Vejovis, Vediovis, Vedius,

Teljes szövegű keresés

Vejovis, Vediovis, Vedius, római isten, a kit már maga a neve is úgy jellemez, mint Jovisnak, Diovisnak és Diusnak, az égi istennek ellentétét. E szerint V. alvilági istenség, mely feltevéssel összevág az, hogy egy imában, melyet Macrobius (sat. 3, 9, 10) őrzött meg az utókor számára, együtt fohászkodnak hozzá és a di manesekhez. Az imában V. mellett ott találjuk meg Dis patert is, az alvilág urát, a ki egyideig még egyértékű volt V.-szal (Mart. Cap. 2, 166. Myth. Vat. 3, 6, 1), de az idők folyamában V.-t annyira kiszorította, hogy már Augustus kora teljesen tájékozatlan volt V. igazi eredetéről és jelentőségéről, és erre nézve a legkülönfélébb magyarázatokba bocsátkozott. Az egyik magyarázat szerint V. a fiatal Juppiter, még pedig mint a menedékhely istene. A másik magyarázat szerint V. a. m. Apollo, a harmadik szerint kártevő, vészt hozó Juppiter. Mivel jóformán mindenik magyarázat az istennek két római szentélyén és szobrán alapszik, a hagyományok birálata előtt ezekről kell megemlékeznünk. V.-nak Romában jóformán egyazon időben (2. száz. Kr. e.) két szentélyt is emeltek. Az egyiket L. Furius Purpureo fogadta praetor korában (200), majd consulatusa idején (196) kezdték a Tiberis szigetén építeni és 194. jan. 1-én avatták fel. Liv. 31, 21, 12. A másik szentély abban a nyeregben épült, mely a Capitolium és az Arx között volt (inter duos lucos). 192-ben alapították, avatásának napja martius 7. Liv. 35, 41, 8. Ebben a szentélyben állott az istenek ősrégi, fából, még pedig cziprusfából faragott szoborképe, melyre a magyarázók joggal fektetnek akkora súlyt. A szobor az istent ifjúnak mutatta, kezében egy köteg nyílvesszővel, oldalán kecskével. Ov. fast. 3, 437. Gell. 5, 12, 11. Plin. n. h. 16, 216. Az ókori magyarázók a szobor láttára mindenekelőtt arról a hagyományról emlékeztek meg, mely szerint az ifjú Zeust egy Amalthea nevű kecske táplálta. Ennek a hasonlatosságnak (és a szobor kezében látható nyílvesszőknek) kedvéért aztán a Ve-Jovist a vegrandis, vescus és más hasonló szavak analogiájára magyarázták és úgy fogták fel, hogy az a «serdülő Juppiter». Paul. p. 578. Th. Ov. i. h. Ezzel a felfogással, mely az érem-művészetbe is bevette magát (Jovi Crescenti, Eckhel, D. n. 7, p. 33, 398), már az ókor szembeállította Piso magyarázatát (Serv. Aen. 2, 761), mely V.-t a görög Λυκωρης-szel vagy Λυκωρευς-szal (az engesztelő Apollóval) azonosította. Ez a magyarázat szent állatán a kecskén fordult meg, melyet «ritu humano» vagyis engesztelő áldozatul mutattak be. A harmadik magyarázat (V. a «vészthozó» Juppiter) szerint V. etruscus eredetű, illetőleg némely magyarázó arra támaszkodik, hogy a segítő Juppiternek (Diovis) okvetetlenül kell hogy fenyegető (Vediovis) alakja is legyen. Ez esetben a ve szótag tiszta adjectivum, a minthogy csak adjectivumhoz függed. Müller, Etr. 2, 59. 131. Mindezen magyarázatokkal szemben tény az, hogy V. a sabinusoknál és latinusoknál is előfordul (bizonyság rája a bovillaei oltár, Canina, via Appia, 209, t. 48, 2), és Romában olyan szentélylyel rendelkezett, mely az üldözöttek és bűnösök asyluma volt, még pedig egészen a szónak hellen értelmében. Dio Cass. 47, 19. Ennek alapján azonosították az eredetileg alvilági istent az engesztelő Apollóval, és a kecskeáldozat még csak megerősítette hitökben ennek az azonosításnak híveit. Az, hogy a Tiberis szigetén neki (V.-nak) és Aesculapiusnak egyszerre áldoztak, szintén arra mutat, hogy benne látták az életnek és halálnak urát. Nyilvánvaló, hogy az istennek eredeti jelentése elhomályosult, de nyilvánvaló az is, hogy mindig tekintélyben állott és a legtekintélyesebb istenségekkel azonosították. Alvilági természetének eredetiségében azonban a fentebb említett tények alapján alig-alig kételkedhetünk, sőt pusztán a név is úgy tünteti fel, mint Jovisnak az égi istennek alvilági alakját. Bizonyára ő az az isten, a kit Dionysus Halicarnassensis (2, 10, 3) úgy nevez, hogy Ζευς καταχϑονιος, a kinek hatalmas kezétől azok szenvedtek büntetést, a kik a Patronus és Cliens szent köteléke ellen vétettek (Mommsen, Römische Forschungen, 1, 384). S miként Juppiter mellett ott találjuk a di penateseket, ugyanúgy sorakoznak V. körül a di manes, a mi őt az alvilági vezérszereppel ruházza fel. V. ö. Preller, Römische Mythologie,3 1, 262. 263. Wissowa, Cultus u. Religion d. Römer, 190 sk. L. M.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem