Botond

Teljes szövegű keresés

Botond terepjáró tehergépkocsi: a Honvédség speciális igényeit kiszolgáló szállító és vontató jármű. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban Winkler Dezső irányításával 1937-ben fejlesztették ki. Az 1,5 t-s, 3 tengelyes, 6x4 kerékmeghajtású ~-t 1938-ban rendszeresítették. Tj-képességét az elülső lökhárítón ütközőgörgők és a nyitott vezetőfülke mögött forgótengelyeken pótkerekek növelték. 1938-ban 1402 db ~-t rendeltek, az akkori forgalomnak megfelelően jobbkormánnyal. 1940-re az első sorozatot leszállították. A végszerelést a Magyar Waggon és Gépgyár és a MÁVAG végezték, a Weiss Manfred Művek, a Ganz és a Hofherr-Schrantz-Clayton-Schuttleworth Magyar Gépgyár Művek Rt. részegységeket szállított. – A gk. gy.raj szállítására rendszeresített ~-t alkalmazták pct.á-k vontatására is. A szállított löv-eket és a vezetőfülkét felszerelhető ponyvák védték. 1941-ben a ~-t 5 LE-vel erősebb motorral áttervezték balkormányosra (38/42 M. Botond B). Ebből 1942-1943-ban 2057 db-ot rendeltek. A második sorozatból az 1944-ben meginduló légitámadások, majd az összeomlás miatt csak kb. 1200-1300 db-t adtak át. A ~ a II.vh. egyik legjobb gjmű-konstrukciója volt. Háború utáni továbbgyártását pol. döntés akadályozta meg. Teljesítmény: 65-70 LE, sebesség: 60 km/h, hatótáv: 380 km, hasznos teher: 1,5 t, szállítható személyek száma: 1+13 fő, vontatmány: úton 2 t, terepen 1 t. BA, 112.

 

 

A témában további forrásokat talál az Arcanum Digitális Tudománytárban

ÉRDEKEL A TÖBBI TALÁLAT