Diadal, diadalmenet

Teljes szövegű keresés

Diadal, diadalmenet Ellenfélen aratott nagy, elsöprő erejű győzelem. A B-ban nem egyértelmű a szó használata. A h. clc ige jelenthet ugyan diadalt is, ugyanakkor örömöt is (Péld 28,12). Ugyanez a helyzet az ÚSZ-ben: a nikosz szó egyaránt jelent győzelmet és diadalt (igeként használva szintén) - így a szöveg összefüggéséből következően fordítják egyik vagy másik magyar szóval.
Az ÓSZ-ben egyaránt olvashatunk olyan győzelmekről (1Móz 32,29; 2Móz 17,11-13; Hós 12,5), melyeket az ember a maga testi erejével és ügyességével vív ki, de arról is, hogy a diadal tulajdonképpen Isten segítségének és kegyelmének az eredménye (Bír 5; 6,14-16), ezért Istené a dicsőség is (1Krón 29,10; Péld 21,31).
Az ÚSZ-ben, így Jézus Krisztus szavaiban is elsősorban nem a test-test elleni diadalról, hanem a kísértés, a hatalmak, a rossz elleni győzelemről, vagy esetleg a léleknek a test elleni diadaláról olvashatunk. Így olvasunk a Sátánon vett diadalról (Mt 4,1-11; Jel 5,5) - a gyenge testen aratott győzelemről (Mt 26,41) (megjegyzendő: nem mindig a diadal szó szerepel!) - a bűnön aratott diadalról (Zsid 4,15; 1Pt 2,22) - a világ legyőzéséről (Jn 16,33) - a halál legyőzéséről (1Kor 15,54-57) - a »hatalmak« legyőzéséről (Kol 2,15).
Mindezeknek a győzelmeknek Jézus a végrehajtója. Az Ő győzelmének célja és eredménye azonban az, hogy az övéi is részesülhetnek ennek a diadalnak eredményéből, áldásából (Róm 8,37; 1Jn 2,13). Ennek érdekében Jézus híveinek kitartással kell futniok pályájukat (1Kor 9,24-27; Zsid 12,1-2); kitartóan kell vigyázniok és imádkozniok (Mt 26,41; Ef 6,18); így kapják meg a diadal jutalmaként az örök életet (Jel 2,10; 3,5 stb.).
Diadalmenet a római kort megelőzően is előfordult Izráelben is, mint pl. Jefte győzelmes hazatérésekor (Bír 11,34); továbbá más népeknél is: a filiszteusok diadalmenetet tartanak az Izráel felett aratott győzelmük alkalmával (1Sám 5,1-2).
A Római Birodalomban azután uralkodóknak és győztesen hazatérő hadvezéreknek rendszeresen, és előre kidolgozott szertartás szerint rendeztek diadalmenetet. A győztes ekkor vette fel az imperátor címet (mely később a császárok állandó címévé vált). Szokás szerint először az értékesebb zsákmányt vitték - mint pl. Titusz diadalmenetében a jeruzsálemi templom kincseit - és az értékesebb foglyokat hajtották, ezután jött a győztes, fehér lovak által húzott harci kocsin. A diadalmenetek szokásaihoz tartozott a menet végén a katonák megjutalmazása, a zsákmány elosztása, egyes esetekben a foglyok vagy azok rangosabbjainak legyilkolása.
Feltehetőleg erre utal a (Róm 7,6 és 7,23), amikor az embernek bűn általi fogvatartásáról beszél, ill. az ebből való szabadulásáról (Róm 8,21). A 2Kir 2,14-15 kifejezetten diadalmenetet említ, sőt azt is, hogy ez az egyik oldalnak dicsőséget és életet jelent, a másiknak pedig kárhozatot és halált. Krisztusnak a hatalmak felett aratott győzelme is nyilvános diadalmenetbe torkollik (Kol 2,15). Krisztus mennybemenetele is hasonlót jelent: »foglyokat« visz magával, mely itt ugyan nem egyszerűen legyőzötteket, hanem már követőit is jelenti (módosítva ezzel az idézett 68. zsoltár mondanivalóját).
HP

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages