"Végtelen menet"

Full text search

"Végtelen menet"
A hetvenes évek elején három verseskönyv foglalta össze Fodor József utolsó pályaszakaszának eredményeit: a Nagy szelekben (1971), a Végtelen menet (1973) és a posztumusz kötet, az Egy Plánta énekei és más versek (1974), amely a költő halála után egy esztendővel jelent meg. Gazdag epilógus ez, a korábbi időszakhoz hasonlóan termékeny periódus, méltó lezárása az életműnek. Fordulatot vagy nagyobb váltást már nem hozott, nem kezdeményezett új irányt, nem szolgált meglepetés erejű újdonságokkal. Így is az alkotói kedv, a teremtő erő lankadatlanságáról tanúskodik; az értékgyarapodás fejezeteként kapcsolódik az előzményekhez.
Elűzhetetlenül jelen vannak a fogantató élethelyzetben az öregedés, a múló idő, az elmúlástudat s a halálra készülés élményei. Egyre többet foglalkoztatja a "már őszre jár", s a "jön a tél, a rettenetes" (Ijesztő) bizonyossága. A kíméletlenül múló időre figyelmeztetik a sokasodó emlékek, melyeknek "gyarapodnak seregeik a szívben". Mind többet bolyong Az emlékek erdejében. Meglepik az egyedüllét, a magány rosszérzései, a "kétséggel s egyedül" szorongásai (Mindenek után). A pátosz sokszor átvált rezignációba, fájdalmasan elégikus hangzatokba.
Mélységesen jellemző azonban kései lírájának élményrendszerére és világképére is, hogy a tragikus komorságot, a vívódó pesszimizmust ellensúlyozza benne – és fel is oldja – a rajongó életszeretet, az áhítat és ámulat képessége, az enthuziaszta világátélés, az "örök szomj", mely "azt súgja egyre: még s még!" (Könyvek közt). Amikor megszabadul gyötrő látomásaitól, kétségeitől s a rezignáció terheitől, érzésvilágát áthatja "a létezés öröme" (Egy Plánta énekei), eltölti a "határtalan és végtelen" világ felemelő víziója, megigézi az "élet-varázs", megbűvöli az Ámultató szép, elragadják a "vén s új csodák" (Csak mint eddig), földerítik a fénylő tavasz vagy a gyönyörűen ragyogó ősz képei, csodálattal tölti el az élet gazdagsága és szépsége. Patetikus vallomáshangok szólaltatják meg ezeket az érzelmeket. Sűrűn ismétlődnek a "föl, föl!" önfelszólításai, az életkedv s az élethez ragaszkodás 250beszédes kifejező alakzatai. Parancsolatszerűen fogalmazza meg a "derülj, élj, tégy" (Boldog összevisszaság) önbiztatását, mely visszaszorítja a fájdalmakat, keserűségeket, lemondásra ösztönző gondolatokat is. Mindvégig kifogyhatatlan erőforrás maradt számára maga az alkotói tevékenység, a költészet teremtő munkája is. Föltétlenül hitt a "lelkét betöltő alkotásban" (Az írás dicsérete), ez határozta meg ars poeticáját. Utolsó nagyobb művének, az Egy Plánta énekei című tizennégy énekből álló allegorikus és poémaszerű költeményének egyik helyén a "Plánta" nevében elmondott vallomás akár összegezésként is felfogható: "Az életben sok a kikerülhetetlen, a szenvedés, a kegyetlenség: mindazáltal háláját fejezi ki mégis mindenkivel és mindennel szemben, akitől élete és munkája lehetősége származik."
Fodor József elsősorban az elementáris indulatok, a prédikátori és profetikus szenvedélyek, az aggodalmas és súlyos szavú töprengések, a nagyarányú látomások lírikusa. Költőiségét az erkölcsi komolyság, a fellobogó érzelem, a gondolati erő s a haragos pátosz jellemzi mindenekelőtt. Verseinek nagyobb része retorikus-patetikus alkatú. Legjellegzetesebb hangnemét az ódai és rapszodikus formák szólaltatják meg. Alkotói módszere alapján nem sorolható az alakító funkcióra gondosan ügyelő, míves lírikusok közé. A kiáradó mondanivaló kevéssé megszűrt; Fodor József a minél több elemet és részletet műbe engedő közlésre törekedett. Hajlott a zsúfolásra, a szertelen halmozásra, ami olykor a kifejezés darabosságát, nehézkességét is maga után vonta. Költői nyelve, a már Schöpflin Aladár által is megfigyelt "kopogós" stílusa vonzódott a régies elemekhez, a különleges szóösszetételekhez, a többszörös alárendelés szintaktikai formáihoz, a viszonyszókkal és írásjelekkel szövevényessé és szaggatottá tett mondatszerkezetekhez, a retorikai hatóelemekhez. Áradó verbalizmusát némelykor feszes kompozíciókba préseli, de gyakran enged a terjengősebben indázó szerkezetek vonzásának is. A kifejező spontaneitás és expresszivitás energiái feszítik művészetében a fegyelmező és szelektáló formálás kereteit.

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages