LATOR LÁSZLÓ (1927) (BATA IMRE, KISS FERENC)

Full text search

650LATOR LÁSZLÓ (1927)
(BATA IMRE, KISS FERENC)
Lator László (1927) költészete is, Rába Györgyéhez vagy Kormos Istvánéhoz hasonlóan, a nagy nyilvánosság figyelme nélkül, a huzamos kirekesztettség ellenére érlelődött ki. A kényszerű hallgatás kóros tüneteinek azonban semmi nyoma rajta. Sárangyal címen 1969-ben megjelent kötete egy meglepően egységes és gáncstalan líra foglalata. Rendszeres műfordítómunkán művelt formakultúrája a belső épség, egy fölfelé emelő fényes áram közege, jelrendszere. Sűrítő és távlatot nyitó jelrendszer, melyben "A megbolydult érzékek tétova, különválás előtti zavará"-nak termékeny homálya értelmes emberi jelképekké kristályosodik.
A létezésélmény, amit ez a formakultúra megnevezni törekszik, természetesen igen összetett, és összetevői egyre differenciáltabban öltenek alakot, de uralkodó tartalmát kezdettől az a hajlam határozza meg, mely az ifjú költőt – mint írja – a körülötte áradó roppant anyagi világ, a mindenség rejtett áramainak tárgyiasítására sarkallta.
Ennek az áramlásnak eleinte – az 1949 előtti évek termésében – inkább felemelő, sugaras sodrását érezte, mint örvényeit. Jellegzetes szókapcsolatai ekkor: "kék sugarak", "kék mélység sodra", "virágok szirma a szélben", "ezüst zászlók lobogása", s alapszava a "fény". "Folyékony csoda a világ" – írta Folyékony világ című versében, s e három szónyi állítás minden eleme jelleget jelöl. A "folyékony" jelző a létezésformák hullámszerű elegyülését, a mindenség elemeinek szabad társuló készségét. Galamb és virág, szél, folyó, ágak, erek, levelek önnön létük tulajdonságaiként foglalják magukba az embert, a költőt, a költő szerelmét, s az utóbbiak az előbbiek természetével, életfunkcióival léteznek (Ágban, erekben, levelekben, Álomban utak).
Tudatos panteizmus ez, és korai változatában is korszerű, mert nem oldja fel egyetlen boldog összhangban a létezésélmény ambivalenciáját. A világ csodaként való átélése az egésszel való ajzott és feszült kapcsolatból ered, s az egész a létküzdelem görcsös, szilaj, veszedelmes tartalmait is magába foglalja. Megnevezéseiben Lator László ezért folyamodik olyan gyakran a tenyészet s az elemi jelenségek: a szél, a zápor, a vihar képzeteihez. A korai Lator-vers remegéseiben a bozót "mohó ölelése", "gyökerek kemény szorítása", vércse-sikoltás, "tépett erdők vad moraja" is jelen van. A lebegő pillangók, a mesebeli madarak, a "kakukfű illatú rét", a szerelem édene kígyósziszegés, emésztő tűz, sötét, parázsló villanások őserdeje is. Mert a létezésélmény természetébe a zsenge fővel átélt háború már belemarta a maga iszonyatát. Első verseiben közvetlenül is beszélt erről, de az életösztön ereje folytán ezek a görcsök feloldódtak, emlékük része lett a létezésélmény drámaiságának. Úgyannyira, hogy az emlékek társadalmi, emberi jegyei egy időre bele is mosódtak a természet, az elemek eseményeiből szőtt képek alkatába.
Versei karakterének az is meghatározó jegye lett, hogy szimbolikájának alapanyaga a természet s az elemek képzetköréből kerül ki, s ez a sokszor kifosztott anyag a komprimáló képesség s a feszes képszövés révén olyan szervesen forr össze a gazdagodó világkép új elemeivel, hogy a szimbolika jellege végig azonos marad.
