Méliusz József (1909–)

Full text search

Méliusz József (1909–)
Írói pályája már a harmincas évek elejétől összefonódott a Korunkkal, a forradalmi szocialista irodalommal: Gaál Gábor közvetlen munkatársaként jelentős részt vállalt a szervező munkából, a folyóirat számos magyarországi munkatársával személyes kapcsolatot teremtett. Irodalomszervezői tevékenysége 1945 után még nagyobb teret kap. Az 1946-ban meginduló kolozsvári irodalmi hetilapon, az Utunkon Gaál Gábor mellett szerepel a neve, fontos funkciót tölt be a Magyar Népi Szövetség országos vezetőségében, 1945 és 1948 között a Romániai Magyar Írószövetség főtitkára. A könyvkiadás újraindításában ugyancsak részt vállal, a Magyar Népi Szövetség Kiskönyvtárát szervezi Temesvárt. Mint szerző is jelen van e kiadói hőskorszakban; még 1937-ben írt Ének 1437-ről című poémájával nagyjából egyidejűleg, a kolozsvári Józsa Béla Athenaeum kiadványainak sorából lát napvilágot 1946-ban a Sors és jelkép, egy dél-erdélyi utazás, egyúttal pedig a jogfosztott kisebbségi magyarság, a haladó értelmiség sorsának, vágyainak, elképzeléseinek naplója. A királyi diktatúra, a fasizmus romániai előretörése éveinek dokumentuma ez a mostoha sorsú, a könyvtárakból és a köztudatból egyaránt hosszú időre kitörölt könyv, amelyben a politikai célzatú helyzetrajz a szerző asszociációi révén szépirodalommá mélyül. Méliusz műve nem útikönyv, inkább vallomás, nem pontos beszámoló, hanem költői átlényegítés, nem száraz adatszerűség, hanem a valóság tudatos rendszerbe foglalása, vagyis a szó szoros értelmében vett műalkotás. Az 1973-ban megjelentetett második, javított kiadás Késői visszapillantás cím alatt, szinte könyvnyi terjedelemben, három "függeléket" is tartalmaz, irodalom- és művelődéstörténeti súlyú emlékezést, vallomást az elmúlt időkről.
A lendületes irodalom- és művészetszervező éveket kényszerű távollét és hallgatás szakítja meg: a személyi kultusz idején Méliusz több évet ül börtönben. Kiszabadulása után, az ötvenes, különösen pedig a hatvanas évek végén ismét az irodalmi élet, az irodalompolitika forgatagába kerül. 2101958–1959-ben a bukaresti irodalmi könyvkiadó aligazgatója (a nemzetiségi részleg vezetője). 1968-ban a Romániai Írók Szövetségének alelnökévé választják. Ez a politikai-irodalompolitikai elkötelezettség határozta meg publicisztikáját a két világháború között, majd 1945 után az új feltételek mellett is. Gaál Gábor halála után az ő örökét kívánja vállalni; ahogy Éjszakai beszélgetés Gaál Gáborral (1956) című versében írja: "Mesterem voltál, így hát nem az idill a dolgom."
Kitépett naplólapok címen 1961-ben kiadott publicisztikai írásai valóban arról tanúskodnak, hogy sem régi, sem új "feljegyzései"-ben nem az idillre törekszik. Újságcikkekben, emlékezésekben, irodalompolitikai vitairatokban harcosan áll ki a Korunk-hagyomány, a forradalmi-mozgalmi irodalom mellett, nemegyszer – saját kezdeményeinek, például az Utunk "Nézzünk hát szembe" sorozatát kirobbantó cikkének ellentmondóan – makacs elfogultsággal kisebbítve reális esztétikai értékeket, ha azok nem kapcsolódtak a szocialista örökséghez. A legkirívóbb példa a Vigyázat! Hamis angyal (1956) című, Dsida költészetét igaztalanul elmarasztaló polemikus cikke. Nyilván erre is vonatkozik a szerző újabb vallomása, amelyet Az új hagyományért (1969) című tanulmány- és esszégyűjteménye élén olvashatunk: "e dolgozatok írójának 1967-es szemlélete, úgy gondolom, rugalmasabb, tártabb, mint a tíz vagy akár csak hat-hét esztendővel korábbi." Most már az ötven év romániai magyar irodalmának valamennyi értékét szeretné az irodalomtörténetbe beemelve tudni, ő maga viszont továbbra is a forradalmi hagyomány ápolását, feltérképezését érzi feladatának. Sajtó alá rendezi A Korunk költészetét (1967), bevezető tanulmánnyal látja el József Attila, Radnóti Miklós, Komját Aladár verseit, Kassákról, Sinkó Ervinről értekezik, az Ady-évfordulón az anyanyelv megtartó erejéről és az internacionalizmusról szól megrendítő pátosszal. Lelkesen üdvözli a Forrás két fiatal költőjét, Szilágyi Domokost és Lászlóffy Aladárt, akikben ennek az örökségnek a folytatóit látja. Publicisztikai hévvel áll ki az irodalmi köztudatból kiesett, két világháború közötti írói életművek mellett, elsőként ébreszti a publicista-kritikus Spectatort (Krenner Miklóst), rátereli a figyelmet Hunyady Sándor novelláira, Markovits Rodion regényeire.
Publicisztikai munkásságától – egészen a hatvanas évek második feléig – nem választható el élesen költészete. Több mint tízéves, részben kényszerű hallgatás után 1957-ben Együtt a világgal című verskötetével lép az olvasók elé, ezt követi 1960-ban az Ameddig ellátok, majd a Beszélgetés a rakparton (1963).
