Hervay Gizella (1934–)

Full text search

Hervay Gizella (1934–)
Hervay Gizella első verseskötete, a Virág a végtelenben (1963) sem a statisztikai arányt javította a női egyenjogúság könyvkiadói jelzéseként, mégis a Reggeltől halálig (1966) verseivel s a Tőmondatokkal (1968) vált igazi költővé, a fiatal líra számottevő egyéniségévé. Nem a hagyományosan felfogott nőiesség, hanem a lázadás hangját próbálta első kötetében, a Kispolgár-album cikluscím önmagáért beszél. Nem tud, nem akar megbékélni a "korszerűtlen alázat"-tal, a nagyanyák sorsát riasztónak érzi:
Két összeborított tányér közé
egész élete belefért.
 
De hiába utasítja el tudatosan ezt az örökséget, szerelmi vallomás közben kijózanítja a valóság, a leggyöngédebb gondolatokat is megszakítja a "mosogatás kötelessége". Miközben lázad, realistaként is vállalja az asszonysorsot. A szükségszerűség felismerése íratja vele mai líránk egyik legszebb, hétköznapi ódáját (vagy elégiáját? ): A fehér tó városát, amelyben egy új bukaresti lakónegyed hősi pózok nélküli kisembereinek állít emléket. "Szándékolt prózaiság és lírai pátosz ellentéte a vers" – jellemezte második kötetét a kritika, s hogy ez mennyire általánosítható egész lírájára, azt egy már tárgyánál fogva elvontabb művészverssel, a Derkovits-kiállításon cíművel jellemezhetjük. A költő asszonyérzékenységével egy jellegzetes Derkovits-életkép előtt áll meg, amelynek hangulata bő lehetőséget biztosít a vers együtthangzására, ő azonban nem elégedik meg a látvány szóba rögzítésével, megkísérli – József Attila-reminiszcenciákat is mozgósítva – a gondolati általánosítást, mégis megmarad a konkrét tárgyi keretek között:
Lázít a szépség, ha szuronyt szegez rá a világ.
Lázít a szépség, kendőbe köti didergő fiát:
a gondolatot, s gyengéd ujjakkal úgy óvja szépen,
hogy az éhhalálon túl is villogjon ezüst-fehéren.
 
A Virág a végtelenben inkább a bizonyosság, a Reggeltől halálig s hangsúlyosabban a Tőmondatok, az Űrlap (1973) és az utánuk következők 243(Zuhanások, 1978) a felébredt és olykor megválaszolt kétely könyvei. A tragédiák bekövetkezése előtt nem valamiféle kétségbeesés s ennek következményeként a magába fordulás jellemzi verseit, ezt a Tőmondatok előszavának egyik paradoxona hangsúlyozza ("az irodalom nem irodalom"). Azért gondolkozik tőmondatokban, mert úgy érzi:
Csak tőmondatok vannak, csak néhány gondolat:
Ember vagy. Egyedül. Élsz. Védd magad!
 
Ezzel az újra átélt József Attila-i felismeréssel hangzanak össze mai versei; a külső díszítő elemeket egyre inkább elhagyva, valóban a tőmondatok keménységével, puritánságával, a képalkotástól a gondolatépítés felé haladó elvonatkoztatással szólnak az emberség védelméről.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me