Élménylíra: tájvers és zsánerkép

Full text search

Élménylíra: tájvers és zsánerkép
Illyés Gyula módot talált arra, hogy az ötvenes évek első felének szerfelett kedvezőtlen szellemi légkörében, a dogmatikus és irodalomellenes esztétika egyeduralma idején, csorbítatlanul kifejtse költészettani elveit, beleszőve azokat magyar és francia írókról szóló tanulmányaiba, vagy felvilágosításnak és vitaindítónak szánt esszéibe. 1948-ban Éluard-t mutatta be a Zeneakadémián összegyűlt közönségnek, majd Racine-ről (1949), Molieère-ről (1954) festett arcképet, Victor Hugo védelmében (1952) emelte fel szavát, de értekezett A nép költészetéért (1954), A nép nyelvéért, a nép színházáért (1954) címen is. Ezekből és más egyéb írásaiból összeállítható a kép, hogyan gondolkodott magáról a költészetről, az irodalomról, s közvetett formában az is kiviláglik esszéiből, hogy melyek az ő saját verseszményének alapelvei. Ars poeticáját elsősorban versekben fejezte ki, de ennek megismeréséhez fontos adalékokat nyerhetünk a cikkeiben az elszórt megjegyzésekből is. Az a legfeltűnőbb, hogy ismeretelméleti problémák nem izgatták, mi több, a bölcselet ilyen irányú vizsgálódásait egy helyütt éles szavakkal ki is gúnyolta; s ez időben metafizikai kérdések sem zaklatták. A filozófia szükségképpen bonyolult fejtegetéseivel és elvont nyelvezetével nem tudott megbarátkozni, ebből azonban nem az következett, hogy filozófiaellenes lett volna; az meg végképp nem, hogy az ösztönösségre esküdött volna fel. A "sámáni önistenülés"-t A francia irodalom kincsesháza (1942) bevezetőjében is megbélyegezte; nem győzte hangoztatni, hogy irodalmi eszménye a világosság, az értelmes rend, a fegyelmezett közlés. A filozófiáról nem azért ejtett tehát néha elítélő szavakat, mintha nem becsülte volna az emberi értelemnek a világ megismerésére irányuló erőfeszítéseit, éppen hogy nagyra értékelte azt, ő maga is erre törekedett. De úgy vélte, hogy "amit az ember ember-természetéről tudunk, azt voltaképpen a művészi ábrázolásból, szorosabban a szépirodalomból tudjuk. Úgy értve ezt, hogy ami lényegeset, valódit az ember elmondott magáról, hogy mi jóra-rosszra képes, mi esett meg, és mi eshet még meg vele, azt az irodalom nyelvén mondta és mondja el" (A nép költészetéért). A jó irodalmat a valóság hű és művészi ábrázolásának tekintette, az élet eleven, teremtő megidézéseként fogta fel. Az irodalom azáltal szerezhet előnyt a versenytárs tudományokkal szemben, hogy "magát az életet 218festi". Az irodalom valóságábrázoló szerepéről vallott nézetei színleg egybecsendültek a korabeli esztétika legfőbb kívánalmával, de valójában szembefordultak annak szemellenzős állításaival, ideológiai aktualizálásaival. Illyés Gyula azt fejtegeti ugyanis több helyütt, hogy az irodalom igazsága önmagában megáll, a mű önmagában hordja igazolását, nincs szüksége arra, hogy ezt valami mással is dokumentálja, mint ahogy a tölgyfának és az ibolyának sem kell saját létét bizonyítania. Ez az irodalomfelfogás szöges ellentéte volt mindenfajta vulgarizálásnak; nem ideológiai előfeltevésekre épült, hanem arra, hogy a költészet "eladdig ki nem fejezett érzéseket tudatosít s illeszt be fogalmaink közé; méghozzá legtöbbször anélkül, hogy azokra külön szót találna ki".
Az egyéni szenvedés kimondhatóságára követelt jogot Illyés Gyula, de nem azért, hogy abban elmerüljön, hanem hogy figyelmeztessen: megoldatlan kérdéseink mindig lesznek; a szenvedés, a tragédia és a halál nem szűnik meg azzal, hogy a társadalom szerkezete átalakul. A korabeli marxista ideológia és kritika, a társadalmi haladásra hivatkozva, rendszerint mellékesen kezelte az egyén efféle gondjait, s ha irodalmi alkotásban jelentkeztek a borús hangulatok, azokat ráadásul a dekadencia elítélő címszava alá sorolta. Illyés Gyula egyik legjelentősebb kötetének, a Kézfogásoknak belső arányai, hangulati és értékhangsúlyai is igazolják, hogy rövidlátás lenne jelentős írót egy-egy verse alapján megítélni: az egészen belül több rétege tárul fel előttünk, s ezek együttesen képviselik a költői magatartást és fejezik ki szemléletét.
A Kézfogások 1956 kora nyarán jelent meg, a kritika lelkes elismeréssel fogadta; olyan jelzők kíséretében írt róla, mint elébb egyetlen kötetéről sem. Somlyó György hét verset sorolt a képzeletbeli nagy nemzeti versantológiába (Bartók, A reformáció genfi emlékműve előtt, Doleo, ergo sum, Árpád, Óceánok, Menedék, Levél a vízgyűjtőről és a fenyőről), Czine Mihály azt írta kritikájában, hogy "az új magyar valóságról ő mond a legtöbbet, lírája a sorsfordulón álló nemzeti lélek legtisztább tükre".
A Kézfogások élmények, hangulatok, gondolatok, színek gazdagságát fogta össze, mindamellett alaphangját a nemzet és az emberiség kérdéseivel vívódó szenvedélyesség határozta meg. A költő "izzó idegdúcokkal" érzékelte a világot, s ezért lett a kötet az ember egyéni gyötrelmeivel, viaskodásaival és reményeivel is telített egységes alkotássá. Visszatértek régi témái, Ozora és Párizs, a nagyapa alakja, a gyermekkor emléke, a puszta és a Balaton – egy emberi élet kinyíló nagy körképébe foglaltan. A kötet a mindent verssé érlelő költőt állítja elénk; fölzendül a fülemüle dala és hallik az óceánok zúgása; egy lábnyom a hóban éppoly fontossá válik, mint a nemzet hőseinek hajdani küzdelme; a hétköznapok világa történelmi távlatokkal forr össze. Az élet birtoklásának a biztonsága és derűje árad a kötetből; nem a világ teljessége, de egy teljes emberi élet tükröződik benne. A kopár határ vén csőszházáról, girbe-gurba gyalogútjáról éppen úgy van mondanivalója, mint a Boulevard Bourdonról és az óceánról. Megfigyeli a göcseji kévét rakó parasztot, elégiát ír egy öreg vincellér halálára, ódát egy jól működő tanyai kályhára, és maga elé idézi Árpádot, Zrínyit, Széchenyit. Található vers a viharról, ibolyaszagról, a 219széltépte szilről, fügebokorról, csererdőről, havas tájról. Vonzalmat érez minden iránt, ami eleven, tevékeny; ami megfogható és szeretetre méltó; ami hasznosan és célszerűen fölhasználható. Egyetemes rokonszenv él benne a világ és a világ dolgai iránt; a földi élet, e "földtávú lét" minden látványa lenyűgözi és magával ragadja. De csak az, amiben emberi vonatkozást fedez fel: a legszebb természeti kép is avval lelkesíti föl, hogy látni rajta az ember alakító kezének nyomát (A Lago Maggioro fölött). A természet nagy vigasztaló is, évszakainak körforgásából, az állandó megújulásból kedvet és erőt lehet gyűjteni; megértést az embertársak iránt (Vidám reggel), hitet, hogy élni kell mindenáron (A szil s a szél, Fügebokrok), s hogy a kikelet minden tél után megérkezik (Cinegemadár, Csererdő). Ez a természetlíra emberi dolgok foglalata, nem puszta leírás, de nem is az impresszionizmus színező pompakedvelése. Jól példázza ezt az Örül már minden, hogyan vált át a természeti kép – a tavaszi megújulás – az öregség, halál gondolatába:
nemcsak dal vagy nekem, tavasz:
vészjel, te is már, – oly veszetten
 
kereng a négy évszak felettem!
Alig szakítom le, röpül
virág s gyümölcs kezem közül –
Állok göncrángató szelekben,
 
abban az éles léghuzatban,
mely a kezdet, az anyaöl
s a vég, a sír között söpör,
s elér itt is, e szép lugasban.
 
Érdemes természetélményét közelebbről is szemügyre venni. Költészetének mennyiségi és tartalmi hangsúlya szerint is számottevő része a természetleíró és tájversek körébe sorolható, első kötetétől, a Nehéz földtől (1928) kezdve. A természet mint szívet-lelket gyönyörködtető látvány és mint az élet része, az alakító tevékenység színtere, és mint az embert gondjaira, végességére figyelmeztető látvány tűnik fel lírájában. A maga valóságos tárgyaival, színeivel és reális kiterjedésének határai között, sőt legtöbbször csupán az érzékszervek által befogható közvetlen környezetével. Költészetének sokat emlegetett tárgyiassága is részint innen ered: a természet anyagi mozgalmassága, változatossága, színessége mutatkozik meg előtte, az érzékelő tudat által közvetlenül érzékelhető határok között. Nem a vegetáció aprólékos, már-már alig látható részletezettsége és nem is a világegyetem kozmológiai fölmérhetetlensége, mint ahogy például Juhász Ferenc életet és halált a természet végtelenségében összeütköztető eposza, a Gyermekdalok rajzolja. És nem is a panteista életszemléleten szüremlik át a természet egy darabja, mint Szabó Lőrinc lírájában. Szabó Lőrinc és Illyés Gyula természetélményében, fölületes pillantásra, inkább a rokonságra, az összhangzásra figyelnénk fel, ha nem győzne meg a Valami szép akár egyetlen versének is másféle csengése. Szabó Lőrinc, 220különösen élete alkonyán, a természetben, egyedül a természetben találta meg a teljes feloldódást: a zsongító nyugalmat, a lélek békéjét, a szépség örömét. A természet látványa legtöbbször az élettel kiegyező megnyugvást hozta el számára. A természeti, vegetatív létben való elmerülés felgyújtotta életkedvét, örömre hangolta s a rossznak tudott emberi lét szebb oldalát is megmutatta, és ezzel visszaadta az "élni érdemes" hitét.
Ennek a panteista fölfokozottságnak nyomát sem leljük Illyés Gyula lírájában, s ebben nem a két költő stílusának, hanem szemléletének különbözősége nyilatkozik meg. Illyés Gyula nemcsak a természet változatosan szép dolgaiba belefeledkezve tudja a világot magáénak érezni, magához ölelni; nem ez az egyetlen örömforrás nyílik meg számára. Az életet minden részében ismerni, átélni, meghódítani igyekszik; rendszerint ez az igény sarkallja, s a befogadásnak ez a készsége járja át költészetét. Táj- és természetfestő versei többnyire a mesterkéletlen könnyedséggel fakadó élménylíra körében helyezhetők el. Kiváltójuk, ihletőjük a derűs, életigenlő szemlélet; stílusjellemzőjük a világos szerkezet, a pontos leírás s a megnevező hasonlat és metafora. Hangulatuk rendszerint egynemű, a hosszabb dal formáját öltik fel; a tárgy, amit leírnak, epikai vázon bomlik ki s külön-külön az ad nekik egyéni veretet, hogy csöppnyi humor, bánat, szomorúság is átszínezi a sorokat, s e személyes gondolatélmény révén némelyik efféle tárgyú vers jelképes színezetet nyer és tapintatos formában életmagyarázó motívumot is kibontakoztat. Mint Kiss Ferenc árnyalatos verselemzéséből megtudjuk, a Gyalogút még a költői szerepre vonatkozó finom utalásokat is magába rejt:
Szép tábla vetés, zöldül, mert fakad,
meglátni benne a gyalogutat,
az ösvényt, melyet még a tavaszi
fölszántás után vágott valaki.
 
Vajjon ki kezdte ezt a hallgatag,
biz jócskán girbe-gurba kisutat?
Akárki kezdte, nem kételkedett,
célt fogott, indult és – megérkezett:
 
Itt-ott kitért, egy olyan rög előtt,
amely azóta régen összetört.
A szemmértéke nem volt mérnöki –
Kolumbuszi volt! Tisztelet neki!
 
Szoros rokonságot tartanak tájfestői verseivel és lírájának tárgyias rétegét erősítik azok a versek, melyek témájukat az otthoni élet emlékeiből jeleneteiből – régiekből és maiakból – merítik és a meghitt bizalmasság légkörét erősítik, elmélyítve a világhoz tartozás, az élni érdemes tudatát (Emlékezés egy gyerekkori havazásra, Kamasz, Göcsejben, Egy bagón, Nagybátyám, Égettfa-pusztán, Elégia egy öreg vincellérről, Látomás). A zsánerképeknek ez a vonulata mindegyre azt a 221képzetet ébreszti, hogy létezik, él, virul – akárhogyan is – a világnak egy olyan vidéke, amelyben minden a helyén van, a dolgok és az emberek hagyományos és gyakorlati rendeltetésük szerint végzik a maguk munkáját, élik az életet, szigorúan működő szokásjogok íratlan törvényei szerint. Ez az a szintje a világnak, ahol teremtik az életet – marxi értelemben is – nagyobb szavak nélkül, az életfenntartás kívánalmainak rendjéhez igazodva. Kevés költője van a magyar irodalomnak, akinek lírájában ily magától értetődő természetességgel lélegzik a néphez, a parasztsághoz tartozás tudata, anélkül, hogy ez bármiféle bezárkózással járna együtt. Ezt a fajta plebejus szemléletet nem lehet programszerűen vállalni; legfőbb alkotóeleme a bizalmas, otthonias együttlét, az odafűző emlékek továbbélése; az érzelmi összetartozás hű megőrzése. Ilyenformán lehet a gyermekkori emléket a hűség példájaként visszaidézni, népieskedő cifrázatok nélkül:
Látom nagyapám birkanyáját,
az ürük és kosok
nagy áradását, amely engem
hátára vett s hozott.
 
Látom emlékeim határán
a rengeteg juhot, –
hogy ömlött, folyt, forrt – szürke tenger –
ha tarlóhoz jutott!
 

 
S a régi gyermek-büszkeség is
lobogó eleven:
hogy vittél, ringattál, – vigyél csak –
gyönyörü tengeren!
(Látomás)
A Kézfogások előtt jelent meg A csodafurulyás juhász (1955) című verses népmese-átdolgozása. Ezekben az egyszerű hangú költeményekben a zsánerképek és a Két kéz szemlélete jelentkezett; népmese-átdolgozásokról lévén szó: stilizált naivitásról. A népmese, miközben megörökíti a nép furfangos erejét és csodálatunkat kiváltó bátorságát, ezzel a legyőzhetetlenség érzületét sugalmazza, ellenállhatatlan egyszerűséggel és a valóságos élet fölé emelkedve. Erkölcsi világrendje a jó erők föltétlen győzelmére épül, a jó diadalt arat a rossz erőkön, a csodatetteket végbevivő hősök egyszerű, tiszta emberek; számukra a másokon való segítés magától értetődő és mindennapi tennivaló. Ezek a hősök derűs nyugalommal hajtják végre a mesék igazságszolgáltatását, csodás erők birtokában, semmi hatalom meg nem állíthatja őket. Szilárd és megcáfolhatatlan erkölcsi világrendet képviselnek; cselekedeteikkel vigasztalást és elégtételadást fejeznek ki. Érthető, hogy Illyés Gyulát ez a világrend vonzotta: a mesékben fönnmaradt népi hagyomány, a századok mélyéről szóló névtelen üzenet egybehangzott tapasztalataival 222és otthonról hozott emlékeivel. A népmese maga a hamisítatlan történelem, tálcán kínálja a lehetőséget a mítoszteremtésre. Illyés Gyula nem azért fordult a népmeséhez, hogy a paraszti múltat a mítoszba emelje; a folklór egynemű anyaga az eszményesítésre nyújtott neki alkalmat. A mese tisztán állította elé a "szépség, hűség, nagyság" példáit, s eltekinthetett minden egyébtől, s mintegy sűrítve fejezhette ki az átdolgozások révén a nép legjobb, legszebb tulajdonságait, amint azt a Befejezőben olvashatjuk:
"Daliát, hőst, igaz embert,
álomszerűt, köztük ismert.
Mi a szépség, hűség, nagyság,
arra őt azok oktatták,
úgy pedig, hogy adva mindjárt
eleven magukról mintát."
 

 

 

Arcanum Newspapers
Arcanum Newspapers

See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me

Arcanum logo

Arcanum is an online publisher that creates massive structured databases of digitized cultural contents.

The Company Contact Press room

Languages







Arcanum Newspapers

Arcanum Newspapers
See what the newspapers have said about this subject in the last 250 years!

Show me