Tetőponton: a Menyegző

Full text search

Tetőponton: a Menyegző
A Zöld Angyal nagy számvetése a Menyegzőben folytatódik. A vers csíráját egy bolgár esküvő emléke adta, ez alakul a versben rítussá, amelynek során a fiatal házaspárt a tengernek bemutatják és megáldják. A Menyegző ezt a szertartást 764fokozatosan növeli pokoli dáridóvá, melyben az áldás csak ürügy, hogy a tengernek fordított s mozdulatlanságra kárhoztatott ifjú pár mögött a lagzi közönsége kedvére tobzódhasson. Anyag és indulat, az alaphelyzetből eredő feszültség s a lírai hős társadalom- és sorsinterpretáló szándéka ezúttal tökéletesen megfelelnek egymásnak. Egyfelől azért, mert a tengernek fordított ifjú pár képviselheti mindazt a pompás szépséget, teremtő életrevalóságot, amit a költő magáénak vall s művészeleiben ünnepel: "mi vagyunk a fenség, koronánk örökös láng, / csillagsorpályák, babonátlan lámpái az észnek / a fölismerések spirál-tornyai a végtelenségig, (…) mi vagyunk a tűz, mi vagyunk a vér, a tej meg a méz, / kozmikus küldetés ősatyák kőtáblái ellen." – Másfelől mert a lagzi végtelen örvénylésében példátlan teljességgel jelenítheti meg mindazt és mindazokat, akik a termő élet megnyomorítására, felzabálására, elposványosítására felsereglettek.
Mindazokat, mert noha ez a fajtalan, gátlástalan és groteszk tobzódás a végén az időtlenség és a határtalanság jellegét ölti, mégis merőben más már, mint a Gyöngyszoknyában dühöngő elemi csapás. A menyegző nem a fátum, hanem a költőtől idegen emberi hitványság műve. A lagzit uraló vének nagyon is bölcsek, a részegült örvénylést a cinizmus logikája irányítja (ebben üt el leginkább a haláltánctól), az egész rítus egy nagy csalás jegyében zajlik. A vének törvénye és az ifjú páré nem ugyanaz, s nem egy mindnyájukra érvényes erkölcsi világrend végzése telik be előttünk. A fiatalok végül áldozattá magasodnak, de áldozó és áldozat viszonya nem olyan itt, mint Oidipusz és a törvények, mint Isten és Jézus, mint Kőmíves Kelemenné és a kőmívesek viszonya. Ez a mártíromság az élet érdekeinek megcsúfolása. Élesen elüt ez a viszony attól a kényszerűségtől is, mely Babits Jónását Ninive megátkozására indítja. Nagy László egy egész világért perel, s mert meggyőződése, hogy magában hordja ezt a világot, kénytelen küzdeni a megrohasztására törő romlás ellen.
Igaz, a lagzi huzamossága, az örvénylés szűnni nem akaró körforgása, s az időtlenségre utaló jegyek ("… örökké bort ad a fürt, / örökké születik a bárány…") nemcsak azt fejezik ki, hogy messziről eredő folyamatról van szó, de azt is, hogy ősi hajlamok szabadultak el, hogy sokféle emberi gyöngeség keres kárpótlást ebben az orgiában. Ezért a részvétel teljessége, egyetemes, mondhatnók: "össznépi" jellege. Ezért hangzanak a népi mulatozás ős-szövegei, a táncszók, a csujogatók a modern bulik mozzanataival keverten. Gyökerében s a maga aktív totalitásában bontakoztatva ki a narkózist. Az ifjú pár s a lagzi viszonyában az erőviszonyok végzetes aránytalansága ölt drámai formát, de a küzdelem értelme csak bizonyosabb lesz. Az örvénylés végül a részeg őszinteség önleleplező kurjantásaiban tetőzik, s vele szemben immár szoborrá magasodva és változatlan fenséggel áll az ifjú pár. Ítélet ez, költészetünk általános igényével, a "tiszta szigorúság"-gal egybehangzó, csak kivételes szinten s egészen sajátos módon valósul meg.
