KISS TAMÁS (1912) (RÓNAY LÁSZLÓ)

Full text search

KISS TAMÁS (1912)
(RÓNAY LÁSZLÓ)
404 Kiss Tamás (1912) lírája Csokonai jegyében indult; a nagy költőelőd világos színei azonban nála komorabbak lettek, s tudatosan vállalta a magába zártság mélységében való tájékozódását. Indulása a Nyugat harmadik nemzedékével rokonítja: ő is kitűnő formakultúrával, a zeneiségre ügyelve építette fel első verseit, és a maga "külön világát" járta:
Ez, mit csak nekem adott,
nem ismételt, hogy ide tett,
hogy legyen külön-egy világ,
amiből nem engedhetek.
(A jegy)
A világégés fenyegető látomása az ő költészetéből is tépett, fájdalmas hangokat kényszerített ki. Már 1941-ben megjósolta, hogy "viszik hát majd új háborúba / ontani vérét, erejét":
Hó alatt lesz temetője,
kopjafája orosz vadon,
s hömpölygeti ártatlan vérét
a csendes, mélyhullámú Don.
(Kunsági elégia)
A felszabadulás után megerősödtek lírájának gondolati elemei, s szigorúan megszerkesztett, szinte mértani rendbe csoportosított versekben igyekezett felmérni az ember helyét és lehetőségeit a világban. A lét nagy kérdéseivel szembesülve újra és újra kérdő-kétkedő hangsúllyal igyekszik megfejteni mindazt, amit titoknak, ismeretlennek érez. Ebben a folyamatban annyira a mondanivalóra koncentrál, hogy szinte aszkétikus tartással mond le a képek s a rímek csábításairól: "Nem hiszek én jósoknak, mágusoknak; / a tér rettent, a szám izgat csupán: / mért hull a lét planéta-távolokra, / s mért van kettőm, mikor több az egy."
Nem a tárgyszerűség, a hideg ésszel tájékozódó, intellektuális magatartás az eszményképe, sokkal inkább az a mélyből feltörő, már-már sámáni messzeségbe ásó hagyomány, melyet a huszadik századi lírába elsősorban Gulyás Pál közvetített. Hozzá, az általa képviselt ideálról írta egyik legszebb költeményét:
Nem szólt század óta szebben
senki nálad Debrecenben,
emberibben a hazában,
magyarabban a világban,
Te voltál itt az utolsó
varázsló és igazmondó,
405garabonciás, íródeák,
kit kileltek még ideák,
s kiről tudjuk csalhatatlan,
mért halott a halhatatlan.
Súghat-búghat emberöltő
fölötted: te vagy a költő.
(A költő sírjánál)
Nem véletlenül emlegeti Debrecent ebben a versében is. A Tiszántúl világából jött, ott érzi magát otthon, ez az a vidék, ahol – úgy véli – "Attika, Róma, Napkelet / találtak itt egy enyhelyet", itt fakad fel az erőforrás, ahonnan mindig megnyugvást, megigazulást meríthet, s "ahol mindig jön pillanat, / amivel megválthasd magad". Nem bezárkózik ide, hanem abba a természetes áramkörbe illeszkedik, mely egyszerre őrzi a hagyományt, s egyszerre tágítja a szemhatárt, ahogy annak idején Fazekas és Csokonai lírájában. Párizst éppúgy birodalmának érzi, mint szülővárosát, nem véletlenül írta költői magatartásának jellemzéséül Takáts Gyula: "Tyukody-Baudelaire." De több is ennél, hisz a kétféle szemléletmód szintézisében él, és őrzi "lélekhonát", hol "… Vigyázó szemek / szüzek őrizték e tüzet / barrikádokat, halmokat, / biztató forradalmakat".
Magatartásának előképeit, rokonait, világképét kialakító író-elődeit idézi tanulmányaiban és esszéiben, melyeket Árkádiában éltünk címmel gyűjtött kötetbe 1975-ben. Különösen sokat árul el önmagáról és lírai ideáljáról A költő és a ráció című írásában. Arra a nagyon izgalmas kérdésre keresi a választ: vajon a modern költészet intellektualizálódása nem robbantja-e szét magát a verset, nem teszi-e azt puszta "imitáció"-vá. Felemeli szavát a költészet "irráció"-ja ellen, amikor a lírikus mindent asszociációira bíz, s a mű sokszor megfejthetetlen keresztrejtvénnyé lesz, amely nem közügy többé, hanem írójának magánügye, vagy kevesek és kiválasztottak szellemi gyönyörűsége. "Úgy érzem – e szavakkal zárja ars poetica igényű tanulmányát –, nagy a felelősségünk költészetünk jövőjéért, nem a múlt, a kinőtt hagyományok őrzéséről lévén szó, hanem a vers, a poézis hű megőrzésének elkötelezettségéről.''
Az igazi értékek megőrzésének és korunkra való átsugároztatásának gondolata hatja át Kiss Tamás legtöbb esszéjét, s ezek nemcsak értékorientáló szerepet töltenek be, hanem komoly filológiai megalapozottsággal, finom, egyéni szempontok felvetésével is segítenek a múltban tájékozódnunk. Különösen érzékletes és pontos képet rajzol Gulyás Pál költői útjáról (Fákon át a Hádész kapujáig), s Nadányi Zoltánról, kinek következtességében, "makacsságában" önmaga költői igazolását is megtalálja, hiszen az a "költői méltóságérzet", melyet Nadányi lírájában a legjellemzőbbnek vél, az ő verseit is áthatja. De a világszemlélet és alkotómódszer nem a hétköznapokból való kivonulást jelképezi számára, hiszen nyomatékosan hangsúlyozza, hogy a "poézis" homéroszi értelmezése "anyagi, szellemi javakat létrehívó, alkotó cselekvést" jelent. Ezt az eszményt rajzolják ki a 406 Holdkikötő (1978) című kötetébe összegyűjtött versek, melyek egyre élesebb és hitelesebb képet adnak lírájának egyetemes ihletéséről:
Testvérem lett a föld,
húgom az ég és bátyám a tenger,
a mindenséget fogadtam szívembe;
de ha átlépek a szivárvány alatt,
homlokomon viszem a napot,
s gyanútlanul keresem a részem:
a sosem lelt, a mindig keresett,
a föl nem talált tökéletességet.
(Vénülő Alastor)

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me