Közérzetvallomások

Full text search

Közérzetvallomások
Ám, ha nem is valódi esztétikai probléma, valamelyest mégis időznünk kell ezeknél a nemzedékinek értett közérzetvallomásoknál. Részint, mert maga az élménymotíváció valóságos. A sokféle változatban és hangütésben megfogalmazott 990panasz: "Én tulajdonképpen harcosnak születtem, / de mire elvégeztem a kötelező tanfolyamokat, már nem volt / felvétel a Fekete Seregbe." (Béres Attila: Bonfini), vagy egy szóba tömörítve: "történelemszünet" (Rózsa Endre: Önarckép) – persze túlságosan is nyilvánvaló és általános tüneteket rögzít a fiatal értelmiség gyakorlati távlat-hiányérzéseiről, a személyiségérték társadalmi eljelentéktelenedéséről. Így aztán a "vákuumba hullt nemzedéket" (Várkonyi Anikó) jobbára csak az a kézenfekvő vigasz erősíti, hogy: "reménytelenül is érdemes" (Bisztray Ádám). Másrészt: nem kerülhetjük meg a közvetlen tünetjelzéseket azért sem, mert elmúlt évtized lírakritikai reflexióinak elsöprő többsége is megreked ebben az élményelemezésben. Pedig e szemlélet felől aligha lehet sajátosabb közös ismérveket találni a "fiatal nemzedékre", mint hogy szemben a korábbi évjáratok drámai hangoltságával, a mostaniak élményvilága "inkább fanyar és kedvetlen, mélabúsan türelmetlen és kesernyésen ábrándellenes" (Németh G. Béla), hogy "alapérzésük az otthontalanság, a kifosztottság" (Tüskés Tibor). Vagy – Bata Imre kritikája szerint–: "ambivalens életérzés és iránytalanság jellemzi kezdettől e nemzedéket", s problémáik majdani leküzdése "a szociológiai és történeti műveltség, a poétikai kultúra" erősödésétől várható. Vasy Géza meg egyenesen "a társadalomból való kivonulás" és "a közéleti aktivitás" alternatíváival igyekszik rendbe rakni a fiatal költészetet.
Szuverén világértelmezés és vele adekvát nyelvi forma nélkül nincs igazi irodalom, s így nincs jelentős költészet sem. Ennélfogva az induló költőket sem az a tradicionális lírai szerep minősíti elsősorban, amelyhez mint az adott lírai kultúrában már meglevőhöz, kapcsolódtak, hanem hogy a szerepen belül vagy akár vele szemben megvalósítanak-e maguk is valamely szuverén világszemléletet. Képesek-e a vállalt szerepet érvényes, új nyelvi összefüggésrendszerben újrateremteni, illetve képesek-e eddig-nem-volt új szerepeket érvényesíteni? S mert a műfaj jellegéből következően a lírai világkép mindig a világhoz való személyiségviszony, ezért is indokolt a műveket meghatározó konkrétabb sajátosságokat eleve a különböző lírai személyiségtípusokban keresni. Annál is inkább, mert ebből a pontból egyként kilátás nyílik a magyar líra hagyományos – történeti – pozícióira és a modern líra fölöttébb jelenvaló, időszerű problémáira is, amelyekkel a szuverén kifejezésre törekvő erősebb tehetségeknek óhatatlanul szembe kellett és szembe kell nézniük.
Arról az immár több mint százéves gondnak a kiéleződéséről van szó, amikor a költészet léte problematikussá s így önmaga problémájává válik. Tudjuk, nem szükséges Rimbaud-ig, Baudelaire-ig visszamenni, a költészet e végleges elnémulása megrendítette Arany Jánost: "Örömből, bánatból dalforrás fakadhat, / Az elpattanó húr is hangot adhat / De midőn ízenként zsibbad el érzete / A fásult kebelnek nincsen költészete." Számot vetett Babits Mihály: "A líra meghal", mégis a magyar lírában paradox módon épp a legnagyobb szabású költői életművek – Adyé, József Attiláé – adták e borús sejtés ékesszóló cáfolatát. Az időszakunkra vonatkozó tünetleírások közül Csűrös Miklósé látszik a legpontosabbnak, alighanem mert akaratlanul is a tradíció felől fogalmazott: "Úgy látszik, a 991nemzedék legnagyobb gondja, kibontakozásának legtartósabb fékezője éppen a fontos költői szerepek elhalványodása, az átmenetiséget igen, de a kibontakozás irányát még nem jelző társadalmi közérzet." A hagyományosan jelenvaló szerepek, költőpéldák mai értékvesztése a lírai gyakorlat számára egyként jelentkezhet: mind a hagyományos költői köznyelv, mind pedig a személyiség tartósnak érzett válságában. Annyi mindenesetre bizonyosnak látszik, hogy míg a kisebb tehetségeknek éppen meghatározó hagyományok gyengülése teszi lehetővé a megannyi egymást kizáró, eklektikus szerepvállalást, a kötetlen cserkészést a múlt líraörökségében, addig jelentékeny költészet csak a lírai személyiség meghatározóan azonos értelmezésére, bensőleg következetes megélésére építhető. S ha vizsgálódásainkat leszűkítjük a szóban forgó időszak jellegzetesebb, netán kiemelkedő egyéni teljesítményeire, akkor hamar kiderül, hogy a különféle változatokban immanensen benne rejlő költői személyiségtípusok minden másnál mélyebbről és végletesebben polarizálják a líra egészét: a személyiséget önértékként valló morális (és közösségi) indíttatásoktól, a szereptelenséget szereppé stilizáló magatartásokon át egészen a költői személyiség teljes tagadásáig.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me