A korforduló szülötte (1946–1950)

Full text search

A korforduló szülötte (1946–1950)
Első két verse 1947-ben jelent meg a Diárium karácsonyi számában. Mindkettő pillanatkép: egy szegény gyerekhad boldog ebédje és a lovak vágtatása a dereshavas tájban. S mindkettőben a látvány megfogalmazása a költőiség forrása. Erre utalnak a címek is: Arany, Ezüst. A látvány azonban már a fiatal Juhász számára sem impresszió. A húsleves aranya és a dér ezüstje tudatosan kiválasztott szín: nem oldja magába a leírást – hiszen maga is a reális jelenségek közül való –, hanem művesen cizellálttá teszi s mintegy kiegészíti. A két pillanatkép így válik az életöröm foglalatává.
Később ez a két vers nyitja első kötetét, a Szárnyas csikót is (1949). S nem csak az időrend jogán. A költő egy ideig azt valósítja meg, amit az Aranyban és az Ezüstben ígért. A szegénység világában marad: csak a visszatérés és az emlékezés szólaltatja meg. S ez a világ változatlanul az életöröm forrása. A költő uralkodó műfaja pedig az életkép és a zsánerkép. Alakjai: az apró lábak rugásait figyelő terhes asszony, a szoptató anya, az üldögélő öregek, a hazatérő fiú fogadására készülődő szülők. Egy harmonikus, derűs világ lakói, amelyet azonban nem a szépítés tesz idillikussá. Az Öregek "sziporkázó fényességében" üldögélő apa vért köp. Az Ibolyaszemű nemcsak a megható vendégvárás rajza, hanem a kifosztott szegénységé is. A Rozika életképén a kukoricafosztás idilljét az ínség gondjai árnyékolják. Viszont a derű és a szegénység egyikben sem teremt drámai feszültséget: egy adott világ viszonylatai, amelyeket a fiatal Juhász éppúgy belülről él át, mint elődei és példái: Petőfi és József Attila. Ez az otthonias szemlélet tetszik át az Isten tehénkéje jelenetén is, melyben a három királyok a szegényemberek apró örömeit hozzák a kisded bölcsőjéhez. Jellemző, hogy ebben a versben nemcsak a századforduló profán bibliája éledt újjá, hanem – megint – József Attila népszemlélete is.
Kétségtelen azonban, hogy ez a világ szűk: nincs távlata, nem lehet a nagyobb egység mikrokozmosza. Az otthonias népszemlélet már nem elég a friss költőiséghez. S ne feledjük: a Szárnyas csikó költője 18–20 éves, aki egyelőre keresi önmagát, és nem tudja teljesen integrálni a rokonszelleműnek érzett verskultúrát. Így első verseiben kora is és önnön egyénisége is homályosan jelenik meg. Derűje csupán az általános korhangulatot képes sejtetni az 1945 utáni évekből. S egyénisége csak néhány képében csillan fel. Ezekben érett stílusának őssejtjeit látjuk: "… a hó… millió bolygóval teleszórt csillogó és véges tejút…"; "Szálkavékony bordájuk ketrecében hólyag van tüdő helyett. Üstökük széthull, szemük kimered… orrlikuk, szemük, szájuk szinte bugyborékol"; "a csillagok lucskos patanyomok."
Az első igazi költői próba akkor vár rá, mikor túllép a homályos korérzés kifejezésén és meg akarja nevezni a felgyorsult élet új tartalmait. Néhány új motívuma a kipróbált életkép keretei között is elfér. A Dal a traktorról például 715voltaképpen hagyományos falusi idillt rögzít, amelybe természetesen illeszkedik a szövetkezet és a traktor. A Tíz hold föld öreg parasztja sem különbözik a fényben üldögélő többi öregtől, pedig az ő életrajzában történelmi fordulatokról szól a költő. A felgyorsult élet igazi új tartalmai azonban nem írhatók le az életképek közvetlenségével; azokban az években – a fordulat idején – a tárgyi változásoknál fontosabbak voltak a politikai változások. A lírai költő paradoxona: amikor kifelé fordul a közösség ügye felé – először önmagával kell szembesülnie. Ezért válaszol Juhász Ferenc is ars poeticai versekkel a történelmi próbára. Zavartalan hittel vállalja a készülődő új kort: az építő világot s a nép ügyét. S miközben a maga helyét keresi, első verseinek szűk világa is kitágul. Állóképeit miniatűr történelmi drámák váltják fel, amelyek a múlt utolsó felvonásából indulnak ki (Névtelen ének, Ének hazámról, Katonák). S egy pillanatra feltárul a távolabbi világ is: a görög polgárháború (Görögök).
Ez a történelmi próba azért költői próba is, mert a leírható világ után az elvontabb politikum költőiségének kifejezését sürgeti. S a nyílt politikai hitvallás nemcsak a Szárnyas csikóban hódít tért, hanem szinte az egész megújuló magyar irodalomban. A kritika már többször leírta: mintha Petőfi korát élte volna újra a magyar történelem és irodalom. Igaz, a politikai költészet nem kanyarodott vissza szükségképpen Petőfihez: a bonyolultabb gondolatiság és a metaforikus vers is kifejezhette az "új negyvennyolc" korérzését. Juhász Ferenc – és több nemzedéktársa – költészetében azonban sűrítve megismétlődött a százéves fejlődés. Az ő otthoni világa és ifjúkori verskultúrája egyaránt Petőfit tette eszménnyé, kiindulóponttá. Innen közelítette meg József Attilát is, aki egy ideig csupán népies zsánerképeivel hatott rá. Számára a politikai hitvallás költői transzponálása a Szárnyas csikóban egyet jelentett az átélés kifejezésével. Magától értetődőnek érezte igazát, s a gondolati érvelés szükségessége fel sem bukkan "fényes" szavaiban. Persze az átélés kifejezése önmagában is verssé teheti a hitvallást, ha a személyesség stíluseszközökké alakul. A Szárnyas csikóban ez a folyamat két úton is megindul. A Fecskében – például – a természetélményből nő ki a politikai hitvallás. Sajnos, külön is válik. A természeti kép a személyesség felidézését hivatott szolgálni, a verszáró "allegóriamagyarázat" pedig a hitvallást. A Te ekével, te kalapáccsal, tollal viszont részleteiben is a gondolat és költői kép között egyensúlyoz, s miközben így a költészetet a hasznos földi erőkkel kapcsolja össze, az ügyet, a vállalást és a meggyőződést egyszerre fejezi ki.
Ez a költői meggyőződés azonban nem elégedhet meg az önmegfogalmazással: a Szárnyas csikó után következetes lépés A Sántha család (1950), az átalakuló falu eposza. Ennek tárgya – az új valóságtartalom – a vállalt politikum forrása és célja, műfaja pedig – az elbeszélő költemény – kísérlet az ars poeticákban megfogalmazott vallomás tárgyiasítására. Az élet és a költői szemlélet alakulása voltaképpen kezdettől fogva összefonódva jelent meg Juhász Ferenc költészetében, és A Sántha családban sem találunk több korhoz kötött motívumot, mint az első kötetben. Az eposz első része – a "Hajnaltól estig" – önéletrajz, amelyben egymás mellé kerül a múlt és a jelen, a krónikaíró költő és a krónika népe. Az igazi epikus 716anyag a középső részben jelenik meg: "A szegénysoron" ama közös történelem összefoglalása, amelyet minden magyar falu átélt 1945 és 1949 között, az első szovjet katona megjelenésétől az első szövetkezet megalakulásáig. Az utolsó részben ("Hajnali zápor") ismét előlép a költő, s az ébredő falu látványával búcsúzik. Kétségtelen: ez a történelmi összefoglalás naiv képet ad a magyar falu nagy fordulatairól, s nemcsak az érlelődő konfliktusok sejtése hiányzik belőle, hanem a leírtak súlyának érzékelése is. A Sántha család konfliktusai (szorongó várakozás a szovjet hadsereg bevonulásakor, a tehénke pusztulása, a Sántha házaspár vitái a "belépésről") még kisebb feszültséget teremtenek, mint a Szárnyas csikó életképeinek sötét színei. E naivság forrása azonban nem a leegyszerűsítés, hanem a meseiség. Juhász Ferenc itt is Petőfi nyomában jár. Legösztönzőbb mintája, a János vitéz a népmesei műfajhoz igazodik, de valójában naiv eposz, amely a saját hazájában széttekintő népet idézi meg, hogy a nép felemelkedését ösztönözze. Másik mestere, Arany János is tudatosan iktat a Toldiba naiv részleteket. (1858-as önelemzéséből: "S vajon Toldi, a pórsuhanc, ki… fölfelé tör, mindenütt népünk eszményi oldalait tüntetvén föl, nem hangzott-e össze az 1846–47-i évek vágyai- és élményeivel?") Juhász Ferenc reális keretet alkalmaz, de költeménye epikus részleteiben szintén naiv eposzt ír. Az ő naiv meseisége az 1945 és 1949 közötti évek vágyaival és élményeivel hangzott össze. Az epikus következetességben azonban már nem tudta követni mestereit. Eposza nemcsak az önéletrajzi bevezetőben és a záróképben ad helyt a személyes lírának: elbeszélő fő vonalát is minduntalan megszakítják a lírai intermezzók és a hangulatképpé oldódó tájleírások. Ezek, akárcsak a naiv meseiség, a költő szemléletét, hitét helyezik a költemény előterébe. Egy olyan gyors társdalmi fordulat kifejezői, amely inkább lehetőség, mint megvalósulás. A Sántha család eklektikus műfaján tehát Juhász Ferenc korképe éppúgy áttetszik, mint lírikus alkata.
Más szóval: A Sántha családban az epikus szándék különválik a lírai betétektől, akárcsak a Szárnyas csikó némely ars poeticai versében a közvetlen élmény a politikai hitvallástól. A líraiság itt voltaképpen az eposzi világkép hiányait hivatott pótolni. Nemsokára vissza is veszi a fő szerepet Juhász Ferenc költészetében. Az Apám (1950) ugyancsak elbeszélő költemény, amelynek azonban epikus anyagát is a líra sodorja magával. Hőse a korán elhalt apa, akit az emlékezés idéz meg. Az emlékezés logikája szabja meg történetének menetét és határát. A költő tehát látszólag szűkebb világba vonult vissza, valójában azonban nem adta fel eposzi igényét. Emlékei újabb emlékeket élesztenek fel, s így éppen lírája töri át az áttekinthető külvilág falait. Az apa "történeteit" a gyerekkori almalopásról, a legénykori virtuskodásról a nagyapa első világháborús katonaképe is ki tudja egészíteni. A ködös reggelek a gyárimunkás életét idézik, a nappalok a mosónőanya robotját, a harmonikaszó egy hajdani nagygazda-lakodalmat, ahol a sors szolgáltat igazságot a vagyon hatalmával szemben. És az emlékezés minden emléket kétarcúvá tesz, hiszen a múlt, amely a szülők életében a küszködés és szegénység ideje, a költő számára a boldog gyermekkor. Az Apám tehát éppúgy a szegénység eposza, mint A Sántha család. Világképe sem lett bonyolultabb: a szegények és a 717gazdagok, a betegség és az egészség tudatosan naiv szembeállítása jelzi rendszerét. Mégis ez a világkép egészebb, mint az első eposzé, mivel minden részletét a líra hitelesíti. Juhász Ferencnek a két mű között nem kellett járatlan úton haladnia, hiszen Illyés Gyula már a harmincas évek elején megteremtette a tárgyias leírást és lírai személyességet egybehangoló költeménytípust. Az Apám az illyési epika folytatása, Juhász pályáján pedig egy szakasz lezárása. Utolsó soraiban a búcsúzás mellett a készülődés is megszólal. Magabiztosan tekinthet előre: nemcsak teljesítményt tudhat maga mögött, hanem sikert is. 23 éves és Kossuth-díjas.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me