Népiség és szocializmus

Full text search

Népiség és szocializmus
A magyar líra Csokonai óta tartó összefüggésrendszerét a társadalmi és nemzeti elkötelezettség nemzedékről nemzedékre hagyományozódó szelleme teremtette meg; a belső kohéziót a művekből sugárzó emberi magatartás tartotta fönn harmadfélszáz éven. A József Attila-i vízválasztó után e magatartásnak két sarkpontja volt: népiség és szocializmus.
Népiség és népiesség már régóta nem jelentett azonos fogalomkört. A népiesség a stílus kategóriái közé tartozott, a népköltészetből merítő vagy az azt utánzó 41műköltészetet jelölte, a népiség viszont a költészet és a valóság összefüggéseire utalt. A lírai versben mindig inkarnálódik egy személyiség, a vers "én"-je, akár közvetlenül, az alanyi költészet módján jelenik meg, akár tárgyak mögé rejtezik. Ez a versbeli személyiség sem életrajzilag, sem pszichikailag nem mindig és nem is szükségszerűen azonosítható a verset író költővel, de a vers minden fontos esztétikai és eszmei jellemvonása az "ő" jelleméből és magatartásából következik.
A költői népiség e versbeli személyiség azonosulását jelenti a dolgozó osztályok életmódjával, létformájával, s éber készenlétét az ügyükért való harcra. Király István Ady-monográfiájában (1970) részletesen tárgyalta a lírai népiség eszmei és esztétikai ismérveit. Fejtegetéséből e fogalom nyitottságát kell hangsúlyozni, hogy az 1945–1948 közötti magyar költészet centrifugális erejét lemérhessük. A népiség az "egy embertől" a közösség felé halad, széles ívpályán, a nemzethez és az emberiséghez tart. Magába foglalja az osztályöntudatot, de nem zárkózik be, hanem a történelem és az egyetemes humanizmus arányaiban gondolkodik. A népiség e nyitottságát, az osztályszemlélet humanista tartalmát a szocializmus társadalmi perspektívája biztosítja. Ennek iránytűje nélkül a 20. századi népiség tévutakra juthat, önmaga ellen is fordulhat, amint azt Erdélyi József és Sinka István egy-egy pályaszakasza tanúsította.
A népiség Illyés Gyula stílusnépiesség nélküli költészetében testesült meg legtisztábban az 1945–1948 közötti periódusban. A szürrealista iskola, s később a Nyugat szellemiségének hatására asszimilálta költészetében a modern líra minden olyan törekvését, mely a magyar haladás számára hasznosnak látszott. Illyés nem volt szocialista költő abban az értelemben, ahogy József Attila, hogy a munkásság osztályálláspontja és a történelmi materializmus szemszögéből vizsgálta volna korát és világát. De a szocializmus távlata ott munkált kimondatlanul is gondolatrendszerében, amikor egy független, szabad, demokratikus Magyarország megvalósulásáért szót emelt. A szocializmus volt számára a megvalósítható társadalom, a jövőbeli kívánatos állapot, ha önállóan fejlődik ki, a magyar dolgozó osztályok munkája nyomán.
A népiség és a szocializmus hangja kiemelkedő szakaszhoz érkezett el a korszak lírájában, s növekvő táborok gyűltek eszméi és feladatai köré. Kezdtek egybehangolódni a háború alatt megindult, de akkor még egymástól is elszigetelten működő csoportok.
A Népszava köréből és a "munkásírók" csoportjából, valamint a csoport folyóiratainak (1945: Augusztus, Szeptember, Október, November; 1946: Külváros) gárdájából jött Bakó József, Benjámin László, Földeák János, Keszthelyi Zoltán, Kis Ferenc, Lukács Imre, Szüdi György, Tamási Lajos, Vaád Ferenc, Vészi Endre. A munkásmozgalommal hosszabb-rövidebb ideig együttműködő költők közé tartozott Várnai Zseni, Pákozdy Ferenc, Hollós Korvin Lajos, Csuka Zoltán, Mária Béla, Várkonyi Nagy Béla, Vasvári István.
Az emigrációból tért haza a kommunista Balázs Béla, Gábor Andor, Lányi Sarolta, Madarász Emil, Gereblyés László. A korszak szocialista költészetébe tartozik Nádass József lírája is.
42A szocialista eszmékhez közeledett a Nyugat első nemzedékéből Gellért Oszkár, a másodikból Fodor József, a harmadikból Devecseri Gábor, Jankovich Ferenc, Képes Géza, Zelk Zoltán. Mátyás Ferenc a mezítlábasok énekeit, a falusi és városi proletárok élményvilágát hozta magával, s a szocialista líra egyik előmunkása lett Kónya Lajos. És jelentkeztek a fiatalok a Valóság, Emberség, Újhold, Válasz, Diárium stb. hasábjain. Felnőtt egy fiatal kommunista költőgárda: Aczél Tamás, Kuczka Péter, Tóth Gyula és mások, s a szocializmus eszméinek hatása döntő volt az új népi nemzedékre, Juhász Ferenc, Nagy László évjáratára is.
Szocialista elkötelezettségük még korántsem igazodott egységes rendbe, mint 1948 után megritkult soraik, s költészettanuk is a szabadon megnyílt alkotói lehetőségeket élvezte. Pedig néha már mutatkoztak a türelmetlenség jelei a költők és a kritikusok részéről egyaránt, s a hadrendek gyors igazgatása nem tett jót a költői szellemnek. A neofita ihlet megszülte az első sematikus verseket, s a szocialista jelszavak a népiség megélése nélkül újságpapír ízű költészetet teremtettek. De ekkor még ritkán és a korszakra egyáltalán nem jellemző módon.
Jellemző az őszinte fütöttség volt. A "munkásírók" és a Népszava csoportjából Benjámin László, Kis Ferenc és Vészi Endre írta a legmaradandóbb költészetet; Benjámin máris az egész korszakra jellemző, meghatározó érvénnyel. A történelem fordulóját hittel köszöntötte, de a maguk pályáját emelő túlbuzgók serénykedése aggodalmat ébresztett benne. Köteteiben – Betűöntők diadala (1946) és A teremtés után (1948) – az erkölcsi ítélőerő gyülekezéséről adott számot, és tiszta emberségének mély forrását tárta föl érett, kimunkált költői nyelven, magas művészi színvonalon. Gyakran bizonytalanság és gyámoltalanság kerítette hatalmába, a közösség nélkül semminek érezte magát, a megélt népiségből fakadó közösségvágy nyilatkozott meg e belső válságokban. Ekkori verseiben oly gyakran megszólaló személyiségválsága, szerepválsága abból adódott, hogy úgy érezte, nem tud eléggé azonosulni a közösséggel. Az önmegvalósulást – a modern líra e szüntelen visszatérő gondját – nem a kiemelkedésben látta teljesülni, hanem ellenkezőleg, a néppel és a tömeggel való együtthaladásban, akárcsak József Attila. Mindig másutt jobb című prózaversében így fogalmazta ezt meg: "Csak egy nyelvet szeretnék én beszélni, de olyat, amit mindenki megért: a szabad emberi közösség nyelvét, mely az enyémnél vígabb s nehezebb, mely elveti magányos évek terhét, s törvény nélkül Törvényhez vezet. Én elvesztettem, hadd leljem meg ismét a tant, mely épít és átalakít, s lerázva a múltat, mint rossz rögeszmét, hadd jussak a szabad torkolatig, hogy ott, ahonnan immár messze hallik, mondhassam el hangos vagy szelíd hangon – ahogyan a témához illik – a közösség roppant közhelyeit."
A közösség ügyének őrszolgálata mint a személyiség önmegvalósításának legbensőbb érdeke, ez volt a kibontakozó szocialista költészet legkorszerűbb gondolata, mert benne kimondatlanul is megfogalmazódott a szocializmus "nagy kalandjának" legnagyobb ígérete: az egyéniség és a közösség újra összekapcsolása, az elidegenedés megszüntetése egy cselekvő, szabad, demokratikus országban.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me