Expresszionista-aktivista szabadversei kétségkívül igazolják ars poeticáját, mely szerint "Mi nem vagyunk ünnepi rímfaragók és nem félünk a versben a köznapi szótól", de a köznapi szót korai verseiben, sőt többnyire a hatodik évtizedben sem sikerül esztétikumba emelnie. Általában költői szándékú publicisztikával van dolgunk, a szerző egy-egy újsághírre 211reagál, vagy a szocialista építés általános igazságait tördeli szabadverssorokba (A munkásosztály asztala, Költemény az acélról, A párttitkár és az óceán). Egyik-másik hosszabb-rövidebb verse nem nélkülözi a részletszépségeket, az egész építménynek túlságosan a pillanathoz kötöttsége azonban csupán rövid életű igazságok megfogalmazásához segíti a költőt.
Maga Méliusz is felismeri, hogy nem lehet csak a "nagy témák"-ra építeni a költészetet, s már 1960-ban így biztatja magát: "ne légy csak nehéz szavakból verset építő." Quasimodo olvasása közben pedig megszületik a még szigorúbb ítélet: "egyedül a teljes emberi maradandó." A teljesebb emberséghez vezetik azután az emlékezések, ezek válnak 1967-es kötetének, az Arénának, alaphangját meghatározókká. A költő most sem válik hűtlenné a Korunk-hagyományhoz, Gaál Gábor örökéhez és az avantgarde költői iskolához, de a forradalmi elkötelezettséget nem állítja már szembe a köznapian emberivel; a tétel- és jelszópontosságot értelmet-érzelmet mozgató költői pontosságra váltja olyan verseiben, mint A Jitga-dal elégia vagy az Elégia A.-ért. Modern jeremiádjaiban, melyekben a második világháború áldozatait, illetve József Attilát siratja, egyszerre szólal meg a reformáció korabeli lírai hagyomány s a kommunista lelkiismerete. Ez utóbbit sem a régi módon értelmezi már; az Elégia A.-ért harmadik éneke ezt a címet viseli: "Nem tudtam, hogy az igazság a kétely kancatejével táplálkozik." József Attila tragikus sorsában intő jelet lát, s a történtek személyes hangú, lírai felidézésével eljut a katarzisig. Ez a személyesség jut a legteljesebben kifejezésre a kötet kiemelkedő szépségű poémájában, a Szénásszekér elégiában. A gyermekkor egyik felejthetetlen emlékét, a falut s a szerelem ébredését idézik fel az expresszionista módon áradó szabadversek, de más lírai-epikus versépítményeitől eltérően az emlékezés tárgyszerű pontossága az ökonómiát is biztosítja. Dsida Jenő Viola-ciklusa óta nem ismer a romániai magyar líra ebben a tárgykörben ennyire hitelesen szép költői alkotást.
Méliusz József prózáját is az emlékezés, a gyermekkor felidézése emelte az erdélyi szépirodalmi hagyományok felső szintjére. Igaz, a Város a ködben (1969) című regénye még 1938–1940-ben született, egyes részletei Gaál Gábor Korunkjában jelentek meg, a végső változat azonban – az 1968-ban írt s a szöveghez csatolt "regény regénye" tanúsága szerint – később alakult ki, a meghallgatásra érdemes és nem csupán gáncsoskodó lektori vélemények figyelembevételével. Ebben a könyvben az első világháború körüli évek felidézése, a Proust utáni modern európai próza hangjához igazodva, a magyar prózaírás 20. századi rangján sikerült Méliusznak. A Város a ködben különösen szerencsés házasságból született: az író avantgarde elkötelezettségéből s a magyar szociográfiai irodalom tapasztalatainak hasznosításából. Vallomás ez a regény, a prousti eszközökkel felelevenített gyermekkori élményekről és azokon keresztül egy 212osztály bűneiről; de szerencsére nemcsak ezekről, hanem teljes életéről úgy, ahogy azt a gyermek, majd később a felnőtt megismerte. Méliusz ugyanis nem annyira a gyermeki lélekbe világító regényt akar írni, sokkal inkább családja, városa (Temesvár), osztálya, az anyagi gondtalanság csúcsaira-csúcsocskáira felkapaszkodó hivatalnoki-polgári réteg életébe igyekszik bevilágítani, a háborús konjunktúrában "tekintélyt szerző" polgár természetrajzát írja. És ami külön értéke a könyvnek: nem urbánus elfogultsággal, hanem ezt leküzdve, azzal a népi kötöttséggel, ami a Szénásszekér elégiát is jellemzi. Az anyanyelv szépségére, ízeire itt, a versbe írt elégia s a regény egy részének közös színhelyén, a tanyai rokonok között ébred rá a jövendő író, így tud nyelvileg is kiemelkedni a temesvári beamtervilágból, hogy aztán később az irónia hangjait éppúgy megtanulja, mint a prédikátoros pátoszt. A regény egészének nyelvi szépségét éppúgy nem takarhatják el a néhol barokkosan túlburjánzó mondatok, mint ahogy legjobb szabadverseinek expresszionista áradását sem hiteltelenítik a fölösleges ismétlések.
Ezekkel az újabb prózai és költői műveivel Méliusz József legalább olyan jelentős helyet foglal el a mai romániai magyar irodalomban, mint a két világháború közötti irodalomszervező tevékenységével, melynek vetületét, illetve folytatását esszé- és cikkgyűjteményeiben fedezhetjük fel. Az illúziók kávéháza (1971), valamint folytatása, a Kávéház nélkül (1977) című gyűjtemény "személyes szellemi napló" és "nemzetiségi vallomáskötet", vagyis több, mint régi és mai irodalmi kérdésekről közölt, többé vagy kevésbé szubjektív véleménynyilvánítás; a szerző avantgardizmusa itt antidogmatizmust, nonkonformizmust is jelent.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me