Budapest légi ellátása

Teljes szövegű keresés

Budapest légi ellátása: a budapesti csata idején bekerített n-m. alakulatok utánpótlása biztosításának kísérlete. A gyűrű bezárulásának napján, 1944.dec.26-án 2 n. Ju-52 szállítógép bevontatott 2 Go-242 nagy teherbírású tehervitorlázót, de a tervekkel ellentétben nem szálltak le az (akkor még füves) Vérmezőre, mivel azt a pilóták bizonytalannak érezték. Ez is közrejátszott abban, hogy ~-ban az eje. ledobás az első naptól nagy jelentőséget kapott, a napi 80 t-ra becsült szükségletből 20 t-t eleve eje. tartályokkal szándékoztak eljuttatni a védőknek. – Mivel a fővárosi és környéki rep.terek a bekerítést követő napokban sz. kézre kerültek (a budaörsi dec.24-én, a ferihegyi 27-én, a mátyásföldi 30-án), a Luftwaffe Bp-en rekedt erőinek pság-a (pk. ? Hans Gutzeit vőrgy.) 2 szükségleszállóhelyet és 4 ledobóhelyet jelölt ki: a Lóversenyteret és a Csepel-É sportrepülőteret, ill. a régi Lóversenyteret (ma Népstadion), a kisrákosi gyakorlóteret (ma József Attila lakótelep), a Tabánt és a Vérmezőt. Az utóbbit egyidejűleg k. futárgépek (Bükkerek, Gólyák, Leventék) fogadására is kijelölték, dec.24-től napi átlagban 3 futárgép indult innen, ill. érkezett ide. A szükségrep.terek közül a csepeli 1945.jan.6-án, a Lóversenytér 9-én esett el. – A 4.n.légiflottán belül a budapesti légiellátó csoportot dec.29-én állították fel. Pk-a Gerhard Conrad mérnök al-tbgy. volt. Állományába két szállító rep. csoport (T.G. 2 és T.G. 3, összesen 64 bevethető Ju-52 szállító rg-pel), egy harci rep.ezd. (KG 4 53 He-111 bomb. és az I/LLG 2 kiképző o. Do-17 bomb.rg-ei), vmint egy tehervitorlázó csoport (73 DFS-230 teherszállító vitorlással) tartozott (a csoport pk-a Reich szds.). Dec.30-án elsőnek a m. szállító rep.csoport (102/1. és 102/2.szd. összesen 10 Ju-52 gépe) Bánhidi Antal fhdgy. vezetésével szállt fel. – A Bp-i Luftwaffe részlegek pság-ának 25-i kimutatása szerint 1945. febr.8-ig összesen 1975,3 t (napi átlagban 47,03 t) ellátmány érkezett be, ebből 417 t-t m. gépek hoztak be vagy dobtak le. Bejuttattak 4306 m3 üzemanyagot, kivittek 1404 sebesültet. Ebben a mennyiségben a KG 4 (He-111 rg.) szállítmányai nem szerepelnek, azokról nincs adat. A Ju-52 és He-111 rg-k 2933 teherszállító bevetést teljesítettek, ebből 1500 volt sikeres. Elveszett 38 Ju-52, 14 He-111, 1 Ju-87, 10 Fi-156 és 1 Do-17 rg. A bevetett 73 DFS-230 vitorlázó gépből 41 szállt le, épségben vagy többé-kevésbé összetörve (ebből 37 a Vérmezőn), 11 gépet lelőttek, 21 a vontató hibájából visszamaradt vagy visszatért. Az épségben leszállt gépek is elvesztek, mivel eleve törőleszállásra tervezték azokat. A motoros gépek 13 halottat, 96 eltűntet, 17 súlyos és 12 könnyű sebesültet vesztettek, s eltűnt 49 vitorlázó pilóta. – Febr.16-án a volt Bp-i légiellátó csoport gépeit Drezda/Klotzsche rep.terére irányították, a Breslauban bekerített erők légiellátására. (~-ának részleteit lásd az 1. kiadásban) HL, 122.

He-111 DFS-230 vitorlázót vontat merev rúddal

Összetört DFS-230 vitorlázógépek a Vérmezőn

 

 

A témában további forrásokat talál az Arcanum Digitális Tudománytárban

ÉRDEKEL A TÖBBI TALÁLAT