Lobogó

Teljes szövegű keresés

Lobogó (ném. Flagge; ol. bandiera; ang. flag; l. a mellékelt szines képet),
A legfontosabb hadi és kereskedelmi lobogók.
a hajó nemzetiségének ösmertető jele, hadi hajókon azonkivül az a palládium, melynek megvédése minden tengerésznek becsületbeli kötelessége. A hajókon többféle L.-k vannak, melyek különböző célokra szolgálnak. Hadi hajókon bizonyos L.-k magas vagy legfelsőbb személyek jelenlétét tudatják, más L.-k megint magas rangu vezénylő tisztek jelenlétét és rangját jelzik. A L. könnyü szines gyapjúszövetből, rendesen egyenszög alakban készül, de vannak háromszögalaku, több csúcsban végződő L.-k is. A szinek száma és összeállítása tekintetében igen sokféle L. létezik, azonban a rajz mindkét oldalon egyforma (kivévén Paraguay-állam L.-ját). A L. és zászló közötti különbség az, hogy mig egyrészt egy és ugyanazon államnak kereskedelmi L.-ja a nemzeti szinekből állíttatik össze és igy a nemzeti zászlóhoz többé-kevésbbé hasonlít, a hadi L. ettől egészen eltérő lehet (pl. Osztrák-Magyarország); másrészt a zászló szövetjével a zászlórúdhoz szögeztetvény, azzal egy darabot képez, mig a L. rúdjának ormáig egy zsineggel húzatik fel (hajózási műnyelven: felvonni). A nemzeti L. hadi hajókon rendesen három nagyságban található; a legnagyobbnak hossza a hajó szélességével egyenlő, magassága a hajó szélességének 2/3 része. A következő L. nagysága az előbbinek 2/4 része, végre a kicsi annak a fele. Ezenkivül a csónakok számára is mint homloklobogó (Gösch) még egy L. van, mely nagyságra nézve a nagy L. negyedrészének felel meg. Sík tengeren az utazás alkalmával a hajó L.-ikat, azok kimélése végett rendesen ki nem tűzik, de ha más hajóval találkoznak, vagy partok mentén, a L.-nak kitűzése szabály. A kereskedelmi hajók hadi hajókkal szemben a L.-nak felvonására és annak háromszori lebocsátására és felvonására mint tisztelgésre kötelesek. Parti erődök körletében, amelyeken L. van kitűzve, minden hajónak mutatni kell nemzeti L.-ját, ellenkező esetben arra egy éles ágyulövéssel kényszeríttetik. Bármely hajó csak a saját nemzeti L.-jának kitűzése mellett ütközhetik meg; ily esetben egyhamis L.-nak kitűzése - illetve egy hamis L. alatt való támadás - kalózmesterségnek, árulásnak tekintetik. A nemzeti L.-nak lehúzása (megkülönböztetendő a mindennap naplementekor eszközölt bevonástól) annyit jelent, hogy az ezt cselekvő hajó ellenfelének megadja magát, mely esetben az ütközetnek ismételt felvétele vagy folytatása a hadiszokások ellen lenne. Béke idejében egy maghatározott órában, rendesen 8 órakor reggel vonja fel a hajó L.-ját, este naplementekor pedig bevonja. Ezen fel- és bevonás mindenkor bizonyos ceremoniával történik; ahol zene van, ott a hajózene a himnuszt játsza. A nemzeti L. a hajó tatfedélzetéről kinyuló lobogó-rúdra, vagy pedig - vitorlás hajóknál mindég - a keresztárboc-ágra tűzetik ki. Fél orommagasságban mutatott L. egy, a hajón bekövetkezett halálesetet jelent; a megfordítva nem a rendes helyre tűzött nemzeti L., amely közepén össze van kötve, pedig azt jelzi, hogy a hajónak segélyre van szüksége. A nemzeti L.-n kivül hadi hajók még a homloklobogót (l. o.) is viselik.
Végre minden tengeri hajó a nemzeti L.-n kivül még jellobogókkal is el van látva, melyek alakra nézve egyenszögüek, háromszög alakban kivágottak vagy hosszukásak, azaz egy csucsban végződök. Ezen jellobogóknál kétféle minőséget különböztetnek meg, t. i. a nemzetközi jelkódex jellobogóit, melyek beszerzése minden hajóra kötelező, továbbá a hadi tengerészetek jellobogóit, melyek értelmezése titkot képez. Vannak továbbá a jellobogókhoz tartozó L.-k, melyeknek általánosan ösmert külön jelentőségük van. Igy p. a kalauzlobogó kalauzok hivására; a nemzetközi jelkódex hoszszukás csúcsban végződő L.-ja, melynek a nemzeti L. alatti kitűzése azt jelenti, hogy a hajó a nemzetközi jelkódex jelzései szerint egy másik hajóval vagy parti állomással beszélni óhajt; továbbá háboru idejében a népjog törvényei szerint használandó, fehér szövetü alkudozó L. (Parlamentär-Flagge), amennyiben az ezen vagy más semleges L. alatt utazó hajók esetleges megtámadtatásoknak kitéve nincsenek. Az alkudozó L.-val való visszaélés igen szigoruan büntettetik, jogtalan használata a spionage bűntettével hasontermészetünek itéltetik. Egy veres szövetből készült L.-t azon hajó tűz ki, amely robbanó anyaggal rakódik. A sárga veszteglő (Quarantäne) L. egészségi okokból az illető hajóval való bárminemü személyes közlekedést tilalmazza. A hajón végbement bizonyos események hasonlóképpen L.-k által jeleztetnek. Igy p. egy hadi hajó főárbocának ormán lengő szalag a hajónak szolgálatba állítását, az előárbocra tűzött bizonyos (rendesen a hajótulajdonos vagy társaság) L. a hajónak rövid idő mulva bekövetkező indulását jelzi stb.
A nemzetközi jelkódex, nemkülönben a hadi hajók jellobogói is, csak 2-3-4 ilyen L.-nak összeállítása és egymás alatt való kitűzése által kapják jelentőségüket, kivévén bizonyos L.-kat, melyek magukban mutatva «igent» vagy «nem»-et jeleznek.
Minden jellobogónak betü vagy szám jelentősége van, mely betük vagy számok alatt a jelkódex az értelmet közvetíti. Oly távolságra, amelyre a lobogó szinei már ki nem vehetők, a széles elsőlobogókat (a tengernagyi vagy commodore jelenlétét jelző) nem viselnek, főárbocuk ormán az árboc-szalagot tűzik ki, jeléül annak, hogy a hajó egy hadi tengerésztisztnek parancsnoksága alatt áll. E szalag - miután kereskedelmi hajó ilyet nem visel - egyszersmind külső megkülönböztető jel gyanánt is tekinthető kereskedelmi és hadi hajó között. Hadi csónakok homlok élére szintén kitűzik e szalagot akkor, ha a hajóparancsnok a csónakban van. A kikötőkben tartózkodó, onnan távozó vagy beérkező kereskedelmi hajok, előárbocaik ormán még a társaság vagy hajótulajdonos saját jellobogóját is viselik, melynek szinszerinti összeállítása és alakja az illetők tetszésétől függ. Ünnepélyes alkalmakkor a hajók ugy nemzeti mint jellobogóik felhasználása által lobogódíszt öltenek. Az egyes nemzeti L.-inak szinezete és azok összeállítása a mellékelt képen látható. Az osztrák-magyar kereskedelmi L.-nak viselésére oly hajók jogosultak, melyeknek tulajdonosai az egyik vagy másik társállamban honpolgári joggal birnak és okmányilag bizonyítják, hogy hajójuk nevét a hajólajstromba bevezettették; ellenkező esetben a hajótulajdonos büntetés alá esik, sőt súlyos esetekben a hajó el is kobozható. Az egyes államok konzuljai, a nemzeti L.-nak jogos használása tekintetében ellenőrzési joggal vannak felruházva.
Azt, hogy a hajók árbocain lengő szines L.-k már a középkorban léteztek, bizonyítja a hamburgi 1276-ból származó hajózási jog, mely minden hamburgi hajónak meghagyja, hogy árbocán egy veres szárnyat viseljen; továbbá az 1299. évi lübecki hajózási törvények és az 1303. évből eredő brémai ugyancsak hajózási törvény, melyekben a hajóárbocok ormain lebegő szöveteknek viselése rendeltetik el. A tulajdonképeni hajólobogó képeken azonban csak a XVI. sz.-ot érintőleg található, mint p. Furtlenbach Architectura navalis-a, melyben a legrégibb hajólobogók láthatók lerajzolva. A mult század közepéig a hajólobogó csak az anyakikötőt jelezte; a hány ilyen tengerparti kikötő, annyi L. s csak azóta keletkezett a tulajdonképeni nemzeti L.
A tengeri kereskedelmi hajók részére megállapított L. viselésére csak azok a hajók jogosítvák, de egyúttal kötelezvék is, amelyek az 1879. XVI. t.-c. határozmányai értelmében a hajólajstromba (l. o.) beiktatvák és lajstromozási okmánynyal vagy ideiglenes útlevéllel el vannak látva. Ha a L.-t az arra nem jogosított magyar hajó idegen L. alatt jár, a hajóparancsnok 1000 frtig terjedhető pénzbüntetéssel, v. 6 hónapig terjedhető fogsággal büntetendő, a hajó pedig elkobozható. Ha azonban a hajó csak azért van eltiltva a L. viselésétől, mert a lajstromozási okmánynak v. ideiglenes útlevélnek nincs birtokában, a hajóparancsnok 500 frtig terjedhető pénzbüntetéssel, v. 3 hónapig terjedő fogsággal büntetendő. Mindkét esetben azonfelül a hajóparancsnoktól a hajóvezetésre való személyes jogosítványa 3 évi tartamra elvonható. A L. becsületének megőrzése a hajóparancsnok egyik elsőrendü kötelességét képezi. Az 1850 ápr. 16. kelt legfelsőbb elhatározvány a kereskedelmi tengerészet részére kiváló tengerészeti érdemek és szolgálatok jutalmául díszlobogót alapított, melynek két osztálya van: fehér és vörös. A fehér oly osztrák-magyar hajó-parancsnokok megjutalmazására szolgál, akik: 1. távol vidékekre új kereskedelmi összeköttetéseket létesítettek; 2. akik utazásaik s tengerészeti szolgálataik által a hajózás és a hazai tengeri kereskedelem körül kiváló érdemeket szereztek; 3. akik hajótörést szenvedettek megmentése által vagy más módon magukat különösen kitüntetik. A vörös L. oly osztrák-magyar hajóparancsnokok megjutalmazására szolgál, akik: 1. hajójukat az ellenség v. a kalózok ellen győzelmesen megvédték, v. 2. tengeri háboru idején dicsőségesen megütköztek vagy a tengeri haderőnek jelentékeny szolgálatokat tettek. A díszlobogó selyemből van, közepén a császári sassal. Előlapján fekete keresztcsíkban aranybetükkel a fehér díszlobogónál: Meriti navali (tengerészeti érdemek), a vörösnél: Fortitudini navali (tengerészeti vitézség), a hátlapon mindkét L.-nál: Viribus unitis szavak állanak. A kitüntetés a parancsnok személyét, nem a hajót illetvén meg, a kitüntetett a díszlobogót minden általa vezényelt hajó főárbocára kitűzheti s ünnepélyes alkalmakkor csónakján alkalmazhatja. A hajó-parancsnok elhalálozása esetében, amennyiben másképen nem rendelkezett, a díszlobogó születési helyének községi termében kifüggesztendő s megőrzendő. A tisztelgő ágyulövéseknél a díszlobogó is bizonyos kitüntetésekben részesül. Díszlobogónak jogtalan használata 500 frtig, megszerzése hamis okiratok v. tanuvallomások alapján 1000 frtig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő.

 

 

Arcanum Újságok
Arcanum Újságok

Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem

Arcanum logo

Az Arcanum Adatbázis Kiadó Magyarország vezető tartalomszolgáltatója, 1989. január elsején kezdte meg működését. A cég kulturális tartalmak nagy tömegű digitalizálásával, adatbázisokba rendezésével és publikálásával foglalkozik.

Rólunk Kapcsolat Sajtószoba

Languages







Arcanum Újságok

Arcanum Újságok
Kíváncsi, mit írtak az újságok erről a temáról az elmúlt 250 évben?

Megnézem