Új

Teljes szövegű keresés

Új H. hádás; g. kainosz »újszerű, eddig ismeretlen«, neosz »fiatal, zsenge, friss«, inkább profán összefüggésekben (pl. Mk 2,22; 1Kor 5,7). Az ÓSZ-ben és a zsidóság gondolatvilágában új az, ami még nem volt használva, azaz nem profanizálódott, nincs elkoptatva, vagy eddig még nem volt, ill. más, mint az eddigiek. Ebben az értelemben új a ház (pl. 5Móz 22,8), a tömlő (pl. Józs 9,13), a cséplőszán (Ézs 41,15), a király (2Móz 1,8), az ének (Zsolt 33,3; 40,4; 96,1; 98,1).
Izráel szomszédainak hitében az új, az addig ismeretlen néha ellenséges erőt kisugárzó is lehet (5Móz 32,17), vagy pedig mágikus ereje van. Ahijjá próféta egy új köntöst szakít szét 12 részre, hogy így jelképezze Izráel szétszakadozottságát (1Kir 11,29). A köntös új volta itt inkább a szimbolikus cselekedet erejét húzza alá. Sok felavatási szertartás azonban megerőtlenítési rítus is egyúttal (vö. 2Kir 2,20). Az újnak ez a mágikus ereje az ÓSZ hitében már csak halványan jelentkezik. Isten hatalma mellett ugyanis semmilyen más önálló erő nem lehet. A szövetség ládáját egy új kocsin szállítják ugyan (1Sám 6,7; 2Sám 6,3; 1Krón 13,7), ez azonban csak az Isten dicsőségének kiemelését szolgálja.
Isten mindig újat cselekszik, ez az ő tevékenységének a sajátossága (JSir 3,22; Zsolt 33,3; 40,4; 104,30). Különösen a babiloni fogság idején erősödik meg az a gondolat, hogy Isten újat akar kezdeni népével. A régi összeomlott, valami új kezdődik (JSir 5,21; vö. Zsolt 51,12; 103,5). A próféták is ezt hirdetik (Jer 31,22; Ézs 65,17; 42,5.9; 48,6k). Jeremiás ÚJ SZÖVETSÉGet hirdet (Jer 31,31kk). A bűnbocsánat alapján (ld. MEGBOCSÁT) a szövetség okmánya nem kőtáblákra lesz írva, hanem mindenki közvetlenül a szívében hordja azt. Ezékiel próféta is új életet hirdet (11,19k; 36,26kk): Isten új szívet és új Lelket akar adni. Ez az új Lélek az Istennel való újfajta közösség garanciája (3Móz 26,12; 5Móz 26,17.19; Zsolt 51,12; Jer 31,33; Ez 11,20; 36,28). Ézs 40-55-ben Ézsaiás az ÚJ TEREMTÉS üzenetével vigasztalja a babiloni foglyokat. A szabadulás, a visszatérés és az újjáépítés emlékezteti ugyan Izráelt az egyiptomi szabadulásra (Ézs 42,9), de egyúttal felül is szárnyalja azt (Ézs 43,18). Az új teremtésre az ember csak új énekkel válaszolhat (Zsolt 33,3; 40,4; 96; 98; Ézs 42,10). Isten az egész világmindenséget újjá akarja teremteni (Ézs 65,12; 66,2).
Az ÚSZ az ÓSZ-i ígéreteket új fényben látja. Az ember és világ megújítását Isten Krisztusban végzi el (2Kor 3,6; Zsid 8,8.13; 9,15). Krisztusban nemcsak lehetőséget kap az ember arra, hogy újra kezdje az életét, hanem új életet is kap (2Kor 4,16; 5,17; Gal 6,15). Ez az új élet megmutatkozik az ember cselekedeteiben (Róm 6,4; 7,6; 12,2; Ef 4,23; Kol 3,9k). Tit 3,5 az ember megújulását a keresztséggel és Isten Lelkének munkájával köti össze (vö. Jn 1,13; 3,5; 1Jn 2,29; 3,9; 4,7; 5,1kk.18; 1Pt 1,3). A megújult ember részesedik az eljövendő világ javaiban (1Pt 1,23). Az ember újjáteremtésének beteljesülése a feltámadás-test felöltözése (2Kor 5,17; vö. Kol 3,3). A megújított világ ígéretét a Jel-ben ígéri Jézus (Jel 21,5; vö. Mt 19,28).
VG

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem