SOLYMOS IDA (1922) (BATA IMRE, KISS FERENC)

Full text search

SOLYMOS IDA (1922)
(BATA IMRE, KISS FERENC)
Solymos Ida (1922) "az 1940-es évek elején tűnt fel Pécsett – írja pályakezdéséről Várkonyi Nándor – a Weöres köré csoportosuló fiatalok közt". Első verseskönyve 1943-ban jelent meg A Hold körülnéz címen. Ez a címben is jelzett sejtelmes közeg és forma lett lírájának ihletője és formai lehetősége. Csöppet sem könnyű lelkiállapot. "Nőnek születtem (nagyobb terhű / küzdők közé cibált a sors), / ki férfiak magasabbrendű / barátságáért meglakolt." Költészetében erre az állapotra reflektált. Az egységes ősélményét kifejezni, s e kifejezés áttételeiben tükröztetni a földi valóságot, ez volt az ifjú költőnő kifejezési célja, s erről beszélt Rónay György is, midőn Solymos Ida líráját így jellemezte: "Pár sorba zsúfolva sűrű, erős, távlatos képek… a dolgok líránkban tapasztalható gyakori 'szétbeszélése' helyett… nagy távolságokat áthidaló sorok, amelyek eszközeik csöndjével is beszélnek…"
Történelmi viszonyok játszottak közre benne, hogy A Hold körülnéz után két évtized telik el, míg újabb verskötete megjelenhet. E húsz esztendőben volt újságíró, a Fiatal Magyarország belső munkatársa, lektor a Könyvhivatalban, munkatárs az Akadémiai Kiadó Lexikonszerkesztőségében. 1964-ben adta közre a Vendégvárást, 1969-ben jelent meg az Arc nélkül című kötete, s 1974-ben Esküminta címen gyűjtötte össze 1942 és 1972 közt írott verseit. E kötet lírai hőse közvetíti azt a szellemi önéletrajzot, amelyben egy nő mentalitása birkózik a magában föltüzelt férfias szellemmel. Az ifjú költőnőnek Várkonyi Nándor volt a szellemi vezetője. 658"Eszményeid glédában állnak / szívemben kora-indulástól" – írja a mester hetvenedik születésnapjára. Költészeteszményét pedig már kezdetben tudatosította, s ebben is Várkonyi Nándor inspirációját láthatjuk: "Létem betűvetésre adtam. / Mi mást tehet, / kit magáénak vall egy dallam", vagyis a költő médium, eszköze rajta kívül való kozmikus erőknek. Akarja vagy sem, a dallam kifejezésre kényszeríti. A médium valami tengermélyi éjszakában átváltozik; ott, ebben az átalakulásban "A mozdulat lecsöndesül, / mítosznál távolibbá érik. / Visszahallgat még legbelül / messzibbre is. A születésig." Vagyis a költő emlékezete vissza tud araszolni arra a határra, ahol én és nem-én még egymással fölcserélhető. Ezt a proteuszi jelleget hangsúlyozza korai verse – Egy éjszaka a megjelölt házban –, amely Weöres Sándor versének, Az éjszaka csodáinak párverse.
Ha mégsem a dallam és az emlékezés jegyében épült lírája tovább, az én-változatok könnyű és nagyvonalú játéka helyett a magára maradt ember félelme és társkeresése ihlette verseit, annak oka a körülmények megváltozása. Magas igényt oltott lelkébe a kezdet, de a nagyszerű folytatást épp e változás akadályozta meg. Most már szeretné Solymos Ida sorsává hinni azt, ami van, s ha nem lehet, akkor magát magához "méltón-céltalan" megsemmisíteni akarja, mert arra vágyik, hogy aki lehetne, azt szeressék. Önmagát megsemmisíteni? A költőt magában már-már megöli. Világot akart pedig a világ fölé építeni, de magárahagyottan elég lesz neki önnön személyiségét megtartani a versben. Mítoszteremtőnek indult, aztán a lírai tárgyiasság költője lett.
Maga-kitalált országában
ül, babszemnyi fejedelem.
Detronizált.
De mégis! állam…
s egy zsoltárnyi történelem.
 

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me