Sajátosságának leglényegesebb vonása, hogy a harag és kétségbeesés, jóllehet morális felháborodás hatja át, nem moralizáló és nem profetikus. Ez az ünnepélyesség a drámai hősökké alkotott ifjú pár ünnepélyessége, szavuk az 765áldozatok rítusból kihallatszó beszéde. Nemcsak az, amit magukról mondanak, de amit a lagziról megtudunk, azt is ők látják, ők hallják. A Menyegző tehát szereplíra, s a későbbi példák (Szépasszonyok mondókái Gábrielre, Ordas mondja, Medvezsoltár) arra vallanak, hogy erős hajlam kelt életre benne, s éppen azért, hogy költőnk a kor pátosz-, sőt költészetellenes szellemi közegében is hitelesen tanúskodhasson a maga ügyeinek és magatartásának értelméről.
Annak, hogy egy orgia közepette a tengernek fordított ifjú pár szájából hangzanak el az öntanúsítás szavai, legkézenfekvőbb nyeresége, hogy a sajátos "dramaturgia" révén a közeg is kibontakozhat, melyben ennek a költészetnek léteznie kell, tehát a józan helyzettudat is kifejezhető. S hozzá nem a próféta ostorozó fölényével vagy az oromra szorult hős messzeségéből, hanem a jelen lenni kényszerült ifjak drámai helyzetének logikája szerint. Akik szinte testközelből kénytelenek érzékelni a lagzi hullámverését. Ezt a logikát az élet peremére szorított fenség érzékenysége, döbbenete hitelesíti, mert természetessé teszi, törvényszerűvé avatja a hirdetésszerű közlést arról, hogy milyen érték milyen helyzetbe került.
A kozmikus arányú színpad másik nagy nyeresége, hogy rajta a lagzi örvénylése roppant gazdagsággal bontakozhat ki. A romlást ostorozó művek többségében mindig az ítélet gesztusa dominál. A Menyegzőben a látvány. A tétlenségre kárhoztatott ifjú pár ugyanis hihetetlen érzékenységgel észleli, tüzetesen, metsző élességgel és pontosan, elképesztő tömörséggel sűríti képekbe, ami körülötte történik. Az örvénylés egy percre sem homályosítja el a látást, nem kuszálja össze a képeket. Megóv ettől a tobzódáson belül működő polaritás is: a vének intézik a lagzit, a többieket forgatja az örvény, s ez a színjáték a züllés roppant bőséggel tobzódó tényeinek nagyvonalú összefogását, tömbökre tagolását teszi lehetővé. Egy-egy tömbön belül ezért elég a züllés sok-sok példáját csak felvillantani, sőt az örvénylés, a forgatag irama kényszeríti is a költőt, hogy villanásszerűen rögzítsen arcokat, jellemeket, tényeket, s ezeket nagyobb egységekbe tömörítse. S az ifjú pár optikája szerint: kezeket, fejeket, mozdulatokat, ruhákat, lábbeliket, de általuk mindig a lagzi társadalmi, lélektani rétegzettségét is.
Az a tény, hogy egy részeg rítus hullámverésében a tengernek fordítva álló ifjú pár látja és nevezi meg mindazt, ami a versben történik, iramot meghatározó, szerkezetalakító, ritmusalkotó tényező. Az egy-lélegzetűnek tetsző költemény pompás tagoltsága ennek köszönhető. Az átfogó kórképet kibontakoztató indulat egy-egy képtömbben tetőpontra ér, aztán csitultabb irammal, szemlélődőbb figyelemmel új látványsort bont ki, s annak közegében emelkedik új magaslatra. S e hullámzó áramlás közben az ambivalens képek szenzációi új és új kilátást nyitnak a képzelet számára. Az intellektuális meglepetések a töretlen indulatáram dimenzióit rendkívülivé gazdagítják, tágítják, nemcsak a képek sokaságával, de kedélyszínezetük, perspektíváik, arányaik változatossága révén is.
De túl a képek szellemi értékein, a beszéd pompás hangszerelése, ritmikai gazdagsága, rugalmassága is a szellemre vall. Az ajzottság és sodrás nemcsak a lagzi részeg iramát, de a szembeszegülés szilaj erejét is kifejezi. Ha a képek csak a lagzira 766vonatkoznak, ez az ellenpontozott, polifon versbeszéd, a hang akkor is az ifjakra vall. Híven a beszéd tartalmához.
A Menyegző rendkívül összetett, nagyszabású alkotás. Minden céltudatossága ellenére a spontánul felfakadt lázas beszéd, önkéntelenül felrémlő vízió benyomását kelti. A részletek az elemi kifakadás logikája szerint illeszkednek egymáshoz, a sámáni révületek ösztönösségével áradnak, de az elemző, felfedező elme felismeréseit pergetik. Arányai, szerkezete és ünnepélyessége okán joggal hasonlítható katedrálishoz. S mivel ez a katedrális a romlás képeiből, utálatos és gyűlöletes tények anyagából épül, pátosza profán, sőt zaftos realitásokból, ettől lesz minden ízében s egészében is izgalmasan ambivalens alkotássá: "Káromkodásból katedrális."
A rövidebb versekben tovább él ugyan az indulás éveinek dalra hajló ihlettípusa, de a létezésélmény elmélyülése, s a lírai hős gazdagodása ezekben is megsokasítja a világhoz fűződő kapcsolatokat. Igézetes szépségüknek az a titka, hogy villanatnyi mozzanatokban, hangulatszerű sugallatokban, sejtelmesen vázlatos felvételekben emberről és világról szinte ugyanazt a tudást teszik érzékelhetővé, mint a hosszúénekek. (A Tűz például a Menyegző csírájaként is felfogható.) Azok differenciáltan és mindig egy expanzív ihlet sodrásában, ezek lepároltan, sommásabban (Ábránd, Cinóberfényben, Kék hegyek hidege, Liliom-dal, Micsoda madár). Azokban az áradó indulat grammatikája retorikus alakzatokba szervezi a képeket és képsorokat, itt jobbára a tűnődés jegyében működik az ihlet, ezért lassúbb a tempó, mérsékeltebb a dinamika, lebegőbb a kép: általában higgadtabb a dikció. Azokban robusztus célszerűséggel képződik mitológiai látomássá a jelkép, olykor többszörösen tagolt színjátékká, ezekben a szürrealizmus álomszerű spontaneitásával talál egymásra kép és szándék.
Nagy László merészen teremt anélkül, hogy a valóság vonzásából kiszakadna. Akár József Attilánál, az alakító ihlet itt is őrzi az élmény eredeti ízeit, színeit. Miközben az absztrakció megnöveli a jelenségek arányait, megsokszorozza vonatkozásaikat, a képekben létrejövő képzettalálkozás újra fel is dúsítja, teltebbé teszi a jelentést. A költői világ külső határainak tágulásával mélysége is nő, dimenziói is arányosan gyarapodnak. A mítosz ebben a költészetben a valóság nagyobb hálója és sűrűbb szövésű hálója. A Zöld Angyal növényi inváziója által elfoglalt járom: "gombakupicákkal zöldarany bár-pult az iga" – az apa "bakancsa csupa penész-bulla, csiganyál-cirkalom". Mindkét kép egy közönséges penészedő tárgy vaskos realitására mutat, de egyikhez egy babonás világítású áldomás totemszerű rekvizítumait, a másikhoz egy történelmi végzést sugalló elemet társít. Mindkét esetben a társadalmi ember óriási vonatkozásrendszerébe kapcsolja így a képet, nemcsak érdekkörét tágítja, de tartalmát is a határtalan felé mélyíti.