651Pedig a pálya középső szakaszát alkotó években, az 1949–1956 közötti időszak termésében a létküzdelem éltető és rontó erőinek egyensúlya megbomlik, uralkodó élménnyé a félelem, a romlás, a pusztulás válik. Az egykor fényes zászlók helyén "zöldszínű legyek diadalmas zászlai lengenek". Legyek "a szemek, fogak, szájak, szemek, rothadó kezek" erjedő tenyészete felett (Már látod). Feltűnő azonban, hogy ez a csoda jellegétől megfosztott, költészetellenes világ s a régi szimbolika a hasonulás milyen teremtő szigorával azonosul egymással. A fény, a lebegés, a "földöntúli virágzás" képei, a gyöngyház színű galambot sodró vihar vadregényes veszedelme után most dideregtető zápor hull a meztelen világra (Zord idő). "Színtelen érdes szél / kopogtatja a dolgokat egyre, / rozsda rakódik a megmerevült / levelekre." A kakukfű illatú rét helyén "Zörög a fű, a szúrós fű, / sziszeg a gyökerek kígyófeje" (Sodoma). Az egykor édeni folyókra is rávetül az undor, bennük "pászmásan kavarog a szenny", a fény megszürkült (Undor), s ha ragyog, hát tüze emészt és "éget" (Ijesztő fennsíkon), máshol az apokalipszis üstököseként "vörhenyes tűzvésszé" hatalmasodik (Mint a tőr). A mindenség rejtett, delejes árama érdes árammá vadul, "kénsárga vattás fellegek"-et sodor a sziszegő szél (Nyilalló szálon), s a kimondhatatlan megnevezésének lázas szenvedélye a hallgatás konokságához edzi magát:
Egész nap zúg a szél, a szél alatt
a levegő üveg-kristálya pattan.
A töltésen jársz délután magadban.
A fák, a nyárfák sírva hajlanak.
 
Micsoda vágy feszült a megszakadt,
a félúton megalvadt mozdulatban!
Sziszeg a szél, a szél, a láthatatlan
hullámokon rikoltó madarak.
 
A szél, a szél, a tájat tépi sodra.
Csigahéj: búg az odvas torkú ház.
Lombok, tetők, felhők szállnak lobogva.
 
A dermedt testen foltot vet a láz,
s a szájszéli szigorú vájatokba
már fészket vert a konok hallgatás.
(A halott város)
Ez a rövid költemény, a maga homogén mivoltában meggyőzően szemléltetheti az eredeti szimbolikához való hűséget, s e szimbolika feltöltődését az adott válságos állapot társadalmi, emberi tartalmaival. Egyszersmind azt is, hogy e válságot Lator László milyen drámai módon, tehát egy pillanatba koncentráltan, egy kristályos épség szétpattanásaként, a társakra utaltság fájdalmas vereségeként, kozmikus 652arányú riadalom és elvadulás közepette, odvas, törékeny fedezékben, tehát az ítéletidővel szemben védtelenül éli át. S azt is, hogy ebben a látványos léthelyzetben milyen józan szigorral szemléli önmagát, önmagában az embert. A nagyszerű vagy a nyomorúságos halál kínálkozó képei helyett ő csak a hallgatás tragikumát látja bekövetkezni. Ez a hallgatás azonban "konok", tehát fellebbezést tartalmaz, s ebben a mivoltában a magas rendű épség, a sajgó testvériségigény s a széttiport szabadság őrizője. S innen, az utolsó strófa felől visszanézve az, ami az elemekkel, a fákkal történik, sűrű és szoros vonatkozásrendszerré áll össze. S ebben tárul fel a zaklatott felsorolások izgalmát zárt versmondatokba fegyelmező tömörség, a beszédet híradássá avató második személyű közlésmód, a kemény sziszegő hangok, a keménységet a rugalmasság felé hajlító l-ek, a feszes húrként zengő hosszú magánhangzók s a szonettforma kristályos rendjének értelme is.
S mindez arra is figyelmeztet, hogy Lator László elhallgatása nem a nihil előtti kapituláció jegyében történt. A félelem, az undor, a védtelenség közepette létezésélményében felerősödik a magányra s a halálra ítéltség tudata (Most minden más lehet, Ijesztő fennsíkon, Emlékezz hát), s megkísérti az emberi sors semmis voltának sejtelme is – de nem ülepszik filozófiává. Ha arról beszél, hogy "Sorsod úgyis rég kimérték", s hogy "Pár ezredév hegyet tetőz föléd. / Ki kérdi majd, mily kőzetekbe ásta / a vércsetorkú félelem jelét? " – így, a nagy időhöz s az irdatlan térséghez – "Fagyos világok messze villogása!" – mérten is öncsalásnak érzi a nyugtató bölcsességét, hogy "semmiség e lét", tehát könnyű elveszíteni (A tenger éj). Szemléletében sem a remény, sem a kétség nem ölt dogmatikus formát. A lehetőség, hogy az örökös börtön lakója az ember, benne kérdésként merül fel (Háborús töredék), s a kizökkent idő burkában fojtott feszültségek erejét érzékeli (Most minden más lehet). Ha, mint korábban a csodát, most a lélek belső köreibe kényszerült, "megfordított valóság" gyötrelmes tartalmait, a "végső félelmet" is kimondhatatlannak érzi (Ijesztő fennsíkon), a figyelemnek ez a koncentrált, feszült rászögeződése arra, ami történik, a megnevezés szenvedélyének szép pátosza önmagában is azt tanúsítja, hogy a költő és a világ között nyitott a kapu.
S ezt a kapcsolatot még az erkölcsi érzékenységét felzaklató élmények is csak átmenetileg ronthatják meg. A tisztátalanság, a bűn iszonyattal tölti el (Sodoma), de morális görccsé nem merülve. Ártatlanságából nem emel magának sem prófétai, sem ügyészi pulpitust. Vívódásra semmi oka, de hajlama sincs, így a sodomai pusztítás s az undor közepette is elsősorban a megnevezés köti le tehetségét. S a megnevezés, amikor a mindenség arányaiban és közegében láttatja a szörnyűségeket s a csúnyaságokat is, sőt a világvége biblikus jelenéseiben, akkor ismét csak a tét nagyságát, jelentőségét hangsúlyozza. Erre vall zaklatottsága, vergődésének olykor vallomásszerű közvetlensége is (Undor). Mert Lator László a tárgyiasságban sem doktriner. Az elemek, a világ természetébe oltott élmény nem éri be a közvetett megnevezéssel, a döbbenet gyakran külön szólammá erősödik, s a meditáció s a filozófus-töprengés direkt megnyilatkozásaiban adja tudtul a szembenézés konzekvenciáit.
653A zárt formát nem lazította fel ez a válság sem, de a történelmi és morális jelentés előtérbe tolulása fellazította a homogén szimbolikát, hogy az emberi világ jegyei intenzívebben vehessenek részt a képalkotásban, hiszen a szembenézés erkölcsi-szellemi fejleményei differenciáltabb megnevezést kívántak, mint korábban a mindenség hullámverését kifejező igény. A létezésélmény fölfelé emelő árama mintha el is apadt volna ezekben az években. Valójában csak mélyebbre húzódott, s a nagy nyomás alatt hozzáérett a közegellenállás realitásaihoz. Ez is azért történhetett így, mert költőnk és az élet viszonyában semmi nyoma az emberdegradáló csömör ingerültségének. Talán meglepő, de tény, hogy ez a dekadensnek bélyegzett költő az élettörvény tiszteletében épp olyan józan és természetes, mint az egyszerű emberek. Az egyensúly titkát vallató szigorú értelem az apokalipszis pillanatában is sejtette léte mélyebb forrásait, s ez a forrás az emberibb jövő reményét is életben tudta tartani (Mint a tőr). S mikor tisztább lett a politikai horizont, Lator László az életérdekű bölcsesség természetes készségével szabadította fel tehetsége termékenyebb hajlamait. A tempós taglalás, a Balassit idéző hang archaikus verete külön is hangsúlyozza, hogy aki beszél, tudja: számvetését ősi törvények intézik:
Vezérlő csillagom szelídebb fényjelét
szememhez közelebb immár villogatja.
Oldódnak félelmes magányom görcsei,
fordul a nyelvem is szelídebb szavakra.
 
Ideje szólanom új számot-vetéssel,
haragos istenek szobrát összetörvén.
Amit tán érdemes kőtáblára vésnem:
nem égé-pokolé – csak emberi törvény.
(Férfikor)
S e költemény utolsó szakasza a zord évek próbáinak erkölcsi-szellemi nyereségeit s ezek bekapcsolását a régi ihletek áramkörébe genezist és célt egybefogó teljességgel mutatja fel:
Szívemet, hitemet meg nem tagadóvá
hegyipatak évek áramai mossák.
Akarom: magamat őrzővé-adóvá,
emelj magadévá, gyönyörű magasság.
 
Költészetének következő periódusa, az 1956–1967 közötti évek termése be is váltja ezt az ígéretet. A "hegyipatak évek áramai" már nem moshatják el azt, ami történt, de el sem fúlnak a megsűrűsödött, olykor kietlen közegben. Pedig a gyönyör és az iszonyat olyan közel van itt egymáshoz, mint Nagy László verseiben. A jegenye csengve nyújtja kezét az ég felé (Öröm), a tenyészet emberi sebek hegeivel 654jegyes. A csoda mozdulatlanul remeg a dolgok lombjában rejtve (Fénytelen és árnyéktalan, Udvar), a fény nagyon mélyről, a "mindenségnagy éjszaka" hátteréből villan fel (Vak szembe sajduló sugallat), s az élet ősforrása is a felszín kopár, élesvonalú szerkezetein tör át, hogy az árvaságot feloldja (Öröm). S a feloldás is inkább a remegés, mint a bizonyosság örömét hozza.
Érett verseinek súlyos szépségét azonban éppen ez adja: a képtelen közegben áthatoló erő keménysége, fehérizzása, az elemeire bontott mindenség jege és forrósága, ölelése és fenyegetése, kő-tömbjei és anyagtalan, parányi rezzenései: az anyag, a tér és az idő végleteinek ütközői között szülemlő esszencia. Ez az esszencia lényegében azonos a régi "áram"-mal, mert összefogja a dolgokat, s a mindenség veleje tapintható benne, de sokkal érzékletesebb és differenciáltabb. Az emberről s a világról való keserűbb tudás, egy bonyolult kapcsolatszövevény, az adott és a lehető, az iszonyú és a gyönyörű szorítása-mámora forr benne, s szervesedik a küzdelmes élet artisztikus jelképévé.
Ezen a fokon a Lator-vers jelképessége a lukácsi szimbólum fogalmának felel meg, s úgy is valósul meg: a konkrét, az egyszeri, a sajátos alakjában. Az empirikus hajlam erejét már a korai versekben is sejteni lehetett, az érettekben aztán valósággal demonstrálja önnön természetét a nyersanyag, a jelentés úgy ül ki a dolgok arcára, mintha az anyagban eleve benne rejlett volna az, ami miatt a költő szeme reá szegeződött. Mert a szándék nyilvánvaló, Lator László nem is titkolja, de nehéz volna eldönteni, a látvány tudatosította-e szándékot, vagy a szándék révén lett fogékonyabb a szem. A vers szépségének amúgy sem az indíték a titka, hanem a valóság-elemek vitalitása, a tulajdonságok tárgyi és emberi jelentését egyszerre tükröző, több jelentéssíkban is érvényes, mégis homogén képek szerves összekapcsolódása. Az a kivételes képesség, amely például egy sziklán nőtt fa mindennapi látványát Fa a sziklafalon című versében a létezés drámaiságát összegző szimbólummá tudja teljesíteni. A fa minden rostját felzaklató, a gyökerektől a lombokig, a feltételektől a lehetőségekig a teljes sors koncentrált átélésére képesítő küzdelem megtermi gyümölcsét. A satnya fa "a kőmarkú pokol s a könnyű űr / közt remegő vezetékül feszül"-ve érzékelni képes "a lét / tagolatlan tűzhomály örömét". Hogy az "üdvözült gyönyör s az iszonyat" közös tartalmai a létezésnek, itt ölt kézzel fogható alakot, végig a fáról szólva, de mégis az emberi érzékenység jelrendszerének drámaiságával hangsúlyozva a kivetettség közepette kiküzdött szépség értelmét. A fa "mondhatatlan szépsége-árvasága" ugyan elsősorban magára a fára, a primer látványra vonatkozik, de emberi tartalmasságához a világteremtés biblikus képzeteiből szövődik a filozófikus értelmet kitüntető háttér.
Formailag mindez a döbbenet effektusai és grammatikája szerint alakul. S ez a döbbenet fontosabb, mint a filozófia fogalmi része. A kezdő sorok kérdésétől a befejezők felkiáltásáig ajzott lüktetéssel sodró folyamat áthajlásaival és alárendeléses szerkezeteivel maga is arra vall, hogy az élesrajzú tárgyiasságban ez a döbbenet a fluidum, a vers ennek nyílt megvallása felé igyekszik, ennek forrása s egyszersmind példázata is a látvány. S azért lehetett nyitott a viszony költő és példája között. S ez azért termékenyebb, mint a merev leíró jelleg, mert a rajzos elemeket expresszív 655élettel telíti, s ugyanakkor lehetőséget ad a distancia éreztetésére is. Így a távolság ezúttal nem a hűvösség biztosítéka, hanem a döbbenet összetevőjeként formát öltő megrendültségé. Arra ad alkalmat, hogy a sors-azonosság mellett az ember magasabb jussát, e juss sérelmét, az áldozat súlyosságát, az árvaság fájdalmát is kifejezze, tehát egy, a fa-sorsnál többre érdemes emberség értékét a látványban rejlő heroizmushoz képest.
Lator László férfiassága ebben is természetesebb, mint a kivetettséget másíthatatlannak valló filozófiáké. A sziklára került fa sorsában a törvény mellett a szeszélynek is szerepe van, a gyönyör és iszonyat együttes átérzése egy hasadás nélküli lényeg "tűzhomály örömé"-vel köti őt össze, s heroizmusa nem olyan önelégült, hogy árát, a gyötrelmet ne érezné fájdalmasan igazságtalannak.
A megrendült szembenézés közben Lator László nem kapaszkodik eszmei fogódzókba; hogy "micsoda öntudat kopár öröme" képesíti ilyen küzdelemre a fát, nem kérdezi, mert a remény törvényét ő az anyagnak az életet újjáteremtő képességéből olvassa ki (Pompei). De ebben az elemi bizonyosságban, mint az előbb idézett versben vagy az érzéki szerelem profán szenvedélyről valló Szomjúságban, az elemi érvek végül a teremtés csodájáig és a lét titkáig hatoló intuícióra képesítik a képzeletet.
E képességének Lator László tudatában is van, alább nem is adja: úgyannyira, hogy egyéb nem is igen érdekli. Ez lehet az oka, hogy az alkalmi ihlet, a szeszély, a játék, a humor színesebb, nyersebb meglepetései ritkán jutnak szóhoz lírájában. Pedig az érett versek sokat nyertek a köznapi dolgok: például egy kert, egy udvar, egy történelmi vagy mai táj pontos megfigyeléséből. A Zugligetben már-már monumentális látomássá is teljesedik a létezésélmény és egy konkrét táj elemeinek egymásba oltása révén. A szerkezetre irányuló figyelem, az élesebb, olykor metszetszerű rajz, a kövek s az ásványok keménységével ható kép is új nyeresége a kifejezőkészségnek, de a teremtés és a világvége közötti mindenség, a sokféle létminőség felidézéséhez mintha mindez kevés volna. Az igényhez képest kevés emberi esemény vesz részt a versalakítás folyamatában. Mintha a műfordítógyakorlat példás lelkiismeretességének a Lermontov- és a Blok-, a Victor Hugo- és a Frénaud-vers természetének tiszteletében egyaránt gáncstalan, önmaga jellegét és szándékát is óvná a fesztelenebb teremtés szeszélyeitől. Gáncstalanságának ez a fonákja, ha úgy tetszik, az ára.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me