Új szövetség

Teljes szövegű keresés

Új szövetség A szövetség (h. börít) személyek vagy népek közötti szerződés, megegyezés. Az ÓSZ, amikor az Isten és népe közötti szövetségkötésről beszél, akkor mindig feltételezi azt, hogy a szerződő felek nem egyenrangúak. A gyengébbik fél megígéri, hogy az erősebbet szolgálni fogja, az erősebb pedig elkötelezi magát arra, hogy a gyengébbet védelmezi. A szövetség gondolata az egész ÓSZ-et átszövi: Isten a kezdeményező, aki népét szövetségébe hívja.
A fogság előtti időben Izráel a törvényt a sínai-hegyi szövetségkötés alapjának tekintette. Amikor azonban a nép hűtlen lett a szövetséghez és ennek következtében a próféták által már korábban meghirdetett Isten-ítélet bekövetkezett, akkor vallásos és politikai vákuum keletkezett Izráel hitében és gondolkodásában. A Kr. e.-i 586. év eseményei megpecsételték a nép sorsát és egyúttal az óizráeli szövetség gondolatának összeomlásához vezettek. Ekkor a próféták fő kérdése az volt, hogy az Istennel kötött szövetség végérvényesen széttört-e, vagy pedig csak átmenetileg vált érvénytelenné. Jer és Ez új szövetséget (börít hadásáh) hirdetett a nép számára, amely új törvényeken fog alapulni. A népnek várnia kell a megváltás idejére, addig azonban ügyelni kell a régi törvényre is. Ezékiel »Tórája« az átmenet a régi szövetséges néptől a fogság utáni gyülekezethez, a Babilonból visszatért »maradékhoz«. Az ideiglenesen felfüggesztett szövetség helyére a törvény lép. Ez a törvény azonban már nem a választott szövetséges nép kizárólagos öröksége, mert útmutatásokat ad a nem-izráelieknek és prozelitáknak is (ld. PROZELITA).
Az új szövetség prófétai fogalma először Jer 31,31-34-ben fordul elő. A régi szövetséget az engedetlen nép megszegte, azt már nem lehet újra felállítani. Az új szövetség nem olyan lesz, mint a régi. Nem kőtáblákra lesz írva, hanem az emberszívek »hústábláira«. E fogalmazásból kihallatszik a külsőséges legalizmus és az e világi »szerződés«-gondolat elvetése. A szövetség kifejezés korábbi értelmét elveszítette és csupán az isteni üdvakarat kontinuitását jelöli a régi és az új rend között. A régi »maradék«-ból teremti meg Isten az új Izráelt, és ezáltal válik lehetővé az új szövetség. Ez 36,22-28 ezért beszél »új szívről« és »új lélekről«.
Pál apostol az »új szövetség« (kainé diathéké) kérdéséről azt mondja, hogy az ebben való részesedés az »ó szövetség« (palaia diathéké), azaz az ÓSZ-i kánon »lepel nélküli« megismerésével lehetséges (vö. 1Kor 11,25; 2Kor 3,6kk). Ezáltal egy olyan fogalompár jön létre, amely a B két részét »testámentumonként« tartja össze.
VG

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages