Palici

Teljes szövegű keresés

Palici, Παλιχοι (a παλη ιχεσϑαι kifejezésből összevonva, tehát: visszaérkezők, más értelemben: hazajáró lelkek, Aesch. fragm. 6), földalatti daemonok Siciliában, a kiket az Aetna aljában Palice mellett Henan és Syracusae között tiszteltek. Szülőiket és rokonságukat a mythologiai hagyomány különféleképen adta elő, mindazonáltal mégis leginkább az a felfogás lép előtérbe, a melyet Aeschylus hozott forgalomba (Macrob. 5, 19, 18), a melyik azt mondja, hogy atyjuk Zeus, anyjuk Thalia, Hephaestus leánya. Thalia, midőn már szive alatt érezte Zeus szerelmének gyümölcsét, rettenetesen félt Hera haragjától és azért a föld méhében kivánt elrejtőzni. Kívánsága teljesedett, de midőn a gyermekek megszülettek, a föld megnyilt és ők ujból a napvilágra jöttek, visszatértek oda, a honnan anyjuk méhében rejtőzve eltávoztak volt. Más hagyomány szerint, mely azonban a néplélekben gyökeret verni nem tudott, a P. atyja Hephaestus, anyjuk pedig Aetne, Oceanus leánya. A napvilgára jutásuk helyén egy tavat mutogattak, mely egyrészt a P. mondájának természetes alapját képezte, másrészt bizonyos nemzeties (siciliai) istentiszteletnek központja volt. Ez a tó (tulajdonképen crater, melynek medrében kénes kigőzölgések párosultak időnkint felbuzgó forrásokkal) ma is látható, még pedig Favarotta közelében, a Cataniából Siracusába vezető vasút mellett. Ez idő szerint kerülete körülbelül 150 méter, középmélysége 4 méter. Nyári hőségben a víz jóformán teljesen eltünik, de mikor a mederben víz van, akkor gyakorta megtörténik, hogy két helyen 2–3 lábnyira forrás buzog fel, mely szökőkút módjára ugrik fel a tükör felé. Maga a víz, mely a cratert megtölti, tele van kénes kigőzölgésekkel, melyek a túlságos alacsonyan átröppenő madarakat megölik és gyöngébb szervezetű egyéneknél fejfájást okoznak. Vannak, a kik a most is Lago dei P. nevet viselő tó helyett a Paterno vidékén lévő Salsettára gondolnak, de csaknem minden localis természetű részlet arra mutat, hogy a P. szent vizét itt és nem másutt kell keresnünk és hogy itt, a hol az i Cavoni nevű sziklás fensíkon Ducetiusnak (a görög ellenes siciliai nemzeti hősnek, l. alább) Palicra nevű városa állott, itt volt az a hely, a melynek olyan sokszoros jelentőség jutott osztályrészül. Hogy a P. nem egyéb, mint a most is felbuzgó víz szellemeinek, daemonainak megszemélyesítése, kétséget sem szenved. Érdekes azonban a P. tisztelete, s annak színhelye, mint nemzeti (politikai) központ. Nincs róla tudomásunk, hogy valamelyik községhez vagy telephez tartozott volna és azért mégis valóságos nemzeti szentély, mely Ducetius mozgalmának, annak a mozgalomnak képezte kiinduló pontját, melyben a siciliai őslakosság régi szabadsága érdekében szállott síkra és kisérletet tett arra nézve, hogy a görög gyarmatok uralmát megtörje. Ez a nagyjelentőségű mozgalom, mely az 5. század közepén folyt le, erre a szentélyre támaszkodott, a mi legjobban megfejti az utóbbinak fontosságát, de legjobban megfejti azt is, miért pusztult el a templom annyira, hogy nyoma sem maradt. A míg fennállott, különösen istenitéleteivel emelkedett jelentőségre, a mennyiben az itt hangoztatott eskü valósággal az istenitélet jellegével bírt. A ki magát valamely büntett gyanuja alól tisztázni akarta, eskü alatt erősítette ártatlanságát. Ezt az esküt egy táblácskára írták és beledobták a tó vizébe, még pedig úgy, hogy megfigyelték, vajjon mi történik a táblácskával. Ha a felszínen maradt, akkor az esküt tevőt ártatlannak tekintették, ha elmerült, bűnös volt, a kin többnyire nyomban végrehajtották a büntetést, a mennyiben a craterbe dobták. Megesett az is, hogy az esküt mondó, a ki a crater fölé hajolt, beleszédült, a mit az égiek büntetésének tekintettek. Szerepel a P. szentélye úgy is, mint asylum, mely minőségben kivált szökött rabok vették azt igénybe. Verg. A. 9, 585. Ov. met. 5, 406. ex p. 2, 10, 25. Ez különösen a második rabszolgaháború elején történt (104–99-ben Kr. e.). Megjegyzendő, hogy egy időben a felszökő vizeket külön megszemélyesítették és Δελλοι (Δειλλοι, a gonoszok) néven szembeállították a craterrel, a mi azonban mesterkélt dolog (Macr. Sa. 5, 19, 15), s alighanem a tölcsérnek phoeniciai elnevezésére vezetendő vissza. Ellenben nagyon érdekes és figyelemreméltó az a nemzeti (siciliai) genealogia, melyet Hesychius őrzött meg (s. v. II.). Szerinte atyjuk Adranus. Ez az Adranus, a kiről Dionysus egy általa alapított várost nevezett el az Aetna aljában (Adranum) egész Siciliában kiváló tekintélynek örvendett (Diod. 14, 37. Plut. Timol. 12), s így a P. őseredeti siciliai természete több mint valószínű. L. erről az érdekes kérdésről G. Michaelis, Die P. (a Vitzthum-féle gymnasium értesítője, Dresden, 1856). Welcker, Griechische Götterlehre, 3, 189 skk. Preller-Jordan, römische Mythologia, 2, 145 skk. Freemann-Lupus, Geschichte Siziliens, 1, 141 skk. 2, 319 skk. Ciaccri, Contributo alla storia dei culti dell’ antica Sicilia (Pisa, 1894, 82 skk.). Lévy, Revue archeol. 1889, 256 skk. L. M.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem