Népi, nemzeti, erkölcsi elkötelezettség: "Elérhetetlen föld"

Full text search

Népi, nemzeti, erkölcsi elkötelezettség: "Elérhetetlen föld"
A versnek közösségteremtő társadalmi és erkölcsi cselekvésként való megélése, a nemzeti, népi elkötelezettség, a magyar költészet "végzetes kegyessége" mindmáig alighanem a legmélyebb munkáló – eleven és problematikus – költői hagyomány. Problematikussága nemcsak az epigonok sokaságából következik, maga a szerep rejti; képviseletének előfeltétele, hogy a költő: valósága történelmi igazságának is birtokosa legyen. Ismét Adyra hivatkozunk, akit nemcsak a költészet, de a korabeli magyarság (a realitás) és a morális elszántság zsenijének is látunk – immár több mint fél évszázad távlatából –, s akinek rendkívüli hatása is csak e nem-esztétikai képességeivel együtt magyarázható. Igaz – fiatalokról lévén szó – sok az olyan eset is, mikor alapjában véve jó ösztönű, egészséges lélek választ naivitásában idejétmúlt szerepeket, ám éppen az Ady-programot felvállalók esetében vált nyilvánvalóvá, hogy vagy megtorpantak, vagy elvéreztek a jelen időszerű közhelyein. E líratípus legjelentősebb – példaadó – kezdeményezése az Elérhetetlen föld című antológia volt, már csak azért is, mert kilenc költője közvetlenül és programosan igyekezett folytatni a szóban forgó tradíciót. Hűségük e hagyomány értéknormáinak evidenciaszerű alkalmazásában nyilvánult meg. A közösségi eszmények értékvesztését morális áldozattal, felelősségvállalással ellensúlyozandó: egyén és közösség, eszme és valóság összhangbahozásának a vágya jellemezte őket. Folytonosságigényük szükségképpen a megelőző nemzedékek azonos törekvéseiben talált érvényes példát, költői gyakorlatukra a Nagy László és Juhász Ferenc kimunkálta látomásos népdalformák hatottak meghatározóan. Korántsem problémamentesen. Az ő költői hitelességüket is a tudatos szándék gyengítette leginkább: "az a nehéz – nyilatkozta Rózsa Endre –, hogy 992olyasvalamit szeretnék verseimmel megoldani, ami nem elsősorban a költészet feladata." S főleg azért, mert élményeik igazságát bizonyítandó, ők is gyakran – mint annyian mások is az új jelentkezők közül – teret nyitottak a másodlagos érveléseknek, mind a morálizáló-oktató meggyőzni akarásnak, mind pedig a nagy költőinktől átvett nosztalgiák és nyelvi sztereotípiák továbbhagyományozásának. Élményeik elmélyültével pályáik megakadása e szerepvállalás rendkívül nehézségeit is jelezte. Jellegzetesen, mert költészetükben óhatatlanul túlértékelődött a lírai hős, aki – legalábbis abban a társadalmi élményanyagban, amely verseiket közvetlenül motiválta – már aligha rendelkezhetett olyan mértékű cselekvési és önmeghatározási szabadsággal, amellyel e költők jórészt felruházták. A továbblépés próbája esetünkben is a lírai ént egyenértékűen képviselő költői nyelv (vagy még inkább: költői világ) megteremtése lett. Az erősebb tehetségek errefelé tájékozódnak. A társadalmi cselekvés térvesztését a közéleti illetékesség jogával szembesítő indulat a legközvetlenebbül – idéztük – Rózsa Endre (1941) verseiben vált jellegadó ihletforrásá. Sokféle hangütéssel kísérletezve is egyértelműen József Attila tárgyias, fogalmi nyelvéhez kötődik, fő törekvése a gondolati reflexió, a tárgyilagosságba rejtett személyesség (Kavicsszüret 1970, Senki ideje 1974).
Kovács István (1945) modern individuális veszélyérzéssel ötvözte túláradó szeretetélményét, azonosságvágyát a "megalázottakkal és megszomorítottakkal", kis népekkel és a magyarság annyi kudarcba fúlóan is példaadó, történelmi kezdeményezésével. Hangja egyetlen kitartott feszültség, a "zuhanni készülő madár"-é; képei: érdekesek, tárgyiasak, egy tárgyával egybelobbanni akaró, mélyen rejtőzködő, szemérmesen személytelen alanyt villantanak fel, diszharmónikus-nyugtalanul (Havon forgó ég, 1973).
Világosan látni kell azonban azt is, hogy az újabb magyar líra folytonosságigénye sem csak magatartásbeli vagy formai kérdés. A kapcsolatkeresés és a nemzeti múlt érvényes érzelem- és jelentéstartalmaival, a "kötődés – Kiss Ferenc szavaival – a nemzet emlékezete, kultúrája ősrétegeihez" egyben elsőrendűen esztétikai, sőt nyelvi gond, amennyiben a líra bármiféle tágasabban értelmezett hatása csak olyan reális, preformált anyagon képződhet, amelyet valamely közösség evidenciaszinten birtokol. Eme igény spontán megjelenítésére alighanem a népi szemlélet, a népdal képes nyelvében kifejezésre jutó észjárásbeli és érzelemformák a legalkalmasabbak. Így volt ez Csokonai és Petőfi óta, a magyar lírának a két világháború közötti erőteljesen népi törekvéseiben, Nagy Lászlónál is, s – úgy tetszik – minden folklórdivatnál mélyebben éppen ez a közösségélmény igénye indokolja az újabb magyar líra látványosabban népi törekvéseit. Kiss Annáét mindenekelőtt, de az Elérhetetlen föld két tehetséges alkotójáét: Kiss Benedek és Utassy József költészetét is.
Kiss Benedek (1943) műfaja szinte kizálólagosan a dal, költészete tiszta élmény-és hangulatlíra, hagyományos hangfekvésekben, de széles regiszteren (Gazdátlan ősz, 1970; Békesség nektek, utak 1973). Ereje is az ösztönössége: a látás elevensége, a színes és gazdag képi fantázia önfeledt játéka, s nemritkán: nyelvteremtő pillanatai. 993Kivált amikor archaikus hangoltságú bánattal idézi tárgytalan szorongásérzését: "Bimbós gyenge tulipán / hagymájáig fonnyad, / zúzmócsankos paripák / lágyékán taposnak." Népiessége hamisítatlan, éppen mert személytelen, alig vannak individuális gesztusai, inkább feloldja magát a formában. A lírai hőst itt univerzuma mutatja fel, egy emberszabású kozmosz, szűkebben érzéki, természeti világ, amelybe ezért visznek messzebbre ható disszonanciát a jelen szavai, jajszavai. Hogy a költő "a töprengés prostituáltja", már kezdettől előrejelzi ennek az Édennek elvesztését. Mégis erről az élményről későbbi versei jobbára csak – és nemegyszer: magyarázkodó – állapotrajzokat közvetítenek.
Utassy József (1941) nemcsak vállalta, de – úgy látszik – következetesen végéig is vitte ezt a lírai magatartást, ezért is hisszük őt az újabb magyar líra figyelemre méltó egyéniségének, aki az etikus líra nehéz örökségét is képes volt egyénien megújítani. Utassy József is a magyar líra "tiszta forrásaiból" merít: felnőni a teljességhez, József Attila tárgyilagosságához, Ady küldetéstudatához, Petőfi szabadságvágyához egyszerre akar. S közvetítésükkel vagy anélkül: ő is a népi szemlélet ősforrásához jut; innen indul, plebejus indulattal, a néppel, a nemzettel, világgal való azonosság élménye felől. Lángot lobbantó kedvvel, forradalmas illúziókkal, idillel: "Én, amíg a remény ága renget, / tüzek tüze, márciusi gyermek, / a felső fák erejére mondom: / győzni, győzni kell a gyökereknek!" (Tüzem, lobogóm, 1969). A szorítóbb élmények próbáira hamar elkomorul, ám azonosságigényét a Paradicsomból kiűzetve sem adja fel. Amivel Nagy László rokonnak vállalta a "kilencek"-et: "A tarkonvágott forradalmak pirosát és gyászát viselik belül" – Utassy Józsefre pontos a jellemzés. Lírája mind kizárólagosabban a morális értékvesztés témájára szűkül, drámaisága lesz jellegadó, motívumai áttételesednek, a versvilágon belül jelképes, pozíciós értékük válik meghatározóvá. Utassy József is fiktív költői világ építkezésébe kezd az Ady óta ismerős rítus szerint: élet és művészet egységén fáradozva szellemivé stilizálja tapasztalati élményeit. Ebben a közegben a "káprázat havának" szalajtott "csillagközi baka" ugyan valóságos személy – a világháborúban elesett édesapa –, a versbeli egzisztenciáját mégsem az életrajzi tény minősíti, hanem az, hogy a megcsalatottság, a kozmikus árvaság – egyik lehetséges – szimbólumává válik (Világ világa). Kozmikus – mert Utassy Józsenél a képek szintjén a csillagokig megemelt magasság társítja az absztrakciót, ahonnét eltörpül a jelentéktelen. Kijelentései fedezetét nemcsak az érzelmek megszenvedettsége, a pontos képi logika s a helyenként páratlan nyelvteremtő erő szavatolja, de már-már panteisztikus azonossága a közösséggel, történelemmel, földdel vagy anyaggal; a szeretetélménynek az a melegsége, amelyet mindenekelőtt a hangzási effektusok, a fölösen is vállalt fegyelem, a versforma sokféle nyűgei – ismét csak áttételesen – rejtenek.
A deterrnináltságélmény, a szuverén cselekvés képtelen nehézségeit Utassy József is erkölcsi, s ezen át személyiségdrámaként éli meg. Az ő megoldása is radikális: ragaszkodik a személyiség autonómiájához, önmeghatározási jogához, akár van ennek valóságos biztosítéka, akár nincs. A lírai hős sorsa így persze óhatatlanul fiktívvé válik, személyisége mindinkább virtuálissá finomodik. E líra alanya így 994nem egy személyiség, hanem a személyiség eszméje, ám az Utassy-líra stilizációja – lehetséges irányában – eltér Ady vagy Nagy László változatától. Az előzményekénél személytelenebb ént körvonalaz, olyan általános alanyt, amely csupán az emberi integritást képviseli, azt a puszta értéket, amely minden emberben, az utolsóban is közös. Maszkjának, önmítoszának lényege nem az elkülönülés, hanem az azonosulás. Küldetéstudata felfokozott, de közemberi; nélkülözi a kiválasztottság szereptudatát is. Korszerűségét éppen a tartás belső és spontán erejében sejtjük, innen nézve – az életmű szövegösszefüggéséből – felerősödnek definitív közlései is, az autentikus személyiség helyzeti többletét sugározzák az eredeti, köznyelvi jelentésre. Akár szállóigévé is válhatnak: "NEM ISZUNK CSATÁKRA CSENDÜLŐ POHÁRBÓL! / csak tiszta forrásból…" (Csillagok árvája, 1977).
Ha nem is ilyen következetességgel, benső hűséggel, de számos lírikus pálya szerveződött még ugyanilyen élménykör, értékaffinitás vonzásában. Alkathoz, élményhez illően: kinél a plebejus, kinél a nemzeti vagy az általános erkölcsi kötés a hangsúlyosabb: Apáti Miklós, Győri László, Hatvani Dániel, Keresztes Ágnes, Pinczési Judit, Pintér Lajos, Sárándi József nevét említjük elsősorban. S bár megítélésükhöz nincs még kellő távlat: külön hivatkozunk azokra, akiktől a hagyományos szerep megújítása – Utassyék mellett az eredeti hang – leginkább remélhető. A fiatalabb Baka István zárt, evangéliumi szimbolikát érvényesítő, veretes komolyságára; Nagy Gáspár csapongóbb, sokban Kormos Istvánt idéző, ambivalens nyugtalanságára gondolunk; a néhány évvel idősebbek közül Tamás Menyhértre és Bertók Lászlóra. Mindkettő szemérmes, fegyelmezett alkat, műgonddal, formai szigorral építik líravilágukat. Tamás Menyhért meghatározó életanyaga szűkebb közössége – a bukovinai székely népcsoport – kálváriája, hányattatásai. Velük azonosulva, sorsukat növeszti tragikus magyarságélménnyé, kamatoztatva az ízes, különleges anyanyelvet, folklórt, mentalitást (Szövetségben a fákkal, 1974; Küszöbök, 1978). Bertók László érzékenységét is az életformaváltás növelte meg, a kisközösségből a városba került ember egzisztenciális nyugtalansága, elmagányosodása, köznapi feszültségei. Rezignált költő, illúziók nélküli, kinek szomorúságát azonban férfias elszántság, szokatlan erő hatja át. Az erkölcsi helytállásnak ez a biztonsága azután a külsőleges motívumokat is egy, egyre karakteresebben kibontakozó, benső táj szerves részeivé stilizálja (Fák felvonulása, 1972; Emlékek választása, 1978).

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me