Külön tanulmányt érdemelnének a szociológia, szociometria, társadalomlélektan és emberismeret elemző műveleteit magukba sűrítő képek, például A Zöld Angyal befejező szakaszának nagy szemléje a lezüllés példái felett vagy a Menyegző dantei leltára. Külön figyelmet érdemelnek a lényegiség, a pontosság, az arányosság 767s a tündöklő szédület páratlan egységének titkai. A legfontosabb adottsága mégis az, hogy minden szinten, minden minőségben az eleven test vitalitásával lüktet a költő alapélménye, a lírai hőst motiváló alaptörvény: az iszonyú és a gyönyörű, a halál és az élet, a fagy és a tűz, a kardélen létesült egyensúly, a kritikus szakaszba fordult bajvívás, a drámai készenlét dinamikája. Széles Klára vette észre, hogy a Himnusz minden időben külső felépítése is ezt a dialektikát fejezi ki. S még közelebbről és tapinthatóbban maguk a képek: " Lángot ki lehel deres ágra? / Ki feszül föl a szivárványra?" – "S dúlt hiteknek kicsoda állít / káromkodásból katedrálist?" (Ki viszi át a Szerelmet); "Süt a mindenség, szemembe úsznak / csillagok, vérdíjak, tünemények." (Kék hegyek hidege); – " éden s pokol az ingem" – – – "Gyötrelmes és gyönyörű / ez a nyár." (Szárnyak zenéje); "termi magának a kínt örökre, fejünknek a szédületet" (Csontváry). (Kiemelés: K. F.)
A lírai hős kibontakozásával s újszintű küzdelmével az erdei-mezei világ elemeiből létesült költői világkép a művészet, a csillagászat, a technika s az orvostudomány köreinek képzetanyagával; az újságokat s a közéletet, a divatokat és a szenzációkat éles szemmel figyelő ember tudásával töltődik fel. Életközelibb, emberibb lesz, s kozmikussága és varázslatossága csak nyer ezen.
Verselése ugyanilyen folyamatban teljesedik ki. Indulásakor magyaros képleteinek szimpla és szűkös szimmetriáiban már olyan természetesen és otthonosan tudta kifejezni mondandóit, a ritmikai sugalmak, hangulattartalmak és a világképelemek olyan hibátlanul forrtak össze, hogy verselésének anyanyelvévé lett az ütemezés. Újjá is teremti ezt a ritmikai bázist, a modern verselés minden készségét felélő szándék erős alapjává. Már a kezdeteknél is az aszimmetrikus osztódású sorfajtákat s a beszédszerűbb, a "szórványos" ütemtípust kedvelte. A nyolcszótagos sort így tagolja: "döcög a szekér // karaván" (Csengő), s még szívesebben így: "Sajnálom // nagyon a // kedvest" (Fejemet lehajtom). A gagliarda és a szapphikusnak is mondott tizenegyes kezére járt ennek a hajlamnak, Berzsenyi és Vörösmarty óklasszikus formái megtermékenyítették, Ady, Weöres Sándor, Sinka István s a bolgár költészet "csodamívű" ritmusleleményei pedig eredeti s minden ízében Nagy László-i alakzatok teremtésére bátorították. Miközben kultúránkat a délszláv népköltészet európai viszonylatban is kivételes gazdagságú antológiáival ajándékozta meg, a maga verselő-kultúráját is páratlan készségekkel gyarapította. Így hozta létre az ütemező ösztön törvényei szerint, a drámai versbeszéd érverését érzékenyen követő, a verselő-kultúra minden készségét egyesítő ritmuskompozícióit. A "Sajnálom // nagyon a // kedvest"-szerű korai képlet s a pentameter jelenléte a későbbi képződmények némelyikében például még külön-külön is észlelhető. Így A vasárnap gyönyörének tágasan hullámzó, elemzésre és indulatvitelre egyaránt alkalmas soraiban is: "Poharat / ürítesz, / csengetsz, // kell ez a / szesz, ez a / láz, így ered / meg a te / nyelved // s hogy zokog, hogy magyaráz!" A társított elemek egysége olyan szerves ezekben az inas, ruganyos, telten zengő sorokban, mintha egyetlen ritmusnem sajátságai lennének. A zeneiség elemeit – mint József Attila – Nagy László is a teljesebb önkifejezés eszközeiként tiszteli. Később mérséklődik ez a zeneiség, a Himnusz minden időben hosszúénekeiben a rímet is mellőzi, de helyette 768a gondolatritmus sűrűn adódó változataival létesít erős megfeleléseket, valamint a jajdulások, hívások, kérlelések, sorolások effektusaival tartja eleven hullámzásban, feszült lüktetésben a rögösen érdes, nehézléptű, kemény, de mindig arányos és árnyalatos versbeszédet. Így oldotta fel verselésében is az avantgarde és a hagyomány ellentétét.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me