KESZTHELYI ZOLTÁN (1909–1974) (Munkaközösség)

Full text search

KESZTHELYI ZOLTÁN (1909–1974)
(Munkaközösség)
Keszthelyi Zoltán (1909–1974) írói pályáját a felszabadulás teremtette új lehetőségek teljesítették ki. Könyvtáros, majd 1947–1948-ban a Kortárs szerkesztőségének munkatársa volt.
A kezdetek után, mikor "ujjongva énekelte hazáját", a költészete sem maradt mentes a kor sztereotípiáitól. Sokszor azonban a sémán keresztül is áthangzik a vers eredendően tiszta, üde dallama. Békeverseit nem csak a feladat kényszere szülte: a téma végigkíséri pályáján. Gyermekversei sem csupán a kötelező derű és öröm kifejezésének eszközei, mélyebb, szubjektív és őszinte érzésből fakadnak.
549Költészetének egyensúlyzavarait kettősség, felemásság, főként az érzelmi beállítottság és az intellektuális gondolatiság közötti feszültség okozza: "Te, boldogságra éhes értelem, / Maradj velem, / Te, rosszat jóra váltó érzelem, / Légy jelenem;…" (Ötven felé).
A sematizmus hullámvölgye után költészete a hatvanas évek derekán ennek a kettősségnek a jegyében ível fölfelé: tematikája bővül, érzelmi világa sokszínűbbé válik, formakultúrája az érett művészt mutatja. Formaeszménye a klasszikus hagyományokon nyugszik, emellett gyakran alkalmazza a szabadvers technikáját is. A hétköznapok derűje egyre sűrűbben adja át helyét a magány, az öregedés, majd a kései szerelem komorabb, de tiszta humánummal telített színeinek.
Említést érdemel érdekes, bár megvalósulásában nem igazán sikeres kísérlete, a Visszatért évek (1960) című "tündérjáték", melyben a 19. századi újromantikus vígjátékot modern, főként az időfelbontáson alapuló dramaturgiai eszközökkel újítja meg. Utolsó előtti kötete, Az ősz gyertyái (1968) már az összegezés, a számvetés igényét tartalmazza: természetszimbolikája is (előző köteteinek címe: Nyár volt, 1963; Feltámadt nyár, 1965) a betakarítás évadának kezdetét jelöli. Utolsó, Ébredj, öröm (1972) című kötetében – a címmel ellentétben – az elégikus hangulat uralkodik; a múlt pillanatainak felidézése s a jelen élményeinek rögzítése mellett folytatja a számvetés, az összegezés költői programját. Ugyancsak az utolsó évek nagyarányú, bár anakronisztikusnak tűnő vállalkozása a Halászószemű ember (1973) című poéma, melyben szimbolikus meseszerűséggel elevedik meg költői sors, a költői hivatás; nem mentesen a szentimentalizmus és a túlbeszéltség hibáitól.
Gondolati költészetében, mely nagy, egyetemes témák, eszmények, hitek szolgálatában és őszinte átéltségéből fakad, nem mindig találja meg a hiteles művészi kifejezést; ezek a versek a költői szubjektum átlényegítő ereje híján elvont konstrukciók maradnak. Az emberért és a világért, a jövőért való aggódás, a művészet, a természet és mindenfajta szépség áhítatos szeretete, a költészet erejébe vetett hit a költő szubjektív én-lírájában nyilatkozik meg igazán meggyőzően és tisztán.
De jön az érés ideje, az aratás ideje,
néhányszáz verssor emlékszik reám,
felhőkarcolók között is, villámos viharban,
mikor helikopterek szállnak el a szélben,…
(Lassanként)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me