Ság, Szentmárton, Káva, Pánd) még együttesen 358 forint 54 krajcár illette a bicskei plébánost. A lelkészi földek 720 négyszögöl szántóból, 564 négyszögöl kenderföldből, egy hold és 960 négyszögöl rétből, valamint egy hold és 616 négyszögöl szérűskertből álltak, melyeket az 1860. évi úrbéri egyezség idején 23 hold, 786 négyszögöl szántóban és tizenkét hold rétben állapítottak meg. (A kántorrész négy hold és 870 négyszögöl szántót, 384 négyszögöl kenderföldet tett ki.)
Bajáki János 1785-ben, 39 éves korában – Tápióságon tartózkodván a rokonoknál – váratlanul elhunyt, és akkor (az örökösei részére) Kozma József esperes összeírta a nevezett plébános személyes javait. A latin nyelven készült leltár érdekes és tanulságos bepillantást nyújt a XVIII. század végi falusi értelmiségi életkörülményeibe. Az asztali eszközök köréből találtak egy nagyobb fehér terítőt, három kisebb terítőt, két üveg sótartót, egy közepes kancsót, két rendes (ordinaria) poharat, három vizesbuteliát, két boroskancsót, két rézkanalat, egy pohárszéket és három réz „kandalabert”. A konyhai felszerelésekben olvashatunk két vasalkalmatosságról (substicula ferrea), melyeket a tüzelésnél használtak, egy vasrostélyról, egy tepsiről, egy alig használt réz pálinkafőzőről, egy vas lapocskáról, öt öreg zsákról, egy rézibrikről, 14 ón tányérról, egy nagyobb levesestálról, két egyéb tálról, két szuszékról, egy káposztásedényről és egy ruhamosó „cadumról”. A szobai ingóságokhoz egy öreg „canape”, négy fekete bőrszék, egy szövettel kitömött szék, két ágy, egy ruhásszekrény, egy könyv „theca”, egy keményfa asztalka, egy matrac és egy családi asztal tartozott.
A templomi szolgálatokban segédkező első ismert kántor a Nagyrédéről 1873-ban idekerült Siposs Mihály volt. Nála is nagyobb ismertségre tett szert a több mint fél évszázadig (1909-től 1964-ig) itt szolgáló Zubek Bertalan.

Az 1737-ben épített Boldogságos Szűz Szeplőtlen Fogantatása tiszteletére szentelt templom

Barokk templombelső, a budai egyetemről származó padsorokkal